Annons

Dra fram film på Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej. Nu har jag dessutom öppnat och dragit fram filmen lite. Är det någon ide jag lämnar in den här filmen? Man får väl inte svära i forumet men fy f*n vilken idiotgrej. Åkte til YFO i Högsbo med spårvagn och buss för att köpa 1! rulle. Stod och frös medans jag väntade och nu måste jag nästan svälta tills jag får pengar från CSN nästa gång.
 
Om du har en knapp i ratten så är kameran antingen en Rolleicord 1a, II eller III.

När du laddar en 1a eller II så drar du fram filmen tills du ser en etta i rödfönstret i botten på bakstycket. Därefter trycker du in knappen på framdragningsratten och drar ned den lilla aluminiumknappen mellan filmratten och fokusratten så räkneverket startas. Därefter trycker du bara in knappen i filmratten och drar fram filmen efter varje exponering. Rödfönstret behövs inte längre.

På en Rolleicord III laddar du filmen och drar fram tills pilarna på filmens skyddspapper pekar mot de röda prickarna i kameran. Då stänger du bakstycket och drar fram tills det tar stopp. Då är kameran redo för första exponeringen. Sedan trycker du in knappen i filmratten och drar fram efter varje exponering.

Synd att du förlorade en filmrulle. Det gjorde jag med när jag hade köpt min första Rolleicord. Det tog ett tag innan jag lärde mig hur det fungerade. Det var runt 1990-91, och jag hade inte internet på den tiden.
 
Kollade serienr och det är en Rolleicord III. Tack för info, omöjligt att hitta den knappen. Hade inga pilar på filmen men däremot 2st svarta kantlinjer(som jag också missade lite).
 
Jo, det finns pilar på alla 120-filmer. De går horisontellt tvärs över skyddspapperet. De kommer ungefär efter 25cm på papperet.

<------>
 
ANNONS