Annons

DSLR för nybörjare...30D eller D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

sambaman

Ny medlem
Ska köpa en DSLR för första gången, har ingen erfarenhet alls från systemkameror förutom senaste månaden då jag lånat ett par olika modeller av vänner, 350D och 20D.

Har bestämt mig för något av kamerahusen Canon 30D och Nikon D200 då jag uppskattar storleken, LCD:n och upplösningen på dessa. Uppskattar framförallt D200:ans ergonomi, men det jag framförallt undrar över är deras interface:
- Vilken av kamerorna är bäst för mig som är totalt newbie, dvs dess användarvänlighet? Vill såklart kunna ta bra bilder omedelbart utan en superhög inlärningströskel... :)
- Även om jag är superintresserad och därmed hyfsat snabblärd vill jag även att min sambo (med mindre intresse) ska kunna använda kameran när hon vill utan strul.
- Tacksam för tips på objektiv också, kommer mest att fota människor(mycket rörliga barn), byggnader samt idrott.

Har självklart läst alla möjliga recensioner och jämförelser kring dessa två modeller, frågan jag inte fått svar på är hur en nybörjare som jag klarar av att hantera respektive kamera.

Mycket tacksam för tips!

Mvh
/Henke

ok, en sak bara. Vilken kamera du än använder så tar inte kameran superbilder, det är du som gör det. jag kan på en sekund ta bilder som är så dåliga att min hund skulle ta bättre bilder.

ok.

Du berättar att dina kompisar har 350D och 20D då är valet mer än givet! Du ska också ha en canon. Varför? Jo en systemkamera är kanske "billig" i inköp, med det som kostar verkliga pengar är OBJEKTIVEN. Riktigt bra objektiv kostar ungefär 10 000 kronor och uppåt! Du hittar bra objektiv för betydligt mindre också, men inga objketiv vad jag vet är riktigt bra under 3000 kronor.

Sedan är det objektiven som sker kvaliten och skärpan, färgåtergivning osv osv. skitgluggar är sämre än skitkameror.

30D är en modern och mycket bra kamera. D200 är säkerligen skitbra också, så vad du än väljer så får du bra kameror, det du ska konsentrera dig på är objektivutbudet och efterso mdina poalre har canon så ser jag ingen annan lösning än att du också köper canon. Tänk vad ni kan byta objektiv mellan varandra! på det sättet kan ni köpa bra optik och inte ruinera er. Jag menar inte att du ska leva på dom resten av livet, men du kanske inte behöver slänga dig iväg o köpa första bästa panik glugg bara för att ha en glugg överhuvud taget. nu kan du prova dig fram lite mera! köper d en Nikon kommer du aldrig kunna låna av dom, allt du vill ha måste du köpa själv, varenda skruv... det blir dyyyrt.

Jag skulle nog vilja råda dig att börja lite lägre på stegen - tex med en beg D70 + 18-70mm kitobjektivet. D70:an har 7 'Digitala Vari-program' bla 'Auto'-läge som är alldeles utmärkt att börja med medan man lär sig grunderna. Efter hand kan man gå över till exponeringslägena P-S-A-M som ju har motsvarigheter i D200:an. D200:an erbjuder så många andra inställningsalternativ, så att en alltför 'grön' nybörjare blir nog bara yr i mössan...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Håller med Kalle om att en Canon låter bäst när dina polare använder det, man kan låna objektiv, blixtar mm av varann.

FÖ. så tar det nog inte så lång tid för dig att förstå kameran, det som kan ta längre tid däremot om man inte fotat med systemkamera innan är att förstå tekniken som gör en bild, exponeringsteknik, objektivens egenskaper, ljusets egenskaper med mera.

Tack för synpunkter.

Kalle, såklart förstår jag att det är (nästan) helt upp till mig hur bra en bild blir, har verkligen viljan att lägga tiden det tar att lära mig fota helmanuellt.

Problemet är att min sambo inte har samma intresse och det jag är nyfiken på är erfarenheter kring användarinterfacet ur en nybörjares synvinkel, framförallt från D200:an då 30D trots allt har sina programval att använda initialt...finns det överhuvudtaget några möjligheter att skapa en bra, generell point-and-click inställning på en D200?

Hälsar
/Henke

Både på D200 och 30D har du hel automatiska lägen.

på canonen är det en grön fyrkant på en ratt. Ställ ratten på fyrkanten, Sedan är kameran som vilken kompaktkamera som helst, det sköter ALLT, inkl blixt....

Kalle_B skrev:
Både på D200 och 30D har du hel automatiska lägen.

på canonen är det en grön fyrkant på en ratt. Ställ ratten på fyrkanten, Sedan är kameran som vilken kompaktkamera som helst, det sköter ALLT, inkl blixt....
Enligt Dpreview har inte D200 något auto-läge...

http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page2.asp

• Program Auto [P] - flexible program possible
• Shutter-Priority Auto
• Aperture-Priority Auto [A]
• Manual [M]

aj, det var som fan, var helt övertygad om att D200 hade det. my misstake, Canon 30D har det ialla fall

Jag håller inte med Anders och Kalle helt när det gäller "polarfrågan". Ska man ens beakta den aspekten ska man först fråga sig om dina kompisar över huvud taget HAR någon utrustning som är värd att låna? Har de en Canon med kitglugg lär du knappast låna den. Har kompisen tonvis med fina objektiv/blixtar/etc du kan låna när du har behov så är det klart att det är något man kan fundera på.

Men jag anser att prio ett, bortsett från det rent uppenbara att den ska fylla dina behov, är hur du trivs med kameran, dvs hur känns den när du använder den. Man ska trivas med sitt verktyg.

Anddje skrev:
Okej, på min Minolta har jag både Auto och P, som är 2 olika.
Vet inte hur det är på Minolta men jag tror inte dessa två lägen skiljer sig så mycket åt. På D70 som har både P och lilla gröna "AUTO" är skillnaden att den senare även poppar upp blixten i tid och otid efter kamerans lynne samt att den har dragit lite i reglagen för JPEG (mättnad och skärpning). Med andra ord är skillnaden (bortsett från upphoppande blixt) ur ett användarperspektiv marginellt.

I P-läge (eller motsvarande namn beroende på kameratillverkare) ställs både bländare och slutare av kameran, med andra ord det man kallar helautomatik. Detta till skillnad från halvautomatik som heter A och S i Nikonspråk.

maxzomborszki skrev:
Vet inte hur det är på Minolta men jag tror inte dessa två lägen skiljer sig så mycket åt. På D70 som har både P och lilla gröna "AUTO" är skillnaden att den senare även poppar upp blixten i tid och otid efter kamerans lynne samt att den har dragit lite i reglagen för JPEG (mättnad och skärpning).

I P-läge (eller motsvarande namn beroende på kameratillverkare) ställs både bländare och slutare av kameran, med andra ord det man kallar helautomatik. Detta till skillnad från halvautomatik som heter A och S i Nikonspråk.
Kör inte auto och det så mycket så har inte 100% koll, men auto verkar vara att då fixar den allt själv, man kan inte ställa in något själv, i P-läge kan man ställa in allt själv, bländare, ISO, skärpa, kontrast, färgprofil mm. men den sparar inte inställningarna, i A och S-läge sparar den inställd bländare/tid ISO mm till nästa gång. Så P ligger liksom närmare A än Auto.
Blixten på Minoltor är manuell med, så den kan inte ploppa upp av sig själv.

Äger en D200 o kan tro att den har lite väl många finesser o valmöjligheter för en nybörjare, men i övrigt så har den trots allt det mest essentsiella lätt åtkomligt med knappar o vred på kamerahuset. O har du dessutom lite tid på dig så kommer du lätt klara av att lära dig kameran :)

Efterhand som du lär dig kameran så är det mkt enkelt att ställa in den i ett "Auto" -läge i menyerna, går rätt bra att "tweaka" kameran så du i princip kan få ut "färdigbearbetade" bilder, redo att skrivas ut.

Har vid ett nyligt tillfälle lånat ut D200 med kitgluggen till en tjejkompis. Hon hade i princip noll koll på hur en systemkamera fungerade, men trots dåligt självförtroende o o en massa ursäkter om hur dålig hon var så blev bilderna helt ok. Nå, kompositionen gick ju inte o göra så mkt med, men det blev bra exponering, snygga o kontrastrika färger :)

Har ingen erfarenhet av Canon, men räknar med att de är ganska likvärdiga i inlärningströskel, nog mest en vanesak.. Dock så har jag genom selectiv perception fått för mig att Nikon skall ha mer egonomiska o användarvänliga hus o menysystem ;)

Mvh johan

Jag skulle vilja påstå att EOS 30D är den lite mer nybörjarinriktade kameran, utan att för den delen vara ett dåligt val. För det är dessutom en kamera som man inte växer ur i första taget.
Dessutom om du nu har din sa,bo att tänka på.

Hade jag valt med hjärtat och utan andra influenser så hade valet fallit på D200. Det är mer kamera, men även det dyrare alternativet. För sedan kommer objektiven, som egentligen är den dyra kostnaden. För de billiga kit-objektiven gör inte kamerorna rättvisa, även om Nikons 18-70 DX är bra mycket bättre än Canons.

Har använt en D70 samt nu en D200. Visst är D200 en riktigt bra kamera, men som nybörjarkamera känns det lite "overkill" En D70 eller D70s kostar ju hälften så mycket och är tillräckligt mycket kamera att växa i lång tid framöver. När du börjar lära dig grunderna och exoneringarna sitter kommer du säkerligen att känna att det är optiken och inte kameran som begränsar dig. Då kan det ju vara skönt att ha några 1000-lappar över att handla objektiv för.

Jag använder min D200 i jobbet nästintill dagligen och jag använder inte en bråkdel av alla finesser som gömmer sig i menyerna. Varför jag bytte upp mig från D70 till D200 var främst bättre sökare, bättre batterigrepp, högre upplösning då jag gör mycket förstoringar samt möjlighet att använda ISO 100.

Förutom de fina Canon variantern 20d och 30d finns ju nu även Sony´s nya, ligger mycket bra i pris och har bildstabilisering.

Du behöver inte oroa dig för att köpa en kamera med många finesser och möjligheter bara för att du är nybörjare. Man behöver inte använda alla finesser från början men vartefter man lär sig mer vill man ha fler finesser.
Jag gjorde misstaget att köpa en för enkel kamera först och det tog bara tre månader innan jag köpte nästa.
Välj märke noga för du köper på dig tillbehör som bara funkar med ett märke med tiden och det blir svårt att byta.
Båda dom kameror du nämner räcker väldigt långt på lärostegen och lär knappast behöva bytas ut för att dom är för enkla.
Visst är det fotografen som gör bilden, men bra verktyg gör inte saken sämre.

mitt tips alltså: Köp en D70s med den fina kitgluggen 18-70. Lek och lär med denna tillsammans med din sambo. När du kommit fram till vilken typ av fotografering du gillar bäst, macro, natur med tele, studio och porträtt osv. så kan du börja kika efter en fin glugg som passar din typ av fotografering.

jag förespråkar nikon bara för att jag använt det själv. canons varianter är säkert minst lika bra, särskilt om du kommer fota i dåligt ljus utan blixt (högt ISO)

Köp en D200, jättekul.

Det finns massor att testa och leka med även om det är som de säger att det krävs en bra fotograf för att ta bra bilder.

Jag tar inte bra bilder, men tycker det är vansinnigt kul med min D200.
Har ingen erfarenhet av D70(s).

ANNONS
Götaplatsens Foto