Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX kod

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns inga bitar för den informationen. Däremot för exponeringslatitud, vilket möjligen skulle kunna fylla en del av syftet men inte hela. Sen om det finns kameror som använder informationen, det är en annan fråga.

Jag vet att Lars Kjellberg beklagat sig över detta i en del artiklar.

Om jag jämför med mina gamla Eos 5:eek:r med hur mina 3:eek:r och 1V exponerat så är jag säker på att de senare har koll på dia eller negativ (måste vara genom exponeringslatituden). I Eos 5:eek:rna fick jag sätta negativ film på ett stag under i EI än nominellt för att inte få för tunna neg medan med 3:eek:rna och båda min 1V så exponeras negativ och dia perfekt.

Exponeringslatitud det namnet har jag inte hört förut . men i min Pentax MZ-S finns det en extra rad med DX kontakter 3st till antalet
dom tre kontakter finns ej på till ex. en Pentax P30
men det är ingen skillnad på exp.tid med eller utan diafilm i kameran . har tyvärr ingen neg.film att testa med.

Jag har neg.film men ingen dia att kolla. Men på neg är CAS 12 fält vilket jag är rätt säkert tror det är på dia också. .
Med start längst upp till höger. Ett och sju är alltid ledande.

Två - sex är ISO från 25 till 5000.
Åtta till tio är antal exp.
11 - 12 är latituden från minus ett till plus tre.

Alltså: På en gammal helautomatisk semesterkamera utan kompensation går det att krafsa bort rätt svart ruta och få kompensation via DX-koden. Krafsar men fel blir det knivigare eller helsvart. .

OK man tackar för info. nu har man blivit lite klokare.
kollade på den gamla Pentax P30 det är 12 kontakter även på den,dom sitter så tätt att jag först såg det som en rad med 6st kontakter

Så över till MZ-S där har dom skippat stiften vid
8-10=antalet exp. men resterande stift finns så den skulle kunna känna av latituden .

på en diafilm är 11-12 icke ledande är det samma på neg.film tro?

Bifogat fiktiva CAS-fält bör ge 100 ISO med 36 exp. (ufff vad lätt att göra fel där)

Sen slår det mig att 11 och 12 ger exp.latituden med plus -minus.
Alltså gissar jag att ger man ledning på 11 och 12 så har man exempelvis +3 till -1 i latitud
Svärtar man 11 och 12 får man bara ett halvt steg. Hmmm, då har vi möjligheten att markera dia resp neg. Rätta mig gärna om jag vinglar på cykeln, bara funderar lite.

Min Superia 400 hade ledande fält på 11 och 12.

Om 11 är ledande ger det +/- 1
Om 12 är ledande ger det +2 , -1
Om 11 och 12 är ledande ger det +3, -1

Bilagor

• casa.jpg
    casa.jpg
    5.2 KB · Visningar: 342
He he det var riktigt kul det där. Bara för att man formulerade sig så fattar jag DX-koden (kanske eller kanske inte?) bara för att frågan kom upp.

Det här borde bli 500 ISO med 12 exponeringar på en neg.film, hoppas jag?

Bilagor

• caslek.jpg
    caslek.jpg
    4.6 KB · Visningar: 335
Finns det på Svenska också, från och med nu - jisses vad grått det blev då.

Bilagor

• iso.gif
    iso.gif
    3.6 KB · Visningar: 252
mipert skrev:
Denn karta gillar jag bäst:
http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/Imaging/Photography/DX/DX.html

De svarta fälten är de som gäller.

Jag målar ofta över vissa fält med vattenfast tuschpenna, för att ändra filmens känslighet med min kompaktkamera.

Och det säger du först nu när jag suttit och listat ut hur det fungerar.- fasen jag var ju tvungen att tänka en lång stund, vilket var en ovan sysselsättning. Denna karta var ju fusk ju ;--)

ANNONS
Götaplatsens Foto