Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

duger de här bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hej.
jag köpte på ebay några ccd cmos sensor rengörings svabbar.
dom ska redan vara "blöta" med en slags vätska. nu undrar jag fall dom är bra eller inte?
eller duger dom fint till att rengöra min sensor i min d300s?
dom var ganska billiga så de var därför jag slog till men nu i efterhand så har jag tänkt om dom gör mer skada än nytta.
om dom redan är blöta å så vad ska man torka rent med sen då?
eller ska dom vara blöta sen rengör man dom och de blöta torkar liksom in i sensorn?
eller borde man ha nåt torrt efteråt?

sen vill jag ha lite allmänna tips vad man bör tänka på osv...har aldrig rengjort en sensor tidigare men nångång måste de ju bli den första.

Troligen är det en helt ren alkohol de är doppade i och behöver således inte eftertorkas utan det bara avdunstar.

/Peter

Ett allmänt tips kan ju vara att inte göra rent den själv utan låta Nikon göra det. går ngt åt helvetet, säg att lågpassfiltret lossnar, så får du punga upp pengarna och det täcks inte av garantin.

sen vill jag ha lite allmänna tips vad man bör tänka på osv...har aldrig rengjort en sensor tidigare men nångång måste de ju bli den första.

Låt bli är det allmänna tipset..........

Varför--->, jo du lär nog förstöra sensorn om du bara slabbar på

En sensor rengöring hos en kameradoktor, kostar säkert mindre än ett rengörings set + byte av förstörd sensor

ANNONS
Götaplatsens Foto