Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dumt byta min D700 mot en D300?
- Trådstartare janne303
- Start datum
Yurimasa
Aktiv medlem
Det brukar sägas att det är ett stegs skillnad, men jag skulle vilja säga att det blir bra mycket mer än så på riktigt höga iso-värden.
Om du känner att du har riktigt långt till att utnyttja kameran fullt ut så kan det ju vara en bra idé att sälja och köpa ett nytt objektiv för pengarna i mellan?
Men betänk att D300 är DX format, och ingen vet ju hur länge det kommer finnas kvar. Så en 17-55:a är ju ett lite riskfyllt köp på måga sätt.
Om du känner att du har riktigt långt till att utnyttja kameran fullt ut så kan det ju vara en bra idé att sälja och köpa ett nytt objektiv för pengarna i mellan?
Men betänk att D300 är DX format, och ingen vet ju hur länge det kommer finnas kvar. Så en 17-55:a är ju ett lite riskfyllt köp på måga sätt.
Sputt
Aktiv medlem
Funderar på "byta ner mig" från min D700 med 24-70 mot en D300 med 17-55. Detta pga jag inte tycker jag kan så mycket å då är det ganska onödigt ha så pass dyr kamera. Hur mycket dåligare brusegenskaper har D300 jämtemot D700?
Det är i princip ingen skillnad på d300 och d700 vad det gällder handhavandet. Den enda fördel jag kan se är om du får pengar emellan bytet annars känns bytet rätt obefogat.
janne303
Avslutat medlemskap
Om jag kör på 1600 iso för jämnan när jag kör utan blixt (kanske upp lite högre då och då) kanske jag klarar mig på D300. När jag fotar events å sånt så kör jag ju oftast med blixt å låga iso.
Å givetvis tänkte jag mig pengar emellan och investera dem i optik istället eller betala av skulder... (svårt val..)
Å givetvis tänkte jag mig pengar emellan och investera dem i optik istället eller betala av skulder... (svårt val..)
J.Buchwald
Medlem
En D700 har givetvis mycket bättre ISO-egenskaper än en D300. En D300 är långt ifrån en dålig kamera för det. Jag tycker att det utan problem går att smälla upp ISO till 1600 på en D300 (beroende på vad man fotar) och få ett gott resultat.
Tycker dock inte att du ska byta.
Tycker dock inte att du ska byta.
Makten
Aktiv medlem
Det verkar lite bakvänt att sälja en av de bästa kamera/objektiv-kombinationer man kan tänka sig, för att "investera i optik" till ett sensorformat som med stor sannolikhet kommer att vara tämligen utdött om några år.Å givetvis tänkte jag mig pengar emellan och investera dem i optik istället eller betala av skulder...
Om du ska byta ner dig så borde det rimligen vara för att du behöver pengarna till annat än kameraprylar, eller hur? Ett litet problem är att du nog inte får så fasligt mycket över om du byter. Du kanske får 18000:- för D700:an och 11000:- för objektivet. En begagnad D300 kostar ungefär 10000:- och ett 17-55 kostar 8000:-.
Din "vinst" blir elva sura tusenlappar, för ett ganska rejält nedbyte. Är det verkligen särskilt ekonomiskt försvarbart?