Annons

Dynamiskt omfång - 10d/20d

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Är det någon skillnad i det dynamiska tonomfånget mellan en 10d och nya 20d?

/Thomas

(som tycker att det är den största nackdelen med 300d/10d)

Jag är också nyfiken på omfånget i 20D. Jag fotograferade en kvinna i motljus i tisdags med både 1D mark II och 20D. Jag tyckte att det var tydligt att jag förlorade detaljer i högdagrarna med 20D som fanns där i mark II-bilden.

Enligt Chuck Westfall på Canon USA är det dynamiska omfånget 9,5 steg på 1D mark II och 9 på gamla 1Ds. 20D kanske ligger på 8,5? Värt att kolla?

Magnus, hade skuggorna samma svärtning?
Var kontrasten densamma?

Vad jag menar är, var bilderna helt identiska förutom att högdagrarna i ena bilden var tomma med en jämngrå svärtning?

Dynamiska tonomfånget beror på antalet bitar vid A/D omvandlingen viket är 12bitar för både 10D och 20D. Teoretiskt max är 9 stegs omfång men sen får man i praktiken ut mindre pg av brus mm. 20D har en bättre sensor med mindre brus så du kanske kan få ut 7 eller 7 1/2 steg, något mindre med 10D.

Finns en sida som går igenom allt om dynamiskt omfång: Norman Koren

violator skrev:
Dynamiska tonomfånget beror på antalet bitar vid A/D omvandlingen viket är 12bitar för både 10D och 20D.

Nej! Det dynamiska tonomfånget beror på sensorn fysiska egenskaper som hur lite ljus som får den att reagera och hur mycket ljus som mättar den. Antalet bitar vid A/D-omvandlingen styr hur väl man kan utnyttja det dynamiska tonomfånget.

Det dynamiska omfåmnget har viss relation till pixelstorleken, här är en lista:

EOS Digital Rebel, 10D and D60: 7.4 x 7.4 microns (6.3MP CMOS sensor)
EOS-1D Mark II: 8.2 x 8.2 microns (8.2MP CMOS sensor)
EOS-1Ds: 8.8 x 8.8 microns (11.1MP CMOS sensor)
EOS D30: 10.5 x 10.5 microns (3.11MP CMOS sensor)
EOS-1D: 11.5 x 11.5 micron (4.15MP CCD sensor)

Här svarar Chuch Westfall, Canon USA:

>>Chuck, You stated the 1D-MkII sensor has a dynamic range of about 9 f-stops. How does this compare with the 1Ds, old 1D and 10D as far as dynamic range?<<

The EOS-1D Mark II has the best dynamic range among the 4 cameras you've listed.

>> What is the dynamic range of the 1Ds, 1D and 10D? <<

More than 8 stops but less than 9. There are slight variations according to model, but they are insignificant.

>>How does Canon determine this? Do you shot an image at f/8 then go 4 stops down from there and 4 stops up past f/8?<<

Canon Inc. shoots accurately exposed RAW files at the base-level ISO of the camera and measures dynamic range from a linear conversion of the RAW data. Further details of the measurement procedure are unavailable. Note that effective dynamic range when images are processed to a standard tone curve may be less than the total dynamic range of the sensor itself.

http://www.robgalbraith.com/ubbthre...pe=&olderval=&oldertype=&bodyprev=#Post213984

timlu skrev:
Nej! Det dynamiska tonomfånget beror på sensorn fysiska egenskaper som hur lite ljus som får den att reagera och hur mycket ljus som mättar den. Antalet bitar vid A/D-omvandlingen styr hur väl man kan utnyttja det dynamiska tonomfånget.

Ja det beror på sensorn men du kan alldrig "teoretiskt" få ut mer än vad A/D omvandlaren klarar.

Creo Leaf Aptus Digital Back uppger ett omfång på 12 steg, det med stora CCD pixlar och 16bitars A/D. Det är bara 1 steg under max. Jag tror inte att det går att få ut mer än 7.5 steg ur en Canon idag.
Vore ju kul om det fanns någon som hade mätt upp det och tog med det i kameratester.

Förstår inte riktigt hur antalet bittar i A/D omvandlaren relaterar till antalet EV? Du kan ju ha en A/D omvandlare som kör 12 bittar mellan 0.0 till 0.5v in, eller 12bittar för 0.0 till 380v in. Du får ju naturligtvis bättre noggranhet i en av dem, men spannet ( det dynamiska omfånget) skiljer ju enormt.

Finns det en betämd minimal noggranhet för A/D omvandlare i kameror?

Betänkt också att skalan för hur nivåerna utnyttjas på sensorn inte är linjära.

Du har högre nogrannhet i dom ljusare stegen kontra dom mörkare.

Dynamiskt omfång eos Vs. digitalt bakstycke

Skulle vara intressant och veta det dynamiska omfånget på digitala bakstycken... jämförelse Phase One H20 till ex. mot 1Ds Mk II...

Dynamiska omfånget på H20 fanns visst angivet på phaseone.com... 12 steg.

Men frågan är vad 1Ds Mk II har.

(Hittade ingen info om det i Canons pressmeddelande)

ANNONS
Götaplatsens Foto