Annons

Display på D80

Produkter
(logga in för att koppla)

linnean

Aktiv medlem
Okej, det här är en dum fråga enligt vissa, men nu vill jag veta...
Har en Nikon D80, men första DSLR. Jag vill kunna se på displayen det som syns i sökaren medan jag komponerar bilden. Hur gör man??? Eller är det helt enkelt så att på så pass avancerade kameror så finns inte den möjligheten???
(Och JA, jag har läst instruktionsboken flera gånger om och JA, jag har sökt på google och fotosidan efter informationen. Förlåt om jag låter deffensiv, men jag tycket inte om aggresiva påhopp för att man råkar ställe en för andra dum fråga.)

linnean skrev:
Okej, det här är en dum fråga enligt vissa, men nu vill jag veta...
Har en Nikon D80, men första DSLR. Jag vill kunna se på displayen det som syns i sökaren medan jag komponerar bilden. Hur gör man??? Eller är det helt enkelt så att på så pass avancerade kameror så finns inte den möjligheten???
(Och JA, jag har läst instruktionsboken flera gånger om och JA, jag har sökt på google och fotosidan efter informationen. Förlåt om jag låter deffensiv, men jag tycket inte om aggresiva påhopp för att man råkar ställe en för andra dum fråga.)
Här står hur en dslr funkar(finns dock undantag)
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_single_lens_reflex_cameras

linnean skrev:
Betryder det Nej, det går inte att se bilden i displayen???

Ja,det betyder nej.för som du kan se på snittbilden i länken sitter spegeln i vägen
för sensorn.Men ex Olympus E-330 har en extra bildsensor för att kunna använda skärmen som sökare.

Eftersom det sitter en spegel framför sensorn kan du inte se bilden "live" som på en kompakt. Enkelt förklarat är sensorn kamerans "öga", på en kompakt har du fritt blås från frontlinsen till sensorn vilket gör att denna "ser" hela tiden. Men på en Dslr sitter det en spegel framför sensorn för att du ska kunna se i den optiska sökaren. När du ska ta en bild fälls spegeln upp, därför blir det svart under exponeringen i den optiska sökaren.

Jag kan förstå att dom som aldrig har använt en (D)Slr blir konfunderad över detta, men att använda sökaren istället för displayen medför flera fördelar, du ser bättre i dagsljus, du kan hålla kameran betydligt stabilare, du kan lättare följa rörliga motiv.

Den enda gången jag själv skulle vilja ha möjlighet att använda displayen vid komposition är vid nära makroarbete, då skulle det faktiskt vara en fördel att kunna använda displayen, men inte annars.

/kent

Själv trivs jag också jätte bra med sökare. Den lilla lilla sökaren på min kompakt använde jag också ofta. Därför var det ett lyft med en "riktigt" sökare på min dslr.

Jag lovar att du kommer vänja dig vid den optiska säkaren så smånging om. Men den där Zigview har jag sett förr och den verkar intresannt när man håller på med macro. Har för mig att www.shiftlenses.com har sådana. Annars finns ju traditionella vinkelsökare som funkar när man håller på med macro.

ANNONS