Annons

Dpi i frames plockade från 4k video

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja
I princip har du rätt. Men i verkligheten blandar du också in parametrar som:
Betraktningsavstånd, interpolering, ögats upplösning och säkert fler som jag inte ser.

Ja 300 pixlar per tum användes mer som ett maxvärde än som ett absolut krav. Sen blev det även lite eftersläpning i visualiseringen, en halvmeter är stort 😃

Och med det i åtanke så fixar då en D800 med det dubbla a antalet pixlar att skriva ut nästan 1 meter stort, som tål "pixel peeping". Inte alls illa pinkat!

Från moderskeppet:
dpi står för dots per inch eller prickar per tum

DPI heter det för att man inom tryck refererat till rasterPUNKTER (DOT)...
Prickar förekommer ibland som mönster på mina strumpor, eller om det har kommit skit i CTPn så kan det bli en prick på plåten (obra), men finns i övrigt inte som begrepp.

En DOT är en rasterpunkt, som i sin tur är uppbyggda av maskinpunkter. Dessa rasterpunkter placeras sedan i rader som har en specifik vinkel för varje färg (rastervinkel). Dessa rader återges om LPI - Linjer/tum. (och nu pratar vi amplitudmodulerat raster).

Vad gäller trycksaker så lyssna på tryckeriet och gör som de säger och strunta i moderskapets (i mina ögon) dravel (prickar/tum - redan där slutade jag läsa) så kommer era bilder att bli kanonbra i tryck... (förutsatt att ni har ett anständigt original).
/

ANNONS
Götaplatsens Foto