Annons

Dum fråga kanske, men hur funkar ett batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

sahlenius

Aktiv medlem
Har köpt en Canon eos 450d och funderar på det här med batterigrepp. Hur funkar det, håller batteriet längre?

Det enda skäl jag kan se för att skaffa batterigreppet är att man tycker kameran känns bättre att hålla i då.

Visst får man längre batterikapacitet (och ofta lite snabbare seriebildstagning) men det är inget man har någon större praktisk nytta av -- batterierna i moderna kameror klarar uppåt 1000 (tusen) bilder på en laddning.

För mig finns tre skäl till batterigrepp.

Mottyngd med tung tele,särskilt med små lätta kamror

Enklare vertikal fotografering.

Möjlighet till extrabatteri. Om du använder ojektiv med stabilisering har dessa en tendens att suga musten ur batterierna. Och fotar man natur är det rätt öken om battriet tar slut när man är i "middle of noware".

Gillar känslan i kameran med ett batterigrepp. Sedan kan man ha handlovsrem till kameran då, mycket smidigt och bekvämt att hålla kameran i en sådan. Även den extra avtryckaren är bekväm så man slipper vrida handen så mycket.

/Batte

Fördelen med batterigrepp är vertikalgreppet och att det går att använda vanliga R6 batterier.

En sak man ofta glömmer är att man får även ett längre grepp i det normala läget. Utan battrigrepp får exempelvis inte mitt lillfinger plats och kamerans underkant vilar obekvämt mot mitten av min hand.

Men battrigrepp, å andra sidan, får alla fingrar plats och kameran (eller rättare sagt battrigreppet) vilar bekvämt mot den nedre mjukare delen av handen.

Utöver det, som de andra har nämnt, så kan man ha två batterier i samtidigt (du slipper byta så ofta), möjligheten att vrida kameran vertikalt men fortfarande hålla "normalt" (eftersom det finns en extra avtryckare), du kan ha en handlovsrem (en riktig handledsräddare!), och med tunga objektiv så får du mycket bättre balans.

För mig är ett vertikalgrepp ett absolut nödvändig tillbehör!

ErlandH skrev:
Det är både billigare och smidigare att ha ett extrabatteri i fickan.

En smaksak, i kyla skulle jag göra som du annars skulle jag ha batterigrepp. Men det beror på att mina andra två kriterier uppfylls också som sagt en smaksak.

Egentligen är det väl inget problem. Vill man ha ett köper man ett, vill man inte struntar man i det.
Men jag kan tänka mig att man inte vill vara utan om man börjat använda det. Hanterar man kameran mycket är det mer komfortabelt.
lm

ANNONS
Götaplatsens Foto