Annons

DSLR vs Spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
World Press Photo är väl en tävling för bilder och fotografer - inte för kameror.

Det finns helt enkelt ingen (eller extremt liten) korrelation mellan en bilds förmåga att vinna pris och kameramodell.

Det är ju för väl...

Min gissning är att övervikten för Canon är en direkt spegel av märkets spridning bland de som är med i tävlingen.

World Press Photo är väl en tävling för bilder och fotografer - inte för kameror.

Det finns helt enkelt ingen (eller extremt liten) korrelation mellan en bilds förmåga att vinna pris och kameramodell.

Det är ju för väl...

Min gissning är att övervikten för Canon är en direkt spegel av märkets spridning bland de som är med i tävlingen.

Jag tror du har rätt beträffande samtliga tre antaganden;)

/Stephan

Tvärtom. Om du tittar på länken ser du att det verkar finnas en väldigt stor korrelation mellan både kameramodell och kameramärke och bildens chans att vinna pris.
Det är ju inga särskilt spridda skurar precis. Canon o Nikon i topp och nästan samtliga kameror ligger i proffs och semiproffs-segmentet. Det är ganska enkelt egentligen. De som har störst chans att placera i topp på en prestigefull pressfototävling är sannolikt professionella pressfotografer och bland dessa är en handfull kamermodeller kraftigt överrepresenterade. Altså, enorm korrelation.

Precis.

Helt fel

Du skrev " Om du tittar på länken ser du att det verkar finnas en väldigt stor korrelation mellan både kameramodell och kameramärke och bildens chans att vinna pris"
Detta är ju fullständigt fel. Eftersom många fler fotografer använder canikon så är sannolikheten större att just fotografer med dessa märken vinner. Alltså ingen korrelation mellan vilken kamera den enskilda bilden är tagen med och dess chans att vinna.
Du kunde ha skrivit att det finns en stor korrelation mellan kameramärke och vinnande bild. Inte att bildens chans att vinna pris beror i stor grad på kameramärke vilket var precis det du skrev.

För mig är det underordnat om man föredrar DSLR eller spegelöst, men kan tänka att många fotografer som fotar eländet ute i världen, vill ha den bästa autofokus som finns och att grejerna är tillförlitliga. Även handhavandet spelar säkert in.

Läste om Hansens argument för sin Canon 5D, - den är billig och blir den stulen eller går sönder så finns den att köpa överallt.

/Ulf

fetkross

totalkross av canon trots det usla dynamiska omfånget vissa på fotosidan har stora problem med
canon 5D mark 3 11 st
canon eos 1dx 6st
canon eos 5d mark 2 4st
canon 1ds mark 3 1 st

canon totalt 22 st

Nikon D3x 1st
Nikon D3 1st
Nikon D800 1st
Nikon D700 1st
Nikon D4s 1st
Nikon D600 1st
Nikon D3s 1st

Nikon 7st

ser onekligen ut som canon har stora problem ;)
Frågan är hur bilderna kan vinna trots usla bildkvaliten enligt vissa?

kanske min teori håller rätt bra att det är typ omöjligt att se skillnad på en print om den kommer från tex caon eller Nikon oavsett dynamiskt omfång om det inte gäller bilder att göra kolsvarta grottan till dagsljus .

ps jag kör Nikon D800 o fuji o kommer fortsätta med det ;)

Tvärtom. Om du tittar på länken ser du att det verkar finnas en väldigt stor korrelation mellan både kameramodell och kameramärke och bildens chans att vinna pris.
Det är ju inga särskilt spridda skurar precis. Canon o Nikon i topp och nästan samtliga kameror ligger i proffs och semiproffs-segmentet. Det är ganska enkelt egentligen. De som har störst chans att placera i topp på en prestigefull pressfototävling är sannolikt professionella pressfotografer och bland dessa är en handfull kamermodeller kraftigt överrepresenterade. Altså, enorm korrelation.

Precis.

OK, korrelationen finns, vad jag menar är att att det inte finns någon kausalitet. Dvs, chansen att vinna pris är inte avhängig av kameramärke eller modell.

Det finns en stor skillnad i hur snabb en kamera är att sätta skärpa och fokus. Här är Canikon fortfarande kungar med sina bättre modeller.
Det samma gäller fungerande blixtsystem och utbud av objektiv.
Jag vet att både Ove och jag gillar våra Fuji kameror men också inser att de inte fungerar för allt.
Det ar utmärkta bilder men snabba när det väl gäller är de inte.
Spegellösa kameror är nog framtiden men de får komma ur koltåldern innan de kan ersätta arbetsverktygen för proffsen.

Eftersom många fler fotografer använder canikon så är sannolikheten större att just fotografer med dessa märken vinner. Alltså ingen korrelation mellan vilken kamera den enskilda bilden är tagen med och dess chans att vinna.

Chansen att vinna eller placera högt hos ett foto ökar om du vet att den är tagen med ett kraftigt överrepresenterat märke hos de som just vinner eller placerar högt i sagda tävling. Om 100 foton deltar i en fototävling där du vet att top30 är överrepresenterat av canikon. Sen plockar vi ut ett foto på måfå. Det fotot har chansen 1/100 att vinna. Sen får vi veta att fotot är tagen av en canikon, är chansen fortfarande 1/100? Nej den har ökat. Det du försöker beskriva är olika sidor av samma mynt.

Chansen att vinna eller placera högt hos ett foto ökar om du vet att den är tagen med ett kraftigt överrepresenterat märke hos de som just vinner eller placerar högt i sagda tävling. Om 100 foton deltar i en fototävling där du vet att top30 är överrepresenterat av canikon. Sen plockar vi ut ett foto på måfå. Det fotot har chansen 1/100 att vinna. Sen får vi veta att fotot är tagen av en canikon, är chansen fortfarande 1/100? Nej den har ökat. Det du försöker beskriva är olika sidor av samma mynt.

Så du tror att juryn i Word Press Photo sitter och kollar Exif och bryr sig om vilket kameramärke som bilden är tagen med?

Det tror inte jag.

Dessutom, utan att veta hur urvalet för kandidaterna ser ut så kan det ju faktiskt vara så att Canon är underrepresenterat bland vinnarna.

Nåväl - jag har en 5D mk3 men jag är ganska övertygad om att mina chanser att vinna internationella priser för mina foton är lika med noll! :)

Menar du att tex Hansens förstapris i World press underrättades av att han använde just Canon?

Spegellösa kameror är nog framtiden men de får komma ur koltåldern innan de kan ersätta arbetsverktygen för proffsen.

Jag tror de kommer existera sida vid sida. Leker vi med tanken att spegellösa kameror är helt ikapp spegelreflexen tekniskt så är det fortfarande så att vi är många som föredrar den stora optiska sökaren och det ergonomiska greppet för kameran som arbetsredskap. När det inte finns någon poäng med att den skall "gå ner i jackfickan" eller se diskret ut.

Så du tror att juryn i Word Press Photo sitter och kollar Exif och bryr sig om vilket kameramärke som bilden är tagen med?

Det tror inte jag.

Menar du att tex Hansens förstapris i World press underrättades av att han använde just Canon?

Nej jag tror definitivt att de har integritet nog att bedöma fotona efter de kriterier de satt upp. Det finns ju ett iphonefoto med och det hade säkert funnits fler om de duktiga pressfotograferna använt sina iphones för jobb i större utsträckning :)

Senast ändrad:
Vad menar du?

Då får du förklara varför sannolikheten ökar för vinst för ett enskilt foto bara för att det finns flest foton tagna med den kameran? Jag får inte ihop det. Menar du att juryn föredrar bilder tagna med Canikon och att de kollar vilken kamera bilden är tagen med?

Då får du förklara varför sannolikheten ökar för vinst för ett enskilt foto bara för att det finns flest foton tagna med den kameran? Jag får inte ihop det. Menar du att juryn föredrar bilder tagna med Canikon och att de kollar vilken kamera bilden är tagen med?

Inte flest foton utan flest foton i topp :)
10 bollar i en skål, 7 vita och 3 svarta. Nu är chansen/sannolikheten störst att du drar en vit. Byt nu de vita mot "canikon".

Det är väl ganska enkelt. Vill man ta ett bra foto behövs inte bara en bra fotograf utan också en bra/anpassad kamera. Att köra spegellöst är som att försöka vinna ett formel 1-lopp med en Skoda Fabia.

Det är väl ganska enkelt. Vill man ta ett bra foto behövs inte bara en bra fotograf utan också en bra/anpassad kamera. Att köra spegellöst är som att försöka vinna ett formel 1-lopp med en Skoda Fabia.

Fotografen som vann med en iPhone-bild måste ha gasat duktigt...

ANNONS
Götaplatsens Foto