Annons

Dyra tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

zatopek

Aktiv medlem
Jahaja, det blev en D300 till slut, efter mycket vånda.
Inte oväntat visar det sig att inga tillbehör till min D70s passar till den nya.

Mer oväntat var priskillnaden! Trådutlösare skiljer 3x i pris. För en sladd med en knapp!!! Ok, jag vet att det inte bara är en sladd med en knapp, men jag kan inte riktigt förstå vad som gör att det skiljer så mycket!

Jag får känslan av att nu när man glidit in i proffs-segmentet så förväntas man inte vara priskänslig på samma sätt. Det känns nästan lite som att proffstillbehören subventionerar den biligare utrustningen så att den inte skall bli för dyr för att locka de stora massorna.

Observera att jag inte på något sätt misunnar Nikon att få betalt för de de gör, och jag vet att priset på en produkt inte bara är materialkostnaden. Jag är bara så förundrad att priset på två saker som gör samma sak kan skilja så mycket.

(

Senast ändrad:
Man behöver inte alltid köpa Nikon original, en trådutlösare kan du t ex köpa från Kaffebrus för 199 kr.

Betalade 30kr för en sprillans ny till min Canon 30D, vill man bara ha det billigaste så finns det säkert alt. till Nikon också. Använder min väldigt sparsamt och köper säkert en "org" när den går sönder, om den går sönder.

Jahaja, det blev en D300 till slut, efter mycket vånda.
Inte oväntat visar det sig att inga tillbehör till min D70s passar till den nya.

Mer oväntat var priskillnaden! Trådutlösare skiljer 3x i pris. För en sladd med en knapp!!! Ok, jag vet att det inte bara är en sladd med en knapp, men jag kan inte riktigt förstå vad som gör att det skiljer så mycket!

Jag får känslan av att nu när man glidit in i proffs-segmentet så förväntas man inte vara priskänslig på samma sätt. Det känns nästan lite som att proffstillbehören subventionerar den biligare utrustningen så att den inte skall bli för dyr för att locka de stora massorna.

Observera att jag inte på något sätt misunnar Nikon att få betalt för de de gör, och jag vet att priset på en produkt inte bara är materialkostnaden. Jag är bara så förundrad att priset på två saker som gör samma sak kan skilja så mycket.

(

Att proffsverktyg kostar mer är ingen nyhet, det gäller i alla branscher. D300 ligger i semiproffssegmentet och tillbehören till den är relativt billiga jämfört med optik och annat i det verkliga proffssegmentet. I småbildformatet är Nikon D3 och canon Eos 1Ds Mark III konungar, men de verkliga "proffsverktygen" ligger i en helt annan division, nämligen mellanformat och där räcker inte ett par hundratusen långt...

Fast Mats, de verkliga "proffsverktygen" beror ju helt på vilka proffs du pratar med, du ser ju inget proffs springa omkring på ett sport evangemang med en hasselbladare på axel, eller på OS med en Mamyia eller två under armen. Eller kallar du tex sport och dokumentär fotografer för amatörfotografer? Eller alla fotografer som springer omkring med småbilds kameror och tar bilder åt National Geographic?

Visst är mellanformatare många hundra tusen dyrare, men å andra sidan är det få mellanformatare som ser något annat än studioljus eller en del landskapsbilder.

Gällande D300 trådulösare så har den, om jag inte misstar mig, en hel del fler funktioner än de vanliga fjärutlösarna. Däremot tycker jag det är dåligt att de inte längre erbjuder en simpel och billig variant av den.

Gällande D300 trådulösare så har den, om jag inte misstar mig, en hel del fler funktioner än de vanliga fjärutlösarna. Däremot tycker jag det är dåligt att de inte längre erbjuder en simpel och billig variant av den.

MC-36... Inbyggd högtalare, belyst display, avtryckarlampa, multiväljare, intervalltimer, långa exponeringar (kan använda intervalltimer och långa exponeringar samtidigt), självutlösare, tidstyrd exponering och mekaniskt lås till avtrycket.

Lite mer avanserad är den ju, men priset är horribelt, själv köpte jag min för halva priset från HK.

/kent

Ja jo att priset är horribelt håller verkligen med om, som sagt, jag tycker de borde ha en betydligt enklare fjärrstyrd också. Förstår inte varför man inte kan använda samma ir sändare som till deras andra kameror, dåligt.

Hur många trådar skriver vi tillsammans nu Kent? :p

Ja jo att priset är horribelt håller verkligen med om, som sagt, jag tycker de borde ha en betydligt enklare fjärrstyrd också. Förstår inte varför man inte kan använda samma ir sändare som till deras andra kameror, dåligt.

Hur många trådar skriver vi tillsammans nu Kent? :p

He he , det är väl bara vi som är vaken kanske, men jag såg att det fanns en ny fjärrutlösare som heter MC-30, inget alternativ kanske då den nästan kostar en tusing bara för ett avtryck, där kan man verklingen snacka om horribelt pris, att MC-36 är dyr kanske är mer förståligt, men MC-30 som bara har ett avtryck för knappt en tusenlapp är lite väl magstarkt, borde inte kosta mer en max 150 spänn.

/kent

Oh fy fasen, kollade upp den på cyberphoto, 922kr. IR utlösaren till de flesta av deras andra kameror kostar 190 och den funkar på samma sätt, fast längre bort givetvis och e lättare att ta med sig.

Som sagt, varför tog de bort den funktionen?

Oh fy fasen, kollade upp den på cyberphoto, 922kr. IR utlösaren till de flesta av deras andra kameror kostar 190 och den funkar på samma sätt, fast längre bort givetvis och e lättare att ta med sig.

Som sagt, varför tog de bort den funktionen?

är väl ingen som tagit bort något, bara avstått från att lägga till, tror inte d200 har nån ir heller

det finns billigare fjärr, kommer inte på den just nu dock
har för mig de heter zebra el nåt, som säljer, äh ska kolla

edit: kaffebrus säljer

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92234&highlight=fj%E4rr+d300¨¨

edit: läs hela den debatten, verkar inte vara helt problemfritt

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto