Annons

Duger Canon 100D för att filma en seriös kortfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

zippiex

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har spanat in Canon 100D och tycker det är den billigaste jag kan få tag på just nu. När jag ser den här filmen så tycker jag att den levererar både bra bild och kvalité. Frågan är vad tycker ni och kan jag få tag på något bättre för pengarna? Och nej jag kan inte höja min budget den är just nu på 4200 vilket en 100d kostar och nej jag tänker inte köpa begagnat för det kommer säkert bara vara sönder och återigen NEJ jag vill helst köpa canon då många rekommenderar det. Jag har hört att man kan trimma canon kameror med något program så att de presterar bättre.

Det jag är ute efter med kameran är att få fram äkta filmfärg och få bilden att se ut som på film ni vet att det kan vara suddigt i bakgrunden och karaktären bara syns, det är alltså bara fokus på karaktären eller karaktärerna. Sen får man ju jobba fram färgen i något program och ville bara kolla för säkerhets skull att det här är den bästa kameran jag kan få tag på just nu. Jag måste beställa den imorgon och kan inte vänta någon eller några månader till för alla skådespelare har inte tid då.

https://www.youtube.com/watch?v=W7uJ1tLJB5E&t=148s

Enkelt svar: Ja.

Mer utvecklat svar: Ja, men det hade troligen varit enklare, kanske roligare och gett mer kreativa möjligheter med mer avancerad utrustning. Men har man en budget, så har man.

Jag skulle nästa säga så här: Hade du inte haft kravet på suddig bakgrund och om du har en mobiltelefon med någorlunda bra videokvalitet så hade jag istället satsat pengarna på en bra mikrofon och någon slags enkel rigg för att sätta telefonen på stativ eller bära runt den för klipp där kameran förflyttar sig.

Ljudkvalitet är ofta mycket viktigare för intrycket av en video än bildkvalitet. Och saker som hur en video är filmad (vinklar, ljus) ihopklippt (rytm, flöde, berättande) är långt mycket viktigare än den tekniska kvaliteten.

Om du nu köper en 100D (som är en helt ok kamera) så får du inte så mycket suddiga bakgrunder med den medföljande paketzoomen. Där gör ett objektiv som ett 50/1,8 (kostar 1300 kr nytt) stor skillnad.

Om du nu köper en 100D (som är en helt ok kamera) så får du inte så mycket suddiga bakgrunder med den medföljande paketzoomen. Där gör ett objektiv som ett 50/1,8 (kostar 1300 kr nytt) stor skillnad.

Men då är vi ju över budget som tydligen inte kunde höjas.
Då återstår kompromisser:

- Bita i sura äpplet och hitta begagnat, men kan bli svårt med så kort varsel, speciellt om man vill klämma på kameran för att konstatera att man inte blir lurad, eller vill köpa i butik så att man kan få garanti

- Göra filmlösningar som inte fordrar kort skärpedjup. Då uppkommer frågan Smartphone eller Canon. Saknas stativ, och bra mikrofon/ljudinspelare lägg pengarna där, istället för på kamera. Annars välj 100D

En annan lösning kan vara om det finns möjlighet att hyra utrustning, men nog svårt såvida man inte har företag.

Att tänka på i sammanhanget är även att 100D är ett kort tele, så TS behöver fundera på om det fungerar för de tagningar han vill göra.

Mer utvecklat svar: Ja, men det hade troligen varit enklare, kanske roligare och gett mer kreativa möjligheter med mer avancerad utrustning. Men har man en budget, så har man.

Jag skulle nästa säga så här: Hade du inte haft kravet på suddig bakgrund och om du har en mobiltelefon med någorlunda bra videokvalitet så hade jag istället satsat pengarna på en bra mikrofon och någon slags enkel rigg för att sätta telefonen på stativ eller bära runt den för klipp där kameran förflyttar sig.

Ljudkvalitet är ofta mycket viktigare för intrycket av en video än bildkvalitet. Och saker som hur en video är filmad (vinklar, ljus) ihopklippt (rytm, flöde, berättande) är långt mycket viktigare än den tekniska kvaliteten.

Tack för bra svar där. Glömde säga att budgeten ligger på 4500 eftersom jag ska köpa den här kameran där objektivet följer med men mer än så har jag inte råd med. Till nästa film kan jag säkert skaffa mer objektiv om det behövs.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003878684/canon/eos-100d-med-ef-s-18-55-3-5-5-6-is-stm

Tack för bra svar där. Glömde säga att budgeten ligger på 4500 eftersom jag ska köpa den här kameran där objektivet följer med men mer än så har jag inte råd med. Till nästa film kan jag säkert skaffa mer objektiv om det behövs.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003878684/canon/eos-100d-med-ef-s-18-55-3-5-5-6-is-stm

https://www.netonnet.se/art/foto/sy...dium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Där har du 1000kr billigare, köp sedan ett 50mm 1.8 så är du good to go.
Om inte IS är viktigt för dig på 18-55 objektivet dvs.

Jag vill hellre vara på den säkra sidan ifall jag måste springa med kameran.

I det läget gör den optiska stabiliseringen (i synnerhet i en paketzoom) bara begränsad nytta, då är det bättre att ha en bra rigg med handtag och tyngder, något du kan snickra ihop själv. Bara något så enkelt som att skruva fast ett vanligt (och inte allt för lätt) stativ i kameran, ihopfällt, och använda det som handtag/stabiliseringstyngd gör mycket mer nytta än optisk stabilisering. Tänk också på att både stabilisering och autofokus (i synnerhet i billiga objektiv) ger ljud när de arbetar som fortplantar sig genom objektiv och kamera och ofta gör ljudet från den inbyggda mikrofonen oanvändbart.

I det läget gör den optiska stabiliseringen (i synnerhet i en paketzoom) bara begränsad nytta, då är det bättre att ha en bra rigg med handtag och tyngder, något du kan snickra ihop själv. Bara något så enkelt som att skruva fast ett vanligt (och inte allt för lätt) stativ i kameran, ihopfällt, och använda det som handtag/stabiliseringstyngd gör mycket mer nytta än optisk stabilisering. Tänk också på att både stabilisering och autofokus (i synnerhet i billiga objektiv) ger ljud när de arbetar som fortplantar sig genom objektiv och kamera och ofta gör ljudet från den inbyggda mikrofonen oanvändbart.

Jag kommer inte använda inbyggda mikrofonen jag har mikrofon och mikrofonstång.

Seriös film tas mest från stativ ändå, så du klarar dig

Säger vem? Extremt inskränkt!

finns många filmer som är nästan enbart handhållen

District 9, black Swan, idioterna, hurt locker är väl knappast oseriösa.

Men om du nu menar stativ med ett vanligt trebenstativ så är det också fel.
Folkvagn, motioncontrol, gimbal, steady cam osv.

Nej låt dig inte begränsas!

Jag hade hyrt utrustning om du nu ska filma en dag?

Seriös film tas mest från stativ ändå, så du klarar dig

Säger vem? Extremt inskränkt!

finns många filmer som är nästan enbart handhållen

District 9, black Swan, idioterna, hurt locker är väl knappast oseriösa.

Men om du nu menar stativ med ett vanligt trebenstativ så är det också fel.
Folkvagn, motioncontrol, gimbal, steady cam osv.

Nej låt dig inte begränsas!

Jag hade hyrt utrustning om du nu ska filma en dag?

Jag vill hellre köpa egen ifall jag tappar saker och ting och de går sönder...

ANNONS
Götaplatsens Foto