Annons

Dränkt med vattenslang

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag var ute på stan och gatufotograferade på Malmös gator. En man som spolade en portingång med vattenslang fick min uppmärksamhet. När jag började knäppa av några bilder så fick han syn på mig, och blixtsnabbt riktade han slangen mot mig, varpå både jag och kameran blev genomblöta. Jag frågade honom vad han sysslade med. Han sa att jag inte har någon rätt att ta bilder på honom, varpå jag svarade att jag har rätt till det på allmäna platser. Jag ringde polis, men de hade förstås "inga lediga patruller" just nu. Jag avser att anmäla denne galning för misshandel, eller vad nu rubriceringen blir. Det går att lokalisera honom då han är anställd av närliggande etablissemang. Dessutom har jag bilder som tydligt visar personen och hans vidriga tilltag, dock så avvaktar jag med publicering ett tag Vad sägs? Kameran, en 3 dagar gammal Panasonic GX7 klarade sig, tack och lov. Det är första gången på över 30 år som jag råkat ut för något liknande. Tidigare har jag bara vid ett fåtal tillfällen möts av en avvisande gest i värsta fall.

"Klarade sig"? Är du säker att ingen elektronik har fått/kommer få skador pga händelsen?

Är det utpressning att erbjuda vattenslangsmannen alla bilder på händelsen mot en ny kamera? (Underförstått att du inte kommer publicera dessa online, vilket du har all rätt att göra.)

Du får det knappast till misshandel, möjligen ofredande. Kameran skulle, om den blev skadad och i vilken grad, vara frågan om skadegörelse eller åverkan.

Jag har för mig att en kvinna som hällde en spann vatten över an annan dömdes för ofredande. Skadegörelse är det ju helt klart.

Du ska absolut göra en polisanmälan. Brottsrubricering behöver du inte fundera på, den saken ska polisen lösa. Beskriv bara händelsen. När det gäller skadeståndsanspråk så är polisen skyldig att fråga dig om det vid anmälningsupptagningen. Svara att du har det men att beloppet preciseras senare (mycket vanligt med det förfarandet eftersom målsäganden oftast inte vet beloppet då anmälan tas upp).

Herregud. Helt rätt att polisanmäla. Ha koll på kameran, fel kan uppstå långt efteråt. Många elektronikprylar har även fuktindikatorer, om dessa har gått så gäller inte garantin. Fick själv uppleva detta på en iPhone som strulade. På verkstaden visade denna fuktindikator att telefonen blivit blöt vid något tillfälle och garantin gällde därför inte. Mycket tråkigt

Rätt säker på att de kommer att lägga ner fallet oavsett om du identifierat personen i fråga eller ej. Såvida du nu inte tillhör någon minoritetsgrupp typ romer och det då blir prioriterat som hatbrott. Berätta hur det gick när det är klart!

Helt rätt att polisanmäla. Det finns ett stort mörkertal vad gäller brott. Räkna inte med att det kommer att leda till åtal eller något liknande, sådana här brott har polisen inte resurser att handskas med.

Mannen med slangen kan nog räkna med sparken om det är en arbetsgivare med rykte att skydda.
Står det i proportion mot vad han utsatte dig för?

Tyvärr tror jag inte att det går så långt som till avsked. Det blir sannolikt för mycket tjafs med facket, om det finns något sådant på arbetsplatsen.

Jag hade nog gjort likadant, vill ej bli fotograferad av okända personer. Man vet aldrig var bilden hamnar någonstans.
Varför kan inte alla dessa gatufotografer fråga först om de får lov att fotografera någon innan de gör det.
Men ni bara hänvisar till att ni får göra detta enligt lagen. Var har vanlig hövlighet tagit vägen och fråga först, visst kan säga till efteråt,men då har bilden redan blivit tagen och jag kan ej tvinga er att ta bort bilden från minneskortet: vilket ni själva påpekar alltid.
Försök att förstå andra människor känner sig när de fotograferade av okända personer, jag själv känner obehag, fast jag själv är fotograf, men jag håller till ute i skogen.

Jag hade nog gjort likadant, vill ej bli fotograferad av okända personer. Man vet aldrig var bilden hamnar någonstans.
Varför kan inte alla dessa gatufotografer fråga först om de får lov att fotografera någon innan de gör det.
Men ni bara hänvisar till att ni får göra detta enligt lagen. Var har vanlig hövlighet tagit vägen och fråga först, visst kan säga till efteråt,men då har bilden redan blivit tagen och jag kan ej tvinga er att ta bort bilden från minneskortet: vilket ni själva påpekar alltid.
Försök att förstå andra människor känner sig när de fotograferade av okända personer, jag själv känner obehag, fast jag själv är fotograf, men jag håller till ute i skogen.

Du känner inget obehag över att en stor andel av populationen har en mobilkamera idag?
Jag menar, alla är ju fotografer nuförtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto