Annons

Resultat för året 2015: DSLR vs spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Intressant nu när vi har de verkliga siffrorna för 2015 års försäljning av kameror.

Hela kameramarknaden störtdyker fortsatt, men ganska väntat då de flesta ikke-pro eller ikke-entusiaster klarar sig alldeles utmärkt med dagens bättre mobiltelefoner.

Spegellöst fortsätter att öka starkt (i relativa marknadsandelar, då även de sjunker i faktisk absolut försäljning), men DSLR är långt ifrån någon helt utdöd "tjockkamera" eller "dinosaurie" som vissa påstått i många trådar här på Fotosidan och i andra forum.

http://www.dslrbodies.com/newsviews/the-final-2015-shipment.html

Lite mer ingående och detaljerad statistik:
http://promuser.com/markets/global-digital-camera-market-share-report-part-2-types
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Sanningen är väl att vi återvänder till ett mera standardliknande tillstånd.
Det behövs ny banbrytande teknik för att folk i allmänhet åter ska ryckas med och börja byta ut sina gamla kameror.
Stora förändringar är såklart jobbiga i vilken bransch som helst. Och det är ofta lika jobbigt när det går starkt uppåt som när det går starkt nedåt. Fast roligare när omsättningen ökar förstås.

70-talet så exponeringsautomatiken slå igenom.
80-talet så gällde autofokus. Och en bra bit in på 90-talet.
00-talet så gällde digitalt över film på allvar.

Vad skulle kunna vara nästa omstörtande teknik som får branschen att jubla igen?
 

joakim d

Aktiv medlem
Det kanske inte kommer något mer revolutionerande överhuvudtaget inom kameramarknaden, kanske har de smarta telefonernas intrång (och även social media) för evigt förändrat vårt fotobeteende och den nedgång vi ser nu kommer att försätta ett tag till innan den stabiliseras på en låg nivå för att en del av den kundgrupp som fanns förut helt enkelt har försvunnit.

Teknikförbättringar kommer ju att ske men den riktiga innovationsförmågan för att skapa något omstörtande är svår att se bland dagens kameratillverkare, kanske kan en helt ny aktör med ett nytt tankesätt åstadkomma något nytt och innovativt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det har ju varit mycket doom & gloom när man talat om kameramarknaden de senaste åren, och inte helt utan orsak, tappet sedan toppen 2012 är påtagligt. Men, det är också värt att hålla i minnet att försäljningen 2015 hade rasat hela vägen till ... Den nivå den hade 2010. En nivå som historiskt sett fortfarande är ganska hög. Tillväxten 2001-2010 var rätt makalös.

Men vad betyder det här? Tja, dels det vi faktiskt redan sett, att takten i nylanseringar av kameror saktar in, i synnerhet bland billigare ingångsmodeller som förut ofta byttes ut i ett högt tempo. Medan takten i nylanseringar/uppdateringar av objektiv istället ökar. Vi är nog i någon mening på väg tillbaka mot något som påminner om analogtiden då kameramodeller kunde leva i åtskilliga år och en större andel av utvecklingen handlade om nya och bättre objektiv.

Dels har det ju skett en omprioritering från billiga modeller mot dyrare - jämför till exempel genomsnittspriset för en spegelfri kamera idag mot för fyra år sedan. Då var det få spegelfria modeller som kostade över 10000 kr, idag ligger majoriteten där - utan att det verkar ha påverkat försäljningsvolymen så negativt (den har sjunkit, men inte lika mycket som snittpriset har stigit). Hela kamerabranschen fokuserar om från att sälja så många kameror som möjligt till att sälja färre men dyrare kameror plus att man försöker få varje kameraägare att köpa fler objektiv och andra tillbehör.
 

martinot

Aktiv medlem
Stämmer bra det att spegellösa rört sig uppåt i pris. De har ökat med 1,7% i antal sålda enheter, men en ökning på hela 8,9% i försäljningsvärde.

Det tydligaste fallet står, som väntat, kompaktkamerorna för. Även de verkar gå upp i pris då de fallit med ca 25% i antal under 2015, men endast 15% i försäljningsvärde.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag undrar ju förstås huruvida man kan skylla den minskade försäljningen främst på mobiler. Man kan ju även tänka sig att framstegen i kamerornas prestanda saktat av så att en minskad försäljning kan ju även bero på att användet är lika hög men kamerorna byts mindre ofta. Även detta skulle förklara en minskning av nyförsäljningen. Frågan som är svårare att svara på: använder färre personer en systemkamera idag. Det är inte samma sak som antalet bilder på t ex facebook tagna med mobil för där pratar vi om ett speciellt syfte med lågupplösta bilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att det är främst kompaktkamerorna som minskat till följd av allt bättre kameror i mobiltelefonerna (och det är ju också kompakterna som rasar mest). Kan bara kika på min fru och många andra i min omgivning som tidigare använde kompaktkamera, men som nu oftast klarar sig fint med kameran i telefonen.

Annars så tror jag att du har helt rätt angående entusiastsegmentet. Där handlar det nog om, precis som datorer/processorer, att vi nått en nivå på utveckling av sensorer och teknik som nu nått bra nivåer för de flesta, och där nya tekniska framsteg inte sker lika snabbt längre.

Detta kan säkert vara en av de största orsakerna att DSLR:er minskat i försäljning. De flesta som vill ha det, har kanske redan en DSLR som de är nöjd med och inte har någon brådska att byta ut till nya (känner ju själv mycket så, även om det inte är någon som helst statistisk att luta sig emot).

Gällande spegellösa så har ju även de börjat plana ut gällande sensorer (är ju samma som i DSLR:er), men där de fortfarande utvecklar deras lite svagare sidor gällande EVF och AF. Det leder till fortfarande lite tydligare framsteg emellan modellsläppen, och med nya modeller som fortfarande ofta släpps i en relativt hög takt.

När vi väl når en bra nivå på elektroniska sökare, och bra autofokus, så kanske samma avmattning i utvecklingstakten även sker på den spegellösa sidan (men det är ren spekulation ifrån min sida). Då kan ju uppgraderingstaken och behovet att relativt ofta köpa nytt bli lite mindre även här, men en minskad och avmattad försäljning på marknaden som konsekvens.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag undrar ju förstås huruvida man kan skylla den minskade försäljningen främst på mobiler. Man kan ju även tänka sig att framstegen i kamerornas prestanda saktat av så att en minskad försäljning kan ju även bero på att användet är lika hög men kamerorna byts mindre ofta. Även detta skulle förklara en minskning av nyförsäljningen. Frågan som är svårare att svara på: använder färre personer en systemkamera idag. Det är inte samma sak som antalet bilder på t ex facebook tagna med mobil för där pratar vi om ett speciellt syfte med lågupplösta bilder.
Min känsla är att det är en rad saker som gör att försäljningen sjunker.

Dels var faktiskt kameraförsäljningen i en period närmast absurt hög. Jag minns att Nikons nordiske marknadschef någon gång, tror det här var 2011, beskrev att under det föregående kalenderåret hade, statistiskt sett, var tredje vuxen svensk köpt en ny digitalkamera. Han lade till "så kan det ju inte gärna fortsätta". Och det hade han ju rätt i.

Jag tror en viktig del i den enorma uppgången var att digitalkameror under en rätt lång period helt enkelt var en "Next Shiny Thing" (en av flera sådana). Alltså prylar som det pratas om, som väldigt många upplever att de "behöver". Tänk också på att digitalfotoexplosionen sammanföll med att persondatorer (med tillhörande bläckstråleskrivare) invaderade hemmen och att digitalfoto trots allt är både enklare, billigare (per bild) och mycket mer omedelbar än forntidens filmbaserade fotografi. Och så utvecklades digitalkamerorna väldigt snabbt just åren 2000-2010. Det här var ju perfekta förhållanden för att sälja en massa kameror.

Allt detta sammanföll dessutom med att den globala marknaden helt enkelt växte: en väldig massa kineser, indier, människor från Malaysia och Indonesien, från många länder i Sydamerika fick under de här åren råd att köpa kameror. Och det bor många människor i de länderna.

Sedan fick vi som bekant en finanskris 2008 som inte hade en omedelbar effekt, men som med lite fördröjning inneburit att den globala marknaden inte längre växer på samma sätt plus att människor i de traditionella marknaderna efter några år nog började dra in lite på inköpen.

Och så har vi mobilerna ... Saken är ju att mobilerna inte bara konkurrerar med kameror genom att kunna ta bilder. De konkurrerar också om vår prylbudget - smartfones och med tiden surfplattor blev mycket snabbt väldigt dominerande "Next Shiny Thing" i stora delar av världen som helt enkelt åt upp en stor del av prylbudgeten för många som några år tidigare lagt i alla fall en större del av de pengarna på en kamera.

Plus rent allmänt, att när en pryl har varit "Next Shiny Thing" ett tag så tenderar intresset hur som helst att svalna, och när dessutom som du pekar på, teknikutvecklingen inte längre är lika dramatisk och spännande ... Tja, då faller intresset rätt snabbt.

Man kan säga så här: Kameratillverkarna har nog kvar de fotointresserade, men de har tappat en hel del av de som nog egentligen var mer prylintresserade. Och de var ganska många ... Plus att även bland de fotointresserade så är inte behovet av att byta ut den nuvarande kamera riktigt lika starkt idag som för 5-6-7 år sedan då nya kameror inte sällan utklassade gamla
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan stämma, och dessutom på en fallande marknad är det ett överskott av begagnat till låga priser som konkurrerar med nytt.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
paradox

Det har nog aldrig fotats så mycket och av så många som nu och ändå går kameraförsäljningen nedåt. Det syns tydligt på olika sociala media där antal bilder sprutar fram men själva fotot har ändrat karaktär. Hittar inget bra ord för att beskriva dåtid men nutid är enklare. Den stora massan bilder som tas idag är till stora delar "snittblommor".

Å andra sidan är det roligt att se fotoglädjen hos de som aldrig någonsin skulle vilja kalla sig fotograf eller påstå att man ens fotograferar. Än mindre skulle de köpa en kamera

De som "förr" ändå köpte kompaktkameran av olika kvalitéer är numer nästan helt borta från segmentet. De använder istället sin mobil och de använder som sagt inte ens ordet "fotografera". Har själv alltid haft en kompaktkamera som komplement och lätt tillgänglig för spontanfotograferandet. Men den ligger på hyllan numer och använder istället mobilen. Häpnar över hur bra de ändå blir. Men framförallt blir bilderna till....

Vi är dock fortfarande många - vi entusiaster och amatörer som vill mer och som lägger ned stora pengar på vår hobby. Hoppas bara att vi också framgent är tillräckligt många så det fortsatt är lönsamt att utveckla kameratekniken.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Det som jag tycker borde dämpa "systemkameraintressefallet" de närmsta 5-10 åren är att det snart kommer att gå att titta på bilderna som man tar, med den kvalitet som systemkamerorna kan ta dom i. Det har egentligen inte gått så bra hittills. (Utskrifter - schmutskrifter) En vanlig invändning mot att ha bättre kamera än mobilen är ju numera annars "du lär ju inte skriva ut större än X ändå".

Snart behöver vi inte skriva ut en bild längre för att se den i sin fulla upplösning, och vi behöver inte längre välja mellan att pixelpipa 100% eller se bilden i sin helhet heller, båda kan göras samtidigt. En 8k-TV kan visa typ A0 med samma kontrast som kameran upplevde exponeringen. Tillräckligtnivån kan tillåtas att höjas hemma utan att man behöver klabba med bläck och grejer. TV "har man ju ändå" och snart finns det väl bara 8k-varianter att välja på. 4k-TV är redan där, trots bristen på material. Till rörliga bilder är allt över 1920 överdrivet kan jag tycka, men det verkar inte marknaden tycka.

Om man tar diabilden som exempel, den kunde en vettig diaprojektor göra rättvisa, men det kan inte en 1920-skärm med tn-panel göra med filerna från en D8X0 tex.
 

Parsi

Aktiv medlem
Jag trodde faktiskt inte denna tråden skulle vara värd att läsa eller kommentera i. Jag hade fel. Vad är det med er? Skall ni inte börja slåss snart? ;)

Så min korta kommentar: Jag tror Bengt har en poäng. Är det inte fler som tror att mobilkamerorna på sikt kan leda till ökat intresse för fotografering och riktiga kameror?
Tänk också på att bättre TV-skärmar kommer att bli vanligare och vanligare.

Personligen tycker jag inte att mobilkameror tar bra bilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns många mobiler som närmat sig de mindre kompaktkamerorna i kvalitet i vissa sammanhang. Även sensorerna har blivit både större och bättre (BSI, mm), samt mycket framsteg på komprimerad optik av Zeiss och andra duktiga underleverantörer.

Här är lite jämförelser på sensorer hos lite kameror och mobiler (även om det bara är en liten del av IQ så är det lite intressant att se hur de växer till sig):
http://cameraimagesensor.com/size/#189,242,232,238,190,163,83,108,24,a
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag trodde faktiskt inte denna tråden skulle vara värd att läsa eller kommentera i. Jag hade fel. Vad är det med er? Skall ni inte börja slåss snart? ;)
Tålamod, det kommer nog ... :)

Så min korta kommentar: Jag tror Bengt har en poäng. Är det inte fler som tror att mobilkamerorna på sikt kan leda till ökat intresse för fotografering och riktiga kameror?
Jag lyssnade på ett föredrag av en Nikon-chef på Photokina för snart fyra år sedan där han gick igenom hur de såg på nutid och framtid inom fotografi. Han pratade inte oväntat en del om konkurrensen från mobiler men pekade också på att det ju också faktiskt tas fler bilder än någonsin just nu. Och lade till "That cannot be a bad thing for us camera manufacturers"

Tänk också på att bättre TV-skärmar kommer att bli vanligare och vanligare.
En sak flera av kameratillverkarna påpekat är att med 4k-tv så syns bilders tekniska kvalitet tydligare, och det borde vara en positiv faktor för dedikerade kameror.

Personligen tycker jag inte att mobilkameror tar bra bilder.
Min huvudsakliga invändning mot mobilkameror är inte bildkvaliteten, utan hur usel hantering de har (svåra att sikta med, svåra att tajma, långsamma, dålig kreativ kontroll osv).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Intressant nu när vi har de verkliga siffrorna för 2015 års försäljning av kameror.

Hela kameramarknaden störtdyker fortsatt, men ganska väntat då de flesta ikke-pro eller ikke-entusiaster klarar sig alldeles utmärkt med dagens bättre mobiltelefoner.

Spegellöst fortsätter att öka starkt (i relativa marknadsandelar, då även de sjunker i faktisk absolut försäljning), men DSLR är långt ifrån någon helt utdöd "tjockkamera" eller "dinosaurie" som vissa påstått i många trådar här på Fotosidan och i andra forum.

http://www.dslrbodies.com/newsviews/the-final-2015-shipment.html

Lite mer ingående och detaljerad statistik:
http://promuser.com/markets/global-digital-camera-market-share-report-part-2-types


Nu får du tänka på att bra spegelösa inte funnit så länge. På DSLR:er har det inte hänt mycket det senaste åren spegelöst har det hänt enort mycket och tänken kommer inte bli sämre. Vad än alla stofiler här säger så kommer spegelösa bli bättre och till slut slå ut DSLR. Samma sak som analog vs digital.
 

martinot

Aktiv medlem
Vad än alla stofiler här säger så kommer spegelösa bli bättre och till slut slå ut DSLR. Samma sak som analog vs digital.
När kvaliteten på elektronisk sökare (framerate, upplösning, bildomfång, färgrymd, etc) är tillräckligt nära för att inte lätt se skillnad jämfört med en direkt optisk sökare så kommer alla, inklusive de större och tjockare kamerahusen, att gå över till det. Då har de förhoppningsvis även fått till minst lika säker och snabb AF som gör att även den mest krävande sportfotografen är nöjd. Troligen så har även batteritekniken tagit ett stort kliv fram vid den tiden.

Jag tror inte någon här tvekar om att tekniken inte kommer att lyckas ta oss dit. Det som är svårare är att gissa när i tiden det inträffar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu får du tänka på att bra spegelösa inte funnit så länge. På DSLR:er har det inte hänt mycket det senaste åren spegelöst har det hänt enort mycket och tänken kommer inte bli sämre. Vad än alla stofiler här säger så kommer spegelösa bli bättre och till slut slå ut DSLR. Samma sak som analog vs digital.
Och som ett brev på posten kommer förstås någon som vill dra igång en vs-diskussion ... Men du får nog slipa lite på argumenten :)

Digitala DSLR för konsumentmarknaden har sålts i runt 15 år nu (Om vi börjar räkna från Eos D30 ungefär) och ser vi till konsumentförsäljning tog de fart först för 11-12 år sedan (D70, Eos 350D). Och spegelfria kameror har faktiskt sålts i snart åtta år nu (Panasonic G1 dök upp 2008). Så det där "nybörjarkortet" börjar bli lite utslitet nu :)

Och sett till teknikutveckling så händer det ungefär lika mycket med DSLR som med spegelfritt. Det som utvecklas mest är ju i grunden sensortekniken och processorerna de är ihopbyggda med, och den tekniken är densamma vare sig man har spegel eller inte.

Var hittar du "stofiler" som hävdar att spegelfria inte kommer att utvecklas och bli bättre? Det har i alla fall jag aldrig sett någon hävda. Jag tycker mest det verkar som du som är lite av en stofil som fastnat i en ganska söndertjatad vs-strid som de flesta andra har kommit över för ganska länge sedan.
 
ANNONS