Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drifttemperatur för CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmus Carlsson

Aktiv medlem
Jag ska köpa upp mig på ett större CF-kort och står och väger mellan Lexar och SanDisk. Jag hade egentligen bestämt mig för ett Lexarkort när jag upptäckte att den specificerade drifttemperaturen är 0-60 grader. SanDisk säger däremot att deras kort går att använda vid från -25 till +85. I praktiken borde väl ändå även Lexarkorten funka i minusgrader. Är det någon som har praktiska erfarenheter av detta?

Hej.Har ett Lexar 512 Mb kort i min 300D.Har testat mitt det i ett par minusgrader och då funkade det alldeles utmärkt i alla fall.Dock vet jag inte hur det blir om man går neråt 15-20 minusgrader.

Elektronik fungerar bättre ju kallare det är. Funkar utmärkt nedåt -20 grader, efter egna praktiska försök. Prova gärna att lägga monneskortet i en plastpåse i frysen några timmar och kör sedan kortet.

Specifikationerna på batterierna NiMh är att de fungerar från 0-50 grader ungefär och NiCd -10 till +50. Värderna är vad tillverkarna garanterar fullgod funktion.

Vid höga temperaturer som att försöka fotografera under VM i bastubad så immar sannolikt kameran igen först och sedan smälter plasten. Själv skulle jag inte kunna ta bilder i under tävlingen med tanke på att jag sublimerar långt innan de tävlande anländer.

Tack, Roland, för ditt uppenbart goda förslag!
Jag lade minneskortet i frysen i går kväll; i morse visade termometern på -24 grader, men kortet funkade finfint. Kanske är det annorlunda om man använder det kontinuerligt vid så kalla temperaturer, men nu vågar jag åtminstone överväga ett Lexarkort igen - trots den nollgradiga specen.

Jag har hört att just ultra II-kortet har ett stort arbetsområde i temperatur till skillnad från andra kort. Jag köpte själv ett sådant och är väldigt nöjd. Innan kollade jag även på lexars kort, men jag kan inte säga direkt varför jag valde det jag gjorde. Kanske för att det är ett mer känt märke för mig?

Ser man bara till arbetstemperaturen när man väljer kort, så kan man ju verkligen fråga sig... vid hur många bastubad kommer jag att ta med mig kameran och hur ofta kommer jag att jaga isbjörnar med kameran i högsta hugg...

Köp det som är billigast =o)

//Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto