Annons

Dubbelkoll ang. objektiv köp + UV filter

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Är inte så jättehaj på foto, men ska iallafall beställa mig ett nytt objektiv nu. Detta: http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php

Och nu undrar hag såklart att det passar på min 350D. Kanske passar på en analog kamera också?

hade tänkt skaffa ett UV filter också för att få bort reflexerna i bilrutor exempelvis. Vilkets ska jag satsa på???

Och vart köper jag sigmas 70-300mm apo billigast i sverige?

tack :)

johan_w skrev:

hade tänkt skaffa ett UV filter också för att få bort reflexerna i bilrutor exempelvis. Vilkets ska jag satsa på???

UV-filter påverkar inte bilden på något sätt, den skyddar bara frontlinsen på gluggen.

Du tänker på ett polfilter, dom tar bort reflexer.

/Henri

UV-filter påverkar inte bilden på något sätt, den skyddar bara frontlinsen på gluggen.

Ett UV-filter minskar dis i bilden.

LeadHead skrev:
Väldigt teoretiskt sett, ja.
Praktiskt också. Antagligen blir effekten olika beroende på objektiv och kamera. Alla är ju inte lika känsliga för UV och "nära-UV".

"nära-UV" bryts mycket mer än synligt ljus. Därför kan detta UV-ljus ändå brytas in av frontlinsen och hamna in i kameran.

Speciellt vid natur/landskapsfoto är det viktigt, eller med kraftigt ljus som kommer framifrån eller från sidan.

johan_w skrev:

Och nu undrar hag såklart att det passar på min 350D. Kanske passar på en analog kamera också?

Klart den passar om du köper den med Canon-gänga. Alla Canon, digitala som analoga har samma gänga, men objektiv som är specialanpassade för digitala kameror kan få problem på analoga kameror. Sigmas digitalanpassade objektiv har betekningen DG.

//Lasse

andewid skrev:
Du behöver ett cirkulärt polfilter för de flesta SLR-kameror. Annars riskerar du att autofokus inte fungerar som det ska (om jag förstått det rätt).

Nästan...

Om frontlinsen roterar vid focusering så ändras filtreringen dramatiskt om man har ett linjärt polfilter. Så fort du focuserat måste man alltså dit och pilla på filtret för att få rätt effekt.
Jämnför med att hålla ett par solglasögon med polariserande glas framför en ögar och rotera på glasögonen. Då ser du vad som händer när objektiver focuserar om det har roterande frontlins.

Vad man bör tänka på är att ett polfilter knycker en hel del ljus och detta objektiv blir rejält mörkt med polfilter.

Så polfilter har man bara när det finns risk för reflexer och vid mycket bra ljusförhållanden (brukar gå hand i hand).

Jag kör själv både Hoya och Scandinavian Photos polfilter och har inte sett någon skillnad på dom i mina bilder.

Om frontlinsen roterar vid focusering så ändras filtreringen dramatiskt om man har ett linjärt polfilter.

Givetvis. Men det samma måste ju även gälla med cirkulärt. Hur ska du annars kunna ställa in det?

andewid skrev:
Om frontlinsen roterar vid focusering så ändras filtreringen dramatiskt om man har ett linjärt polfilter.

Givetvis. Men det samma måste ju även gälla med cirkulärt. Hur ska du annars kunna ställa in det?

"Filtreringen" ändras inte lika dramatiskt som med ett linjärt filter men visst ändras även ett cirkulärt filter.

Skillnaden mellan ett linjärt filter och en cirkulärt är att det cirkulära filtret har ytterligare ett lager som omvandlar det polariserade ljuset till icke polariserat igen.
Effekten är samma på ett linjärt och cirkulärt.

Prisvärt objektiv, jag har haft det. Just nu är det billigaste stället jag vet Cyberfoto eller möjligen Expert, Scandinavian har höjt sina priser på det.
Du kan köpa filter från Scandinavian foto, deras eget märke som egentligen är Cokin. Pol och UV0 kan vara det du söker, UV0 mest för att skydda linsen. Detta är pressade filter av hygglig kvalitet och med facilt pris. På ett tele där ljuset går ganska rakt in i frontlinsen är det inte lika viktigt med superkvalitet på filter som på en vidvinkel. Filtren ska ha en diameter på 58 mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto