Annons

Djungel! Adobe - Mac kompabilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det stämmer till viss del det du skriver. Men dom flesta som har en dator pressar den inte speciellt mycket, dom flesta är inte fotografer, videografer eller gamers.

Jag använder fortfarande gamla datorer för vissa saker och dom klarar det med bravur. Så länge OSet updateras och du får dina updateringar till webläsare och officeprogram så kan dom datorerna snurra på länge. Där blir det oftast problem först när uppdateringarna inte kommer längre.
Jag tycker detta är två olika saker. Jag kör fortfarande MS Office som är 18 år gammalt på min nya dator (Office 12 - lanserades 7 mars 2006). Tillsammans med en uppdatering av Office som gör att senare filformat kan läsas så har jag ännu inte sett några kompatibilitetsproblem med nyare filformat. Så OS:et är inte det begränsande i det fallet.

... men den dagen kommer då det blir slut med det också. Det kommer en dag då det blir så plågsamt att köra den senaste versionen av din konverterare som i en 10 år äldre maskin funkade finfint men som i sin senaste version i samma maskin blir en ren plåga. Mjukvarutillverkarna intecknar ofta mycket snabbt nyare maskiners ökade prestanda så vill man dra nytta av mjukvarors förbättrade prestanda och nu allt oftare AI-drivna sådana, så funkar inte de gamla maskinerna längre och det är just där vi står nu och dessa nya maskiner i Windows-världen har oftast inga problem att köra de äldre applikationerna heller. Om Macarna har problem med detta så har Windows-världen i så fall en komparativ fördel.

Som sagt, det har sällan varit mer självklart att köpa en ny dator än idag om det var 5-10 år sen sist. Jag tror man aldrig tidigare fått så mycket mer pang för pengarna än nu.
 
Senast ändrad:
ANNONS