Anders Berlin
Aktiv medlem
Tack, Martin! 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Åhå. Då har du två alternativ:Jag förstod det.
Men äpplen mot päron blir det bara om man jämför brännvidderna direkt på DX vs FX. Jag ville bara förklara att jag var intresserad av att använda objektiven på båda formaten, även om det ger skillnad i bildvinkel.
Åhå. Då har du två alternativ:
- 35/1,8 som ger bra resultat på DX men brottarvinjettering på FX.
- 35/2 som ger lite mindre bra skärpa på DX men är fint på FX.
En lite märklig slutsats om du frågar mig. 35 mm är inte så mycket vidvinkel, nej, men 14-24 är istället extremt vidvinkligt i den korta änden. Du har inte funderat på 20, 24 eller 28 mm? Personligen tycker jag att 14 mm knappt är användbart på FX.Jag har också insett att 35 inte är tillräckligt mycket vidvinkel på FX. Det blir att komplettera med ett 14-24/2.8![]()
En lite märklig slutsats om du frågar mig. 35 mm är inte så mycket vidvinkel, nej, men 14-24 är istället extremt vidvinkligt i den korta änden. Du har inte funderat på 20, 24 eller 28 mm? Personligen tycker jag att 14 mm knappt är användbart på FX.
Det finns en del som tänker som jag: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/780434/
Säkert ett fantastiskt objektiv, men vad hjälper det om det är för vidvinkligt i de flesta fall? Det finns andra vidvinklar som inte är lika extrema, och antagligen i de flesta fall mer användbara. Låt vara med lite sämre prestanda, men gluggar som matchar 35/2 blir inga problem att finna.
Tillägg: Exempelvis 24-70 är ju rejält mycket vidvinkligare än 35 mm, och samtidigt ett helt otroligt objektiv över hela spannet. Kostar ungefär lika mycket som 14-24.