Annons

DNG eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Arctic skrev:
Exakt vad jag försöker säga. Svaret på frågan om ett framtidssäkert format ligger i att formatet är öppet. Alla andra format kan försvinna och alternativet då är att försöka bakåtkompilera (vete fn om det svenska ordet är bättre än det engelsa reverse engineer men jag försöker iaf försvenska mig ;-) ett existerande program eller på något annat sätt försöka knäcka formatet.

Så länge formatet är öppet så går det alltid att lösa problemet med att läsa filerna även om det innebär att ett nytt program måste skapas för detta. Även om detta naturligtvis inte är den väg man i första hand vill gå.

Att jag tog Linux/UNIX som exempel var inte för att föra fram dessa som ett bättre alternativ på skrivbordet för gemene man, vilket det inte är i dagsläget, utan på att acceptansen i det lägret är större för styrkan i öppna format och öppen källkod.

Världen är full av filer, band, disketter och annat som blivit obrukbara just för att det rör sig om propreitära format som det inte längre går att få support på.

Din "gamla svärmor" kommer knappast att behöva kompilera om programmet själv men hon kommer iaf ha möjligheten att låta någon annan göra det om behovet uppstår. Den vägen är stängd om fomatet är okänt.

Så, åter igen, den optimala lösningen på problemet med långtidslagring är inte att behöva skapa ett nytt program eller att kompilera om ett gammalt men det är den enda lösningen som garanterat kommer att fungera i all framtid och det även för filer som glömts bort och inte förs över till nya format när de gamla är på väg ut.
Enig, det är den teoretiska garantin för att man överhuvudtaget ska ha en prakisk chans om det helt går på röven men det är betydligt bättre om man kan få en så bred acceptans för ett öppet RAW-format (vare sig det är DNG eller Open RAW eller nåt annat öppet format det gäller) att ingen tillverkare av RAW-konverterare kommer att kunna gå förbi det ostraffat.

Världen är full av format som trots allt har överlevt otroligt länge. TIFF är väl ett av de bästa exemplen och TIFF är ju basen dessutom i DNG. JPG är väl ett annat även om det inte är ett RAW-format. Ingen går förbi JPG heller idag för att det finns som ju som alternativt format i praktiskt taget varenda digitalkamera.

Jag tror att ett formats kommersiella acceptans är det enda som på sikt garaterar dess fortlevnad. (och då menar jag att tillverkarna använder det i sina produkter - kameror såväl som mjukvara. TIFF har överlevt för att det dominerat på tryckerierna. Det stöds av flera tillverkare som alternativ direkt i mer proffsiga kameror även om det har det emot sig att det är enormt skrymmande. Annars hade det säkert dominerat även i konsumentmodellerna istället för det komprimerade JPG. Minne är fortfarande dyrt på marginalen för många. Det är ju inte bara en kamera man måste köpa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
Det enda sättet att vara 100% säker på att dina bilder kan ses i framtiden, är att få dom utskrivna/framkallade.

/ E
100% finns väl inte, men det är säkert bra mycket bättre odds än för det rent elektroniska. Utskrivna/framkallade bilder ska väl också lagras/förvaras. Men tack och lov i alla fall för att bläcken blivit så mycket bättre och beständigare rent tekniskt de senaste åren.
 

carpelux

Aktiv medlem
Det jag funderar på är om DNG är ett bättre alternativ än alla andra propriotära RAW-format?

Den lilla erfarenhet av DNG jag har har inte direkt givit mersmak vad det gäller kompabiliteten.

Trots påståenden vid releasen och sedan löften om stöd vid uppgraderingar lyckades aldrig Pixmantec införa stöd för Fuji rawfiler (RAF) i Rawshooter innan de blev uppköpta av Adobe. Vare sig i Essential eller Professional.

Då programmet hade stöd för DNG, och jag tyckte det verkade vara ett bra program försökte jag konvertera RAF till DNG i photoshop, för att sedan öppna i RS Essentials. Dessa DNG:er fungerade ej, och jag vill minnas att man i Pixmantecs forum kunde läsa att detta berodde på tekniska begränsningar i DNG-filen.

Om detta sker med en trots allt aktuell RAW-fil, vad är det som säger att det kommer fungera att öppna RAW-filer från idag om säg 25 år?

Njaa, känns inte bra. Jag skulle hellre välja okomprimerad Tiff som arkivformat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
carpelux skrev:
Det jag funderar på är om DNG är ett bättre alternativ än alla andra propriotära RAW-format?

Den lilla erfarenhet av DNG jag har har inte direkt givit mersmak vad det gäller kompabiliteten.

Trots påståenden vid releasen och sedan löften om stöd vid uppgraderingar lyckades aldrig Pixmantec införa stöd för Fuji rawfiler (RAF) i Rawshooter innan de blev uppköpta av Adobe. Vare sig i Essential eller Professional.

Då programmet hade stöd för DNG, och jag tyckte det verkade vara ett bra program försökte jag konvertera RAF till DNG i photoshop, för att sedan öppna i RS Essentials. Dessa DNG:er fungerade ej, och jag vill minnas att man i Pixmantecs forum kunde läsa att detta berodde på tekniska begränsningar i DNG-filen.

Om detta sker med en trots allt aktuell RAW-fil, vad är det som säger att det kommer fungera att öppna RAW-filer från idag om säg 25 år?

Njaa, känns inte bra. Jag skulle hellre välja okomprimerad Tiff som arkivformat.
Det du beskriver har jag också upplevt med Sony A100 som jag skrev ovan. Men jag är inte säker på att det är något som vi egentligen har rätt att skylla på DNG i sig. Det kan likaväl ha helt att göra med att de som byggt RawShooter (och en del andra RAW-konveterare som funkar lika illa) fått för sig att hårt knyta en kameraprofil till DNG-filerna via EXIF-infon i bildens metadata vid konstruktionen av stödet för DNG i dessa mjukvaror. Jag tror att de helt enkelt gjort det lätt för sig genom att använda samma upplägg som för alla proprietära format de hanterar. Problemen är bara att DNG faktiskt inte är proprietärt och då blir det problem.

Att knyta en kameraprofil till bilderna är smart om man vill automatisera en del bildbehandling via förinställda kompenseringar för kameran ifråga men det borde ju vara möjligt att öppna en bild med en neutral standardprofil som man själv kan ändra efter eget huvud. Att vägra öppna en DNG-fil för att det inte finns ett filter för det proprietära RAW-formatet verkar ju lite väl korkat för att vara ett inbyggt krav för att hantera ett öppet RAW-format. Det strider ju faktiskt mot hela iden om öppenhet och frihet från proprietära bindningar.

Det finns självklart en poäng med att ha profiler för olika kameror i mjukvaran och det borde man kunna hantera också genom en enkel switch som man kunde aktivera vid importen om man vill ha kopplingen till en profil som motsvarar den som finns registrerad i EXIF eller använda en neutral standardprofil för DNG-istället.

Mitt råd till dig är att du som jag och många andra också ställer in dig på att RawShooter är dött. Allt jobb du gör där fr.o.m nu kommer du förmodligen att förlora och tvingas göra om i nån annan editor.

Både Silkypix och Lightroom fixar utan problem Sony A100 och kanske fixar din DNG också galant. Om det beror på att dessa faktiskt inte bryr sig om kopplingen till kameran i bildens EXIF eller att det faktiskt finns en profil för Sony A100 ska jag låta vara osagt. Testa din DNG-fil i nån av dessa program istället. RawShooter är en dead-end även om den råkar vara gratis på papperet men det är den bara om man inte värderar sitt eget arbete.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det kanske kan vara intressant i denna diskussion vad Adobe säger om arkivering med DNG.

"It should be noted that the Adobe DNG Converter will not necessarily maintain all of the private metadata in certain camera-specific raw formats because this information
is not publicly documented and therefore not available to Adobe. However, the Adobe DNG Converter will maintain all of the original image data as well as all of the metadata needed for a high-quality final conversion. Arguably, the private metadata is not really archival, regardless of the format used, simply because it is undocumented. Nevertheless, Adobe recommends that, when photographers use the Adobe DNG Converter for archival purposes, they should maintain both the resulting DNG file and the original camera-specific file. The DNG file offers greater assurance of longevity, but the camera-specific file may contain more metadata. This distinction does not exist, however, for DNG files created by camera manufacturers because they can include all
of the private metadata within the Digital Negative."

Källa: http://www.adobe.com/products/dng/pdfs/DNG_primer_manufacturers.pdf

Sedan undrar jag om DNG formatet idag klarar Fujis SuperCCD SR (med dubbla fotodioder) med mindre än att råkonverteraren vet om detta och särbehandlar bildfilen?

/Daniel
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tror vi skall se DNG som ett steg mot ett öppet format, vilket är bra, men inte något färdigt.

Om vi en dag, vilket vi alla sannolikt önskar, får ett öppet format som fungerar mot alla kameror, blir nästa steg att vi får en riktigt bra programvara för att framkalla bilderna från det formatet,

Tills det formatet och en bra programvaran finns väljer jag den programvara som ger mig bäst bildresultat. Även om den jobbar med ett tillverkarspecifikt format.

För mig är bildkvalitén viktigare än principen om öppna format. Hur resonerar ni andra?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag delar din uppfattning till fullo, ett gemensamt råformat är naturligtvis bra. Men det är också väsentligt att vi i denna diskussion förstår att DNG inte är någon frälsning i sig, bara en möjlig lösning. Svårigheterna ligger inte i att läsa bildfilerna, utan att tolka dess data.

Sedan skulle det förvåna mig storligen om vi från en dag till en annan glömmer den kunskap som faktiskt finns kring tillverkarnas råformat, vilka bevisligen hanteras av de flesta råkonverterarna idag. Med program som dcraw är också kunskapen om dagens kameraspecifika råformat i praktiken publik.

Det vi egentligen borde oroa oss för är att kameratillverkarna med framtidens råformat direkt motarbetar användningen av fristående råkonverterare (med tekniska hinder), här är tyvärr Nikon ett dåligt exempel med sin kryptering av vitbalansinformationen i NEF filerna. Denna kryptering torde förresten innebära att kamerans vitbalansinställning inte kommer med vid en konvertering till DNG! Detta problem löses inte heller av att gå över till DNG formatet, eftersom formatet är öppet för att tillverkarna krypterar kameraspecifik metadata.

Jag anser också att det är viktigt att vi behåller rådatat, eftersom råkonverteringsalgoritmerna faktiskt blir allt bättre. Vilket är ett argument mot att konvertera bildfilerna till exempelvis TIFF, vilket annars är ett alternativ.

/Daniel (Som alltid sparar sina bildfiler i kamerans eget format)
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
dano skrev:
Det kanske kan vara intressant i denna diskussion vad Adobe säger om arkivering med DNG.

"It should be noted that the Adobe DNG Converter will not necessarily maintain all of the private metadata in certain camera-specific raw formats because this information
is not publicly documented and therefore not available to Adobe. However, the Adobe DNG Converter will maintain all of the original image data as well as all of the metadata needed for a high-quality final conversion. Arguably, the private metadata is not really archival, regardless of the format used, simply because it is undocumented. Nevertheless, Adobe recommends that, when photographers use the Adobe DNG Converter for archival purposes, they should maintain both the resulting DNG file and the original camera-specific file. The DNG file offers greater assurance of longevity, but the camera-specific file may contain more metadata. This distinction does not exist, however, for DNG files created by camera manufacturers because they can include all
of the private metadata within the Digital Negative."

Källa: http://www.adobe.com/products/dng/pdfs/DNG_primer_manufacturers.pdf

Sedan undrar jag om DNG formatet idag klarar Fujis SuperCCD SR (med dubbla fotodioder) med mindre än att råkonverteraren vet om detta och särbehandlar bildfilen?

/Daniel
Detta säjer ju i klartext att finns bara all metadata öppet tillgänglig så kan den hanteras av formatet. Det är inte i formatet i sig begränsningen finns utan i att tillverkarna inte gör all data tillgänglig.

Finns data tillgängliga för DNG-konverteraren eller exv. i de fall DNG sparas direkt från en tillverkares kamera (i detta fall har ju tillverkaren inget skäl att dölja detta data), så kan formatet härbergera detta.

Men Adobes DNG-konverter kan inte kan göra något åt om en tillverkare inte exponerar sitt metadata i RAW-filerna på ett sånt sätt att konverteraren kan se det.

Jag får i alla fall med mig EXIF-data men hur det är med ev. annat metadata har man ju ingen aning om. Men jag kan ju som sagt inte se nån skillnad i kvalitet mellan mina MRW och DNG-filerna. Det är mycket större skillnader på resultatet beroende på vilken RAW-konverterare man väljer att jobba i än vilket filformat man använder.

Tillverkarna har förmodligen rätt starka skäl att inte underlätta framväxten av öppna alternativ. Att dölja en del data kan ju vara ett sätt att sätta käppar i hjulet för framväxande öppna alternativ oavsett om detta är DNG eller nåt annat. Men om även tredjepartstillverkarna av okunnighet eller lättja skapar egna hinder mot att vi ska fritt kunna läsa in en DNG-fil för att det exv. finns kameraprofiler knutna till EXIF-datat som man kan misstänka i en del fall, så ligger ju problemet inte bara hos kameratillverkarna.

Så jag skulle verkligen vilja veta var begränsningar finns. Är vi verkligen säkra på att det skulle vara tekniska begränsningar i DNG-formatet i sig? Vad spelar det för roll om vi har format som teoretiskt och praktiskt klarar av att uppfylla de krav vi kan ställa på ett öppet format om det används fel så att dess möjligheter inte utnyttjas eller om man kameratillverkarna helt enkelt motarbetar användarnas möjligheter att välja ett öppet format genom olika typer av mer eller mindre medvetna hinder.

Man ska ju också ha klart för sig att en mjukvartillverkare som Adobe har kollossalt mycket att vinna på om man kan enas om ett enhetligt format oavsett om detta är DNG eller nåt annat. Det är mycket stora kostnader förknippade med att gränsla alla de RAW-format som sprutar ur både gamla och nya kameramodeller i alla RAW-konverterare.

Om tillverkarna bara gör delar av metadata tillgängligt, så skulle det innebära att bara dessa kan göra RAW-konverterare som kan dra nytta av allt detta data. Då spelar det ju faktiskt ingen roll om en tredjeparts RAW-konverterare processar en DNG eller en tillverkar orginal RAW. Det odokumenterade datat som dessutom ev. krypterats blir väl inte mer förståeligt för det vare sig det är orginal RAW eller en DNG eller hur? Blir slutsatsen då att inga tredjepartstillverkares RAW-konverterare är nånting att ha för att de ofta inte har allt data och därför ofta inte kan leverera optimala resultat. Vad är det då för data vi går miste om i de format som inte kommer från Nikon?

Är det så att vi går miste om metadata som kan underlätta automation av viss bildbehandling eller är det verkligen något som irreparabelt påverkar en fils bildkvalitetspotential irreparabelt. Jag tror personligen inte på det sista alternativet men möjligen på det första. Har någon verkligen erfarenheter av att en DNG-fil skulle ge ett sämre slutresultat än en orginal RAW? Om det skulle vara så tror jag personligen Adobe skulle hamna i blåsväder och DNG-formatet förlora all acceptans.
 

PMD

Aktiv medlem
Av kameratillverkarna är det väl bara Nikon som säljer programvara (Capture NX)? Övriga låter sin programvara följa med vid kameraköp. För tillfället är det alltså bara Nikon som har intresse av att hålla fast vid sitt eget råformat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
PMD skrev:
Av kameratillverkarna är det väl bara Nikon som säljer programvara (Capture NX)? Övriga låter sin programvara följa med vid kameraköp. För tillfället är det alltså bara Nikon som har intresse av att hålla fast vid sitt eget råformat.
Ja det är ju bra om det verkligen är så men det finns nog andra faktorer också. Det finns ju folk som lever av att tillverka tillverkar/kamera-specifika RAW-format. De har säkert en massa bra argument för att de ska få fortsäta med det. Frågan är bara om dessa format verkligen tillför nåt. Minolta gav på sin tid bort en enklare variant av "Dimage Viewer" med kameran (KM 7D) men sålde en mer avancerad RAW-konverterare till de som var intressserade. Men Minolta är ju knappast nåt problem idag.
 

Ronnie_W

Aktiv medlem
Jag förstår inte problemet.
Den dagen endera program, raw format eller datalagringsmedium skall fasas ut, får man översätta /lagra om, det man har.

Det kan naturligtvis ta sin tid, beroende på hur mycket man har lagrat.
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Ronnie_W skrev:
Jag förstår inte problemet.
Den dagen endera program, raw format eller datalagringsmedium skall fasas ut, får man översätta /lagra om, det man har.

Det kan naturligtvis ta sin tid, beroende på hur mycket man har lagrat.
Precis. Jag småler alltid när jag läser om all energi som läggs ner på att få framtidssäkra format/lagring etc. Med ett antal miljoner digitala systemkameror sålda och ett antal miljarder foton tagna i tillverkarspecifika råformat så ser jag det som högst osannolikt att det en vacker dag inte ska finnas någon möjlighet alls att se på dessa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
StaffanH skrev:
Precis. Jag småler alltid när jag läser om all energi som läggs ner på att få framtidssäkra format/lagring etc. Med ett antal miljoner digitala systemkameror sålda och ett antal miljarder foton tagna i tillverkarspecifika råformat så ser jag det som högst osannolikt att det en vacker dag inte ska finnas någon möjlighet alls att se på dessa.
Det har gått för kort tid för att de flesta ska ha hunnit drabbas av dessa problem ännu. Gemene man har bara haft DSLR nåt år (tidigare fanns ingen massmarknad för de var för dyra) och det är bara de avancerade kamerorna som lagrar i tillverkarspecifika RAW-format.

Jag tänker tanken att om jag som fyller 57 nästa gång och är mer än dubbelt så gammal som du är nu skulle ha haft min första DSLR när jag var 26. Sen skulle jag under min aktiva tid som fotograf säg 50 år skulle göra av med 10 olika kameror (ingen orimlig tanke eller hur?).

Säg att jag har bilder i 10 olika RAW-format. Säg att jag även byter RAW-konverterare ett antal gånger under dessa år . Säg att jag dessutom är en aning godtrogen (man ska väl vara positiv eller hur?) och dessutom lite genomsnittligt lat och lämnar mina bilder i sina format som avlagrar sig som årsringar i mitt kartotek.

Säg att min seneste favoriteditor efter 50 år inte innehåller filter för ett antal av dina format längre. Inga problem eller hur? Det är ju bara att spara ett gäng RAW-konverterare eller hur? Vafan e disken me RawShooter nu igen eller var det inte Silkypix som fixade det där formatet? Jaså gick det inte att läsa min oläsbara DVD? Fan va uselt, funkar inte den där jäkla RAW-konverteraren på den här jäkla Windows-versionen eller var det kanske ett LINUX-program förrrestän. Jobbigt å bli gammal och virrig!

Du får väl vara glad för att du varit framsynt nog att inte köpa en KonicaMinolta-kamera. Hade du uppgraderat till Sony och haft RawShooter som favorit editor så hade du varit där redan. Alla i den sitsen måste hoppa till en annan tuva och välja en ny RAW-konverterare för att slippa ha flera olika beroende på vilket format de vill jobba med. Detta problem drabbar alltså redan en massa användare och det har inte ens gått 2 år sen jag köpte min 7D!!! Det drabbar oss när vi sitter med två olika format. Vilka problem har vi när vi har 10?

I den bästa av världar står tiden stilla och allt idag är precis som igår!
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Pentax K10D sparar i DNG om man så vill

Pentax sällar sig nu till de tillverkare som ger användarna en option att spara i DNG direkt i kameran. Lovvärt tycker i alla fall jag. Med detta blir K10D den första DSLR som kan spara i detta format. Hade jag inte haft så myckt bra Minolta-grejor, så skulle detta vara ett bra skäl att byta till Pentax igen (vid sidan av att K10D verkar vara en prisvärd 10 Mp kamera som har både bildstabilisering och vädertätat hus i rostfritt).

Jag hoppas även Sony tar sig samman och ger oss ganska styvmoderligt behandlade Minolta-folk en uppföljare till 7D med minst motsvarande specar. Jag gör mig dock inga illusioner om att Sony kommer att matcha Pentax priser. Sonys prissättning på Minoltas gamla objektiv-modeller förskräcker. Det är ju i en del fall 20 år gamla glas som de satt nya prislappar på och de kan inte som Canon och Nikon hävda att de måste ta bra betalt eftersom det finns bildstabiliseringsteknik inbyggt i objektiven. Sony har en del kvar att bevisa. En slända (A100) gör ju ingen sommar!
 

connyM

Aktiv medlem
dano skrev:

Sedan undrar jag om DNG formatet idag klarar Fujis SuperCCD SR (med dubbla fotodioder) med mindre än att råkonverteraren vet om detta och särbehandlar bildfilen?

/Daniel
Jag undrar oxå hur DNG-formatet hanterar Fujis större filer med mer info från de dubbla dioderna, det s.k. WIDE-läget.
Är det några S3-ägare som testat??

Jag har idag en S2:a och där ser jag inte någon direkt skillnad. MEN där finns inte WIDE-läget, utan bara den interpolering som Fuji gör i kameran direkt till RAW-filen.
Men är på gång att köpa en ny kamera och då blir det förmodligen än S5:a, när den kommer till våren.

// Conny
 

kjellric

Aktiv medlem
Thompus skrev:
Jag såg i Kamera & Bild att dom starkt rekommenderar att man konverterar raw-bilderna till.dng för framtida förvaring.
Jag använder EOS350, är det rätt att konvertera?
Dessa konverteringar, är det rätt att utföra? Kan något hända med bilderna?

//Thompa
Jag konverterar alla mina rawfiler (NEF) till DNG och slänger rawfilerna. Har inte märk något som tyder på att konverteringren skulle ha någon negativ inverkan. En fördel är att DNG-filerna blir lättare än rawfilerna och tar därmed mindre plats på disken, det var lite av den anledning jag började att konvertera till DNG.
Jag tror inte att det på sikt är så stor risk att konvertera till DNG i och med att det är en del av mellanformatsbakstyckentillverkare som stöder DNG-formatet i sina senaste backstycken, Hasselblad, Phase One och jag har för mig att även Sinar stöder DNG i sina senaste backstycken.
Capture One LE version 4.0 skall ha stöd för DNG.
Man får hoppas att det blir en öppen standard för bildfiler så att man även långt fram i tiden kan öppna bildfiler från idag. Personligen hoppas jag att det blir DNG-formatet.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Re: Re: DNG eller inte?

kjellric skrev:
Jag tror inte att det på sikt är så stor risk att konvertera till DNG i och med att det är en del av mellanformatsbakstyckentillverkare som stöder DNG-formatet i sina senaste backstycken, Hasselblad, Phase One och jag har för mig att även Sinar stöder DNG i sina senaste backstycken.
Enligt tidningen "Proffsfoto" så har Imacon/Hasselblad gått tillbaka till ett eget råformat (3fr) för 39 Megapixelbakstyckena, av någon anledning fungerade det inte med DNG. Även om det skall gå att i efterhand spara i DNG format från råkonverteraren.

/Daniel
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: DNG eller inte?

dano skrev:
av någon anledning fungerade det inte med DNG.
Anledningen är att den information som Hasselblad hämtar från optiken och som de sedan använder när de korrigerar bilden inte kan lagras och bearbetas i DNG och i DNG-kompatibla konverterare. Det är bara i Flexcolor som detta kan göras. Om du vill kan du alltså spara ut en DNG-fil från Flexcolor efter det att denna bearbetning gjorts.

Så det är inte så att Hasselblad inte tror på DNG-formatet längre.

Stefan
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: DNG eller inte?

stefohl skrev:
Anledningen är att den information som Hasselblad hämtar från optiken och som de sedan använder när de korrigerar bilden inte kan lagras och bearbetas i DNG och i DNG-kompatibla konverterare. Det är bara i Flexcolor som detta kan göras. Om du vill kan du alltså spara ut en DNG-fil från Flexcolor efter det att denna bearbetning gjorts.

Var inte just en av poängerna med DNG-formatet just att det skulle kunna hantera också tillverkarspecifikt metadata?

Om det dessutom är så illa att informationen inte ens kan lagras i en DNG-filen som skapas i råkonverteraren har vi här ett bra exempel på där det krävs tillverkarens filformat och programvara för att få bästa resultat. Precis den situation jag var orolig för.

Poängen vi diskuterade i denna tråd var hur vida det är bättre att lagra sina råfiler i DNG format än i tillverkarspecifika format, men i detta fall går tydligen väsentlig metadata förlorad i konverteringen vilket är illa ur användarens perspektiv.

/Daniel
 

kjellric

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: DNG eller inte?

stefohl skrev:
Anledningen är att den information som Hasselblad hämtar från optiken och som de sedan använder när de korrigerar bilden inte kan lagras och bearbetas i DNG och i DNG-kompatibla konverterare. Det är bara i Flexcolor som detta kan göras. Om du vill kan du alltså spara ut en DNG-fil från Flexcolor efter det att denna bearbetning gjorts.

Så det är inte så att Hasselblad inte tror på DNG-formatet längre.

Stefan
Gäller detta alla deras HC gluggar eller endast HC 28:an ?

Kjell
 
ANNONS