Annons

DX kontra FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Så du menar att om jag crop:ar en bild tagen med ett FX-objektiv får jag sämre brusegenskaper? Att fota med ett DX-objektiv kan väl inte ses på ett annat sätt än en lins-crop:ad bild.

/Karl

Du har helt rätt sett bara i ett brus per pixel perspektiv men är inte det ganska ointressant? Det intressanta är väl hur mycket bruset syns på en bild i en given storlek.
Ska du jämföra din crop:ade bild med t.ex. en bid från en D300 så bör D300:ans bild förminskas till ca 5 megapixel för att jämförelsen ska bli rättvis.
Jag påstår inte att D300:ans upplösning kontra brus är bättre, det har jag ingen erfarenhet av.

Senast ändrad:
Du har helt rätt sett bara i ett brus per pixel perspektiv men är inte det ganska ointressant? Det intressanta är väl hur mycket bruset syns på en bild i en given storlek.
Ska du jämföra din crop:ade bild med t.ex. en bid från en D300 så bör D300:ans bild förminskas till ca 5 megapixel för att jämförelsen ska bli rättvis.
Jag påstår inte att D300:ans upplösning kontra brus är bättre, det har jag ingen erfarenhet av.

Jo, men var kom jämförelsen med D300 in i bilden, att en D300 är att föredra när det gäller fotande med DX-objektiv kommer nog ingen säga emot.
Jag hävdar dock fortfarande att brusegenskaperna förblir oförändrade med ett DX-objektiv på en D700.

/Karl

Jo, men var kom jämförelsen med D300 in i bilden, att en D300 är att föredra när det gäller fotande med DX-objektiv kommer nog ingen säga emot.
Jag hävdar dock fortfarande att brusegenskaperna förblir oförändrade med ett DX-objektiv på en D700.

/Karl

Har du inte besvärat dig med att kolla vad tråden handlar om ??!!

Har du inte besvärat dig med att kolla vad tråden handlar om ??!!

Vad blir resultatet om man använder DX optik på tex en D700?

Jo, det blir en lägre upplösning, större skärpedjup och en 1.5 gånger längre brännvidd på objektiven.

Fast man kanske kan tolka frågan som vilken kamera av D300 och D700 är bäst med DX-objektiv. Har bott utomlands i rätt många år nu så min svenska är lite dålig, ber om ursäkt för det.

/Karl

Självklart behåller den sina ISO-egenskaper även vid den lägre upplösningen. Pixlarna är ju fortfarande lika stora, vilket är förutsättningen för dom bra ISO-egenskaparna.

/Karl

Fast det är ju inte pixelstorleken som avgör bruset, utan storleken på sensorn. Det finns en bombastisk tråd i ämnet under "fototeknik".

Fast det är ju inte pixelstorleken som avgör bruset, utan storleken på sensorn. Det finns en bombastisk tråd i ämnet under "fototeknik".

En Canon 5D har större senor än vad en D300 har, men 5Dn har sämre brusegenskaper. Många äldre sensorer har mer "död"-utrymme mellan pixlarna så rent teoretiskt skulle faktiskt en pixel kunna vara större hos en D300 än hos en 5D. Sedan har givetvis också brusreduceringsalgoritmerna stor del av dagens goda brusegenskaper också.

Skall läsa tråden vid tillfälle har inte läst den, men i grund handlar det enligt vad jag hitils vet om att fånga så många fotoner som möjligt det gör man enklast med att ha en så stor träffyta som möjligt.

/Karl

Vad baserar du det på? Av vad jag sett så brusar 5D mindre.

Ta det mer symboliskt. Hsr inte kollat men jag gissar att 5D brusar mindre än D300 även om D300 har närmat sig avsevärt jämfört med APS-C kamrerorna som fanns vid tiden för 5Ds lansering. Hur är det med 1DsmkI? Gissar att den brusar mer än D300 eller?

Ta det mer symboliskt. Hsr inte kollat men jag gissar att 5D brusar mindre än D300 även om D300 har närmat sig avsevärt jämfört med APS-C kamrerorna som fanns vid tiden för 5Ds lansering. Hur är det med 1DsmkI? Gissar att den brusar mer än D300 eller?

Nej, 1Ds är en aning bättre än D300 på SNR - åtminstone om Nikonkamerans lite sämre ISO-värden beaktas. D90 ligger bättre till:

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

ANNONS
Götaplatsens Foto