Annons

Djur i rörelse!

Produkter
(logga in för att koppla)

Marinis

Medlem
Jag är helt grön på detta ämnen och försöker lära mig hela tiden.
Har en Nikon D40.
Vill ta bilder på mina katter i rörelse så att de fryser. Någon som har ett bra tips? Vad jag ska tänka på! Och ha för inställningar?

Hej!
Ngr spontana tankar.

Bra fråga. Du är på väg att bege dig inpå ngt mycket utmnande. Många fotograferar ju sina kära husdjur. Kanske som ett vettigt insteg till att ge sig på vilda djur.

Katter och andra djur kräver mycket av fotograferna och inte minst när vi talar om små djur där man befinner sig nära vilket som regel betyder kort särpedjup och snabba vänningar.

Jag själv fotograferar mycket djur men speciellt fåglar.. ofta i rörelse.

Det som triggar mig är att hitta en genuin rörelse positur som understryker ett äkta och gärna arttypiskt beteende.. då trivs jag som bäst. Men visst är det svårt.

Vilken kamera,, hmm ja de flesta fungerande lär ju fungera dugligt.

Jag använder 30D men har också fotat med 1D. Optiken är det enligt mig viktigare att satsa pengarna på..
Gärna ett objektiv med lång brännvidd men inte för dålig bländare. För katter ? Ja ett som liknar Canons 135 f/2L torde ju vara rättså perfekt i många lägen :) Kastar så fint saker i omgivningen i mjuk oskärpa!
Kanske hade ett Sigma 150 2,8 Macro varit rätt objektiv för många som vill fota sina husdjur.

MVH Niclas,

EDIT:
Jag skickar en länk till en bild som visar lite på det jag menar ovan.. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1052198.htm?set=lp

Hej Marina,
Grattis till kameran och till att du börjat fota!

För att frysa en rörelse så måste slutartiden vara kort. Man kan få till detta på flera sätt:

1) sätt kameran på motivprogram "sport", detta brukar göra så att kameran använder korta slutartider för att just frysa en rörelse hos t.ex. en löpare

2) sätt kameran på läge "S" (d.v.s. slutarstyrd bländarautomatik) och välj en så kort slutartid som det tillgängliga ljuset tillåter. Håll ett öga på ljusmätaren så att du inte ställer för kort tid, för då blir bilderna underexponerade eftersom bländaren inte kan bli hur stor som helst.

3) mitt favoritalternativ: sätt kameran på läge "A" (d.v.s. bländarstyrd tidsautomatik) och välj största bländare (minsta tal). På så sätt kommer kameran att alltid välja den kortaste slutartiden som det tillgängliga ljuset tillåter, d.v.s. du behöver inte hålla koll på det själv, som i alt.2.

Dessutom behöver man ganska mycket ljus. Du kan testa att skruva upp känsligheten (ISO) lite för att få ännu kortare slutartiden, men se upp med bruset (som ökar med ökad känslighet).

Se där, några tips. Sedan är det bara att testa sig fram till vad man tycker funkar bäst och försöka komma ihåg det till nästa gång... ;-)

Och kom ihåg att man är aldrig fullärd! Lycka till!

Håller med. Sportläget är bra om man känner sig ovan med inställningarna. Kryp gärna ned på marknivå för mer spännande bilder. Bilder snett ovanför katten blir inte riktigt lika koola som när du är på samma nivå.

Eller så gör du en panorering, då får du en känsla av fart i bliden också, det blir mycket snyggare enligt mig.

Ställ in kameran på "S" läget och välj en tid mellan en 60-125 dels sekund, följ sedan katten med kameran när den springer med konturnerlig autofokus "C", när du sedan trycker utav så skall du fortsätta rörelsen, dvs du skall följa katten med kameran under exponeringen, då blir förhoppningsvis katten skarp medans bakgrunden blir oskarp med en känsla av fart.

Du får prova dig fram med vilken tid som passar bäst och träna på avtrycket, rörelsen skall vara mjuk och stadig, ungefär som när en jägare följer ett byte i flykt med sitt gevär, viktigast är att du fullföljer rörelsen under och efter avtrycket.

Hoppas du förstår vad jag menar.

mvh kent

ANNONS
Götaplatsens Foto