Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dumm Skugga

Produkter
(logga in för att koppla)

creamdelux

Aktiv medlem
När jag använder min 400d och mitt sigma 18-50 med blixten på,så blir det en skugga mest när jag tar närbilder. Jätte irriterade säkert en jätte dum fråga men stör mig och vet inte varför det blir så
Tack för svar
 
Objektivet är såpass stort att det täcker för blixten. Jämförbart med att du håller din hand framför blixten. Avhjälpes lämpligen med en extern blixt.
 
Hej,
Jag har ett Sigma 10-20 mm som i sig är fysiskt stort (diameter) och som vid användande av inbyggd blixt skuggar av blixtljuset. Nu vat inte jag om det objektivet som nu använts har samma dimensioner men 18 mm är ganska så bra vidvinkel med en 400D (1,6x18=29 mm) samt om det har en stor fysisk diameter så kan det skugga.
Jag har i de fall jag använt vidvinkel med blixt alltid använt en extern blixt eller ingen alls.
Jag hade förut en 350D med Canon 18-55 mm som är ganska litet och därmed inte skuggar blixten. Det kan vara orsaken. Jag rekommenderar att införskaffa en blixt om du fotograferar mycket i miljöer som kräver blixt. Inte bara för skuggningen utan för ljuset i sig.
Robert
 
ANNONS