Annons

Vista segt som sirap kräver kraft.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Det har diskuterats tidigare om Vista och XP, för och emot, så jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter nu när jag tog steget och gick från XP till Vista.
Min tidigare datorkonfiguration bestod av AMD athlon 64 3200+, 4 gb internminne och XP 32 bit op-system, där klarar xp bara av att hantera lite drygt 3 gb minne sen är det stopp vad man än tar sej till, varför är överkurs för mej, men det är vad jag fått mej till dels, och egentligen ointressant, det var ju ändå stopp där.
Jag har ett svagt minne om att jag någonstans läst att det finns möjligheter att öka ett 32 bitars systems möjligheter att kunna hantera mer än 4 gb minne som det rent teoretiskt ska kunna hantera, i praktiken är det bara drygt tre gb, men som sagt det var överkurs, och aldrig något jag funderade över att lära mej mer om.
Allt var segt och tröttsamt, särskilt vid bildhantering.
Att processorn var en av de svagaste länkarna var jag också medveten om, och socket 939 hade sina begränsningar, tillverkas väl inte så mycket nytt till det idag, om än något, så det återstod att byta ut det mesta.
Jag började med att införskaffa Vista 64 bit, och om man ändå ska uppgradera så kunde jag lika gärna välja Vista, eftersom Microsoft förr eller senare släpper XP, och inte tar något säkerhetsansvar för det.
Jag tänkte att det skulle utnyttja de 4gb minnen jag hade fullt ut och flyta på lite bättre.
Glöm det, det blev ännu segare.
Vista 64 bit kräver betydligt mer än 4 gb minne för att flyta på bra.
Så det blev att ta nästa steg.
Nytt moderkort, annan processor och minnen.
Jag satsade på ett Gigabyte moderkort till AMD:s plattform AMD+, och en Phenomprocessor trippelcore, som jag trodde skulle ge tillräckligt med kraft, men nu är jag tveksam till om jag inte var lite dumsnål när det gällde processorvalet, den skulle varit lite kraftigare.
Minne satsade jag också på, det fick bli 8 gb. Så nu tänkte jag det var då själve fan om det inte ska bli fart på burken.
Nä faktiskt inte, så mycket mer kraft till programhantering finns inte nu jämfört med den gamla konfigurationen, så det är bara att konstatera, vista är ett oerhört kraftkrävande operativsystem.
Och är Vista 32 bit lika kraftkrävande som 64 bit, ja då begriper inte jag hur i all världen det ska räcka med de 4 gb minne som det klarar av att hantera.
Slutsats och mitt råd till de som står i valet att uppgradera sin burk.
Välj ett moderkort som klarar av att hantera 16 gb internminne, det gör det jag satsade på och så här långt är jag nöjd med det. Nu, efter en bios-uppdatering, och de senaste drivrutinerna så går det stadigt och bra. Och så vet jag att jag nu har extra minneskraft att ta till om och när jag tröttnar på att sitta och titta på en arbetande datorskärm.
Processorn då? Jo även där så rekommenderar jag lite kraftigare doningar än den trippelcore jag skaffade, varför inte satsa på den fyrkärniga istället, merkostnaden är inte så stor.
Vista som sådant är jag däremot nöjd med, bortsett nu från kraftkraven.
Bara ett par program har jag haft problem med, och det har i och för sig varit äldre versioner som det funnits nya istället.
Drivrutiner har funnits, även till mitt nästan två år gamla grafikkort som jag flyttade över, det funkar hur bra som helst.
Gränssnittet är i stort väldigt bra, och är man inte nöjd så finns ju möjligheten att inom många funktioner återgå till det gamla hederliga Windovsgränsnittet.
Det som däremot var riktigt irriterande i början var hårddiskaktiviteten, Vista läste ständigt och jämt från hårddisken, och det tog i sin tur mycket tid och kraft.
Det har däremot gått över nu, jag läste lite på nätet om att det hade med indexering och sånt att göra i början, det skulle bli bättre med tiden, och så blev det.
Möjligheten att flytta växlingsfilen till en annan än C-disken skulle göra det bättre också, har inte satt mej in i den problematiken ännu men går ju att testa om problemen återkommer.
Det största problemet var faktiskt Panda Internet Security, det funkade inte alls, så där fick jag ta till ett rent antivirusprogram från Panda, och använda mej av Vistas inbygda brandvägg.
Men det funkar alldeles utmärkt det också.
Skulle vara intressant att höra andra Vista-användare hur ni upplevde ert byte till Vista.
 
Har du installerat servicepack 1 för Vista?
Det löser mycket av prestanda missarna.
Det laddas inte ner per automatik utan måste laddas ner aktivt av användaren.
 
Bytte från en desktop med XP till en laptop med Vista i februari och det var väl givet att man inte skulle bli positivt överraskad. Hittade inget som var bättre med Vista jämfört med XP. Det mesta gick lite långsammare. Den gamla desktopen var ett par år gammal med 2Gb RAM och en 2,8GHz Dual Core Pentium 4. Laptopen har 2Gb och en 1,8 GHz Core 2 Duo. För ett par veckor sedan skaffade jag en ny desktop; 4Gb och en E8400 Core 2 Duo på 3GHz och Vista 64. Nu är jag riktigt nöjd. Allt flyter på snabbt, inga problem med program eller drivrutiner men samtidigt ser jag inga direkta fördelar jämfört med XP. Jag tycker datorn är snabbare i den dagliga hanteringen än min förra desktop med XP var men det kan ju bero på att hårdvaran är bättre också...
 
Kör Vista 64 sedan ett år tillbaka, och vill inte tillbaka till XP.
Plattform:
ASUS M2N-SLI Deluxe (budget kort)
AMD Phenom X4 9250? Fyra kärnor.
8G minne.

Är betydligt snabbare än min gamla maskin. (ser det på BOINC statistiken)

Nu har jag flyttat ut alla användardata från systemdisken till min datadisk.
Har också flyttat swap-filen och TEMP till annan disk.
Min partitionering ser ut så här:
Disk 1 300GB
Partition 1: 50GB System, dvs Startpartition, i princip bara Windows och en del sk systemprogram bl.a. antivirus.
Partition 2: 250GB Program.
Disk 2+3 2x1000GB RAID1: Användardata (dvs Mina dokument mm)
Disk 4: 100 GB
Partition 1 50 GB SWAP
Partition 2 50 GB Scratchpad (använder den som Tempdisk mm för Brännarprogram osv)
Disk 5 500 GB
Partition 1 30 GB Temp
Partition 2 450GB Första backupen.
Disk 6 500GB USB Andra backupen
Disk 7 500FB USB Tredje backupen.
Har dessutom en NAS 2x1000GB Raid0 Så jag kan titta på bilder på TV'n.
 
Jag hade Vista ett tag, men märkte inte att den snodde så mkt mer prestanda förutom att den snodde ordentligt mkt mer Ram än XP. Ofta kunde ja ligga på en 600mb bara när ja startade datorn, XP är det sällan mer än 300mb. Ska nämnas att jag på bägge operativsystemen hade noga koll på vilka autostarsprogram ja hade aktiverade, allt för att minska användandet av ramet. Processorsmessigt däremot hade ja aldrig några problem , och i praktiken flöt Vista på kalas på min Intel Core 2 Duo E6600 2,4 ghz processor med 2 gb 667mhz Ramminnen.

Men överlag tyckte jag XP var mera välfungerande, stabilare, och framförallt, MKT MKT MKT bättre för spel(bortsätt från den lilla Direct X 10.1 detaljen). Trist att Vista hellr inte har stöd för OpenGl applicationer.

Kände mig mera hemmastadd i XP me så ja bytte tbk.
 
Korrigering: Vista har stöd för OpenGL, se t.ex. Adobe CS4 där bland annat Photoshop använder OpenGL både i XP och Vista.

Ok, dom har ändrat de från lanseringen då. Minns att Toms Hardware.se hade lite synpunkter på att Vista inte hade stöd för OpenGL, och att det då påvärkade starkt negativt på spel mm som körde med det.
 
Byte till Vista är ett nederlag

Jag skaffade ny dator med betydligt skarpare hårdvara än min gamla i februari. Gamla var över tre år med 1gb ram men hanterade Photoshop hyggligt. Nya datorn från HP har 4gb ram (men hanterar inte allt med 32-bitars system) och jag förväntade mig bättre flyt men icke!
Jag har aldrig varit med om att Adobe Bridge och Photoshop har låst sig så ofta som med Vista. "Programmet svarar inte" har blivit daglig rutin med den enda goda effekten att jag sparar redigeringarna oftare.
Ominstallation av Vista gjorde ingen skillnad. Jag kontaktade HP och Microsoft för att försöka få en Vista 64-bitars version men det gick inte på en förinstallerad märkesdator utan att köpa en helt ny licens (vill inte chansa på det). Tyvärr har inte HP någon nergraderingsskiva till min modell heller så XP gick inte att få.
Jag testade att installera XP själv med en licens jag har men det fattades drivrutiner och HP hävdar att det inte finns heller till min dator eftersom den är byggd för Vista.
Det verkar dessvärre så att jag är inmålad i ett hörn med Vista 32-bitars och den enda lösning tycks vara att byta dator igen.

Hmm, har inte tänkt så förr men det lutar åt en Mac...
 
Ljud och nätverkskort. Vet inte hur det var med grafiken heller. Hp vill inte rekommendera några men uppmanade mig att testa och leta. Orkade inte fördjupa mig i detta dock.
 
jag skicka in datorn på service två ggr, och fråga om dom inte kunde plocka ur Vista och sätta in XP, men icke.. så jag beställde XP själv.. och håller tummarna att datorn ska bli bra

Ahh, du är i samma situation som mig alltså. Då får jag hoppas att det löser sig. Min dator heter Pavilion a6345.sc. Om du har något liknande och får det att funka bra med XP så hör gärna av dig.
 
Ahh, du är i samma situation som mig alltså. Då får jag hoppas att det löser sig. Min dator heter Pavilion a6345.sc. Om du har något liknande och får det att funka bra med XP så hör gärna av dig.

HP, Dell och de flesta andra stora datormärken tillverkar ingen egen hårdvara utan köper bara in från andra utvecklare. Enligt HPs hemsida har A6345 ett moderkort från Nvidia så drivrutiner till det hittar du på www.nvidia.com. Har du extra grafik-, nät- eller ljudkort (alltså såna som inte är inbyggda på moderkortet) får du leta på respektive tillverkares hemsida, men jag skulle tippa på att alla fortfarande har XP-drivare tillgängliga.
 
Finns väl egenteligen inga komponenter som e byggda för att just enbart fungera till vista. Som föregående skrev tillvärkar ju t.ex HP inte själva hårdvaran, dom lägger väl egenteligen bara in lite egen mjukvara i datorn, men inget som hindrar datorn från o köra drivisar till XP.
Det ska funka kalas o köra XP på en ny märkesdator.
 
Tack, jag ska leta bättre. Framför allt innan jag installerar, jag tog det lite för givet att det bara skulle funka rätt av med XP. Man är van vid det.
Får se om jag orkar ta tag i en ominstallation igen. Det är ju lite tidskrävande trots allt.
 
ANNONS