Annons

Djungel! Adobe - Mac kompabilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Tänkte bara lite smart vid byte till Mac och köpa en begagnad iMac. Hittar ett gäng med väldigt fina specar. Men sen 🙄. Antingen stöds inte grafikkortet för att det är directx12 level 11 ist för level 12. Eller så är operativsystemet inte ett av de två senaste.
Adobes sida kan man ju gå bort sig i vad gäller alla olika krav för PS, Lightroom och Camera Raw. Och hos Apple så får man leta så datorn går att uppdatera till det senare OS.

Hjärnan brinner till slut. Eller iaf väldigt varm. Var ska jag börja någonstans? Från när kan jag börja titta på iMac. 2016, 2018, 2024?
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag sitter med en MacBook Air med M1-processorn. Den fixar allt jag behöver och är riktigt rapp. Bl a klarar den LR, PS o.s.v. utan några som helst problem. Nästa gång blir det dock en Mac Mini igen eftersom jag aldrig använder den som laptop ändå.
 

atotowi

Aktiv medlem
För Lightroom
På Mac är det stöd för Metal som gäller (inte DirectX):
Övriga krav på Mac:
kraven på vram gäller för t se Ai funktioner. De intel modeller som litar på den inbyggda grafiken kan ha problem att uppfylla kraven t.ex. i7:an i min Mac mini 2018 klarar inte kraven. Trots att den har 64GB ram så tilldelas inte tillräckligt med minne till grafiken. Vet inte om det finns nån dold inställning för att ändra tilldelningen.

Photoshop

Jag skulle sikta på en av mackarna som stöder Metal3. På en iMac så behöver du bara kolla mängden minne på grafikkortet.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
För Lightroom
På Mac är det stöd för Metal som gäller (inte DirectX):
Övriga krav på Mac:
kraven på vram gäller för t se Ai funktioner. De intel modeller som litar på den inbyggda grafiken kan ha problem att uppfylla kraven t.ex. i7:an i min Mac mini 2018 klarar inte kraven. Trots att den har 64GB ram så tilldelas inte tillräckligt med minne till grafiken. Vet inte om det finns nån dold inställning för att ändra tilldelningen.

Photoshop

Jag skulle sikta på en av mackarna som stöder Metal3. På en iMac så behöver du bara kolla mängden minne på grafikkortet.
Tack. Ok, det är enbart stöd för metal som avgör så jag kan glömma directx version.
Då är det egentligen stöd för metal och den näst senaste versionen av Mac OS som är minimum för att klara alla tre - ps, lr och camera raw.
börjar bli lite klarare.
 

BeBest

Aktiv medlem
Vill du att jobbet ska gå undan, faller alla äldre Mac med Intel-processor bort. Apples egna processorer är betydligt snabbare och samtidigt mindre energislösande då det gäller värmeutveckling. Ingen modern Mac går att uppdatera hårdvaran på i efterhand.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag skulle byta till Mac i dag skulle jag undvika datorer som inte kör Apples egna processorer (M1, M2 eller M3). Allt annat kommer ganska snart att kännas uråldrigt och sakna uppdateringar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, det är väl del av Apples strategi att tvinga kunderna att köpa nytt. Intel, PowerPC, Intel, ARM. Har väl varit samma visa varje gång, helt plötsligt sitter man med något som inte längre får uppdateringar.
Windows 11 är väl i princip första versionen av Windows som inte går (utan att trixa) att installera på en 20år gammal PC.
 

nyanders

Aktiv medlem
Jag bytte till Mac efter ett antal år med Windows PC. Eftersom jag inte ville kasta en massa pengar på det som kanske skulle bli en felsatsning så köpte jag en begagnad Macbook Air M1 med 16 GB minne och 512 GB disk, fick den faktiskt för under 10.000 eftersom jag var snabb på Tradera.

Hittills är jag jättenöjd. Nu har jag inte redigerat film, men för LR och PS så är den jättebra. Som exempel kan jag nämna brus reduceringen i LR, jag jämförde samma raw fil. I min Windows PC, som ändå hade hyfsat bra specar, så tog det närmare 3 minuter, i Macbook'en tog det 20 sekunder.
 

kiwi

Aktiv medlem
Jo, det är väl del av Apples strategi att tvinga kunderna att köpa nytt. Intel, PowerPC, Intel, ARM. Har väl varit samma visa varje gång, helt plötsligt sitter man med något som inte längre får uppdateringar.
Nja, »helt plötsligt« kan jag inte precis hålla med om. Varje byte har skett med ganska god förvarning. Och det har inte skett särskilt ofta heller:

PowerPC kom 1994. Bytet till Intel skedde 2008. Och bytet till Apple Silicon 2020. Programmen var överlag kompatibla parallellt med respektive plattform, vilket gjorde övergångarna smidiga.

Tack vare bytet till Intel blev det superenkelt att köra Windows på Macen, vilket jag (som gammal Windows-användare) gillade. Och med Silicon har datorerna blivit snabbare och tystare än någonsin tidigare, samtidigt som man kan köra många iOS-appar på dem.

Vilket leder mig till ursprungsfrågan. Jag tycker också att du ska försöka köpa en Silicon-Mac. Det är stor skillnad på Intel och de nya. Det räcker med en M1:a, för redan där har du det stora hoppet.


/ Kiwi
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det är väl del av Apples strategi att tvinga kunderna att köpa nytt. Intel, PowerPC, Intel, ARM.
Kanske inte just den ordningen.
Motorola 68000: Lisa 1983 (Mac 1984)
Power PC: 1994
x86: 2006
Apple Silicon (ARM): 2021

Intel höll längst, men till slut hade även x86-arkitekturen nått vägs ände.
Har väl varit samma visa varje gång, helt plötsligt sitter man med något som inte längre får uppdateringar.
Inte helt plötsligt.

Hur hjälper det här käbblet TS?
 

PMD

Aktiv medlem
Tack vare bytet till Intel blev det superenkelt att köra Windows på Macen, vilket jag (som gammal Windows-användare) gillade.
Ja, och även andra operativsystem för x86. Jag körde frekvent både MS Windows och Linux i virtuella maskiner på MacOS på den tiden.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det håller jag med om. Att förenkla det till att kalla dessa SoC för ARM blir också väldigt konstigt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Apple-ARM är väl det enda logiska, det har nog aldrig tillverkats en endaste Appledator utan Silicon.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är väl en standard ARM64 med Apples GPU och lite annat lull-lull. Så är väl alla ARM-Processorer bara att andra packat in sin GPU och sitt lull-lull.
Där får du nog hitta någon som kan backa upp dig och i så fall förklara mer.
 
ANNONS