Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DMC eller HMC?

Produkter
(logga in för att koppla)

ode_88

Aktiv medlem
Jag ska köpa Sigma 70-200/2,8 Macro till min Canon 350D. Jag har till det här tänk ha ett UV filter då jag hört att man inte ska ha färgade filter på digitalkameror tex skylight filter.

När jag kollade runt lite hittade jag två olika Hoya filter UV DMC Pro1 och UV HMC men vad är egentligen skillnaden för det skiljer bara 10kr i priset.

Någon som vet något speciellt filter som passar bra till det här objektivet?

ode_88 skrev:
..då jag hört att man inte ska ha färgade filter på digitalkameror tex skylight filter.

Ja, man hör så mycket nuförtiden...

DMC är Hoyas beteckning på digital multi coated. Ett Digitalt multicoatat filter alltså, vad som är digitalt förtäljer dock inte historien.
HMC är naturligtvis inte alls lika bra då detta står för Hoya Multi Coated. För de riktigt duktiga fotograferna finns det en Super version.

Jag vet inte vad som skiljer de olika beteckningarna åt. Skulle ändå rekomendera Hoyas lite dyrare filter som heter HMC super. Finns många långa diskussioner huruvida skillnaden märks eller inte, men på ett dyrare finare objektiv skulle jag satsa på ett bättre filter.

Vet inte om någon säger att man "inte ska ha" färgade filter på digitalkameran. Däremot är det nog ingen större mening med detta om du använder automatisk vitbalans då denna korrigerar för den lilla färg du får från filtret.

Skylight = filtreras tydligen bort av digitalkamerors automatiska vitbalans

UV = Den UV strålning som berör film är inte "elak" mot den digitala sensorn så ska du ha filter skaffa enbart UV:t som skydd, dock kan tydligen detta ge oskärpa om du gillar fota låååångt alltså mkt tele =)... men på ett 70-200 är det nog nemas problemas.

kör själv med detta:UV- Filtret
på mitt 55-200 dock har jag inte hunnit fota så mkt med detta filter på ännu så tyvärr vet jag inte om det är bra eller dåligt

se tidigare tråd om filter = oskärpa
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61206&highlight=uv+filter

Lycka till.

Senast ändrad:
Re: Re: DMC eller HMC?

Jeppe skrev:
DMC är Hoyas beteckning på digital multi coated. Ett Digitalt multicoatat filter alltså, vad som är digitalt förtäljer dock inte historien.
HMC är naturligtvis inte alls lika bra då detta står för Hoya Multi Coated. För de riktigt duktiga fotograferna finns det en Super version.
Observera att "Digital" i detta fall är bättre än "Super", det vill säga DMC serien är en ersättare till Hoyas HMC Super serie. Om det har någon praktisk betydelse är förmodligen mer tveksamt.

Annars är min personliga favorit de "Digitala" mellanringarna som Kenko saluför...

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto