Annons

Dubbelexponering möjlig i 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Är det möjligt att dubbelexponera en bild i 20D? Naturligtvis kan man lägga ihop två bilder efteråt i PS, men jag skulle ibland vilja göra det direkt i kameran. Har dock inte hittat någon sådan funktion i min 20D, finns den?

Nope, finns inte i 20D. Finns någon kamera som har det, tror det var antingen en Sigma eller Fuji. Annars är det rätt tunnt på den fronten.

Ahh, det har jag faktiskt inte sett.

Jag själv använder det inte i någon större utsträckning men för de som använder det så är det säkert bra, så man kan ju hoppas. Finns ju en del fina effekter man kan få av det.

dumbo skrev:
Kanske kommer att bli vanligare med tiden?

Jag tycker det verkar vara tvärt om, dubbelexponering finns på min gamla o enkla Dynax 505, men inte på någon av minoltas nyare, digitala hus. Antar att man helt enkelt resonerar att det inte är mödan värt att göra dubbelexponeringar under fotandet, när det är så pass mycket enklare o effektivare att göra i datorn.

/Per

Snarare lathet. Det är nästan inga digitala modeller alls som haft det förrens nu med D2x och D200. Jag vet bara ett par stycken tidigare och det är ändå märken som inte säljer sådär jättebra.

Men ja, det fungerar oftast att fixa i datorn och ska det finnas i kameran måste det in i kameras mjukvara o.s.v. Tror helt enkelt att tillverkarna inte lagt krutet då långt ifrån alla använder det i samband med att det enkelt går att göra i datorn.

Per skrev:
Jag tycker det verkar vara tvärt om, dubbelexponering finns på min gamla o enkla Dynax 505, men inte på någon av minoltas nyare, digitala hus. Antar att man helt enkelt resonerar att det inte är mödan värt att göra dubbelexponeringar under fotandet, när det är så pass mycket enklare o effektivare att göra i datorn.

/Per

Det är nog, som Peter säger, att man lagt krutet nånannanstans. Konica Minolta släppte ju sin första DLSR (iaf i "modern" tid) för typ ett år sedan och det är mycket nog att tänka på. Det är bättre att släppa en kamera som FUNKAR, än en med en massa funktioner som INTE funkar. När man sedan har ett fungerande koncept, som visar sig vara framgångsrikt, då kan man ju börja tillföra fler funktioner som tillför mervärde.
Sen är det väl kanske olika vilken filosofi de olika företagen har. Vissa företag verkar åxå ha mer/starkare traditioner. Detdär med traditioner verkar vara något som många fotografer tar hårt på. (Ja, för att säga det rent ut så tycker jag att många (långt ifrån alla) fotografer är en aning konservativa. :)

Ja man få bättre möjligheter att styra slutresultatet i datorn... man kan tillochmed få bättre resultat... men det är ju inget kul. GO nikon.

hailstorm skrev:
Ja man få bättre möjligheter att styra slutresultatet i datorn... man kan tillochmed få bättre resultat... men det är ju inget kul. GO nikon.

Nej, varför sikta på att göra bra bilder... det viktigaste är ju att man har kul ;-)

Jag jobbar mycket med ¨dubbelexponeringar¨...i datorn!
Otroligt kreativt o flexibelt jfr att göra direkt i kameran! Sånt höll man ju bara på med när man var tvungen att ha film i kameran...

/JH

Janne H skrev:
Nej, varför sikta på att göra bra bilder... det viktigaste är ju att man har kul ;-)

Jag jobbar mycket med ¨dubbelexponeringar¨...i datorn!
Otroligt kreativt o flexibelt jfr att göra direkt i kameran! Sånt höll man ju bara på med när man var tvungen att ha film i kameran...

/JH

Ja! Sålänge du inte lever på ditt fotande så är det viktigast att ha kul.

Hej, jag kan använda mig av dubbelexponering direkt i kameran med min S3pro.

Fungerar väldigt bra faktiskt, man kan ta mer än två bilder över varandra med. Ingen funktion som jag använder varje dag,men ibland är den kul att ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto