Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Disken går i viloläge, Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Har en PC med Vista och i den har jag flera diskar.

En C som är snabb för system och program och en D som är stor för att lagra en massa bilder. D partitionen består av två Samsung 500 GB 7200 spinnare medan C är en ensam 10000 spinnare från WD.

När D disken inte använts på en liten stund går den ner i något viloläge som gör att det tar lång tid vid nästa åtkomst. öppnar jag en bild och fixar med den i PS ett par minuter så har den gått i viloläge när jag ska spara, men hör hur disken spinner upp då.

Jag har letat efter en funktion för att förlänga tiden tills den går i viloläge eller stänga av funktionen. Men hittar det varken i Vista eller BIOS eller moderkortsrutinerna från ASUS.

Jag tror inte heller att det är bra för diskarna att starta och stoppa hela tiden.

Är det någon som vet hur man gör?

Gå till:
Kontrollpanelen-Energialternativ.
Ändra olika energialternativ t.ex. avstägning av diskar , bildskärm mm.

Jag hade precis samma bekymmer och de sekunderna känns långa då disken ska starta.

Jag gick in under energialternativ>ändra schema inst>ändra avancerade inst>

+på hårddikar
+stäng av hårddisken efter

ändra så det inte står något (sudda ut "0") i rutan där du anger en tid och tryck enter. Nu står det "aldrig" i rutan om du dubbelkollar.

Mvh Johan

Tack för tipsen,

Ändrade tiden i energialternativ som Christer sa men det hjälpte inte.

Ska prova Johans tips när jag kommer hem.

Men det gäller bara D disken och jag hittar inga möjligheter att sätta det per volym/device. Så jag misstänker att det är något annat mer hårdvarunära fenomen jag har att göra med.

ANNONS
Götaplatsens Foto