Annons

DSLR - Motljus och döda pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Hur stor är risken att orsaka permanent döda pixlar om man tar bilder med solen i bild med en DSLR-kamera? Det handlar ju vanligtvis om ytterst korta exponeringstider för sensorn, är detta överhuvudtaget något man bör undvika?

Och hur skyddar man ögonen om man vill kika ordentligt på kompositionen? Där kan man kanske snacka permanent döda pixlar (på näthinnan)...

Det fanns mkt lite om döda pixlar i DSLR i dessa trådar.
V g faran att titta på solen genom sökaren så gick åsikterna väldigt isär.

Aton_ skrev:
Hur stor är risken att orsaka permanent döda pixlar om man tar bilder med solen i bild med en DSLR-kamera? Det handlar ju vanligtvis om ytterst korta exponeringstider för sensorn, är detta överhuvudtaget något man bör undvika?
Det som händer är att de rikligast exponerade pixlarna "svämmar över", så det bör inte kunna orsaka någon som helst skada vad jag vet. Undantaget är väl om man pekar ett tretusenmillimeters-tele rätt in i solen eller så, så att temperaturen på sensorn blir ofördelaktigt hög;-) Men i så fall blir ju bilden bara helt vit ändå, så i det läget lär man aldrig hamna.

Och hur skyddar man ögonen om man vill kika ordentligt på kompositionen? Där kan man kanske snacka permanent döda pixlar (på näthinnan)...
Nedbländningsknappen! Om man har någon vill säga.

Skönt med någon som har en åsikt i frågan!

Nedbländningsknappen var en god idé. Definitivt bättre än inget. Men det känns ändå lite som solglasögon vid en solförmörkelse, räcker ett par bländarsteg verkligen för att skydda ögat?? Om inte får man väl trösta sig med att man har ett bra öga kvar :)

Aton_ skrev:
Skönt med någon som har en åsikt i frågan!

Nedbländningsknappen var en god idé. Definitivt bättre än inget. Men det känns ändå lite som solglasögon vid en solförmörkelse, räcker ett par bländarsteg verkligen för att skydda ögat?? Om inte får man väl trösta sig med att man har ett bra öga kvar :)
Jag vet ju inte hur långa objektiv du använder eller hur ljusstarka de är, men jag har "råkat" peka mitt 105/1,8 rätt in i en nedgående sol, och det var inte så trevligt. Jag tror inte det är någon dunderfara om det inte rör sig om väldigt långa och/eller ljusstarka objektiv. Ljuset träffar ju trots allt mattskivan, så du får inte en brännpunkt på näthinnan direkt från själva objektivet egentligen. Då torde det vara värre med kikare, men jag är inte helt säker här.
Tänk på att varje steg är en halvering av ljusstyrkan, så om du komponerar vid f/11 eller så, så bör det vara lugnt. Man känner ju ganska snabbt om det är för ljust. Bara att raskt blunda i så fall. Problemet är snarast att man måste hålla kameran still medan man sen ändrar till rätt bländarvärde, och då ska man ju helst inte titta i sökaren om detta är en stor bländare.

ANNONS
Götaplatsens Foto