Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Moonkin

Medlem
Hej!

Det lutar åt att jag köper Olympus E-500 snart... Är det ett bra köp? Har inte fotat mycket

Vet ni var det är bäst/billigast att köpa kameran och tillbehör? Vilka tillbehör ska man köpa?

Ska gå inkaleden nu i maj så extra batterier är väl ett måste...

Hoppas att ni har bra tips att komma med!

Du kommer inte att bli missnöjd om du köper E-500. Enkel att använda med olika autoprogram, bara att sikta och trycka, samtidigt som den är mycket avancerad om du vill göra egna inställningar.

Köp dubbelzoom kitet + 1-2 extra batteri + massor med minneskort så klarar kameran inkaleden. Detta förutsatt att du har möjlighet att ladda batterierna på kvällen. En laddning räcker i medeltal till 500 bilder vid normal användning.

Kolla med Pricerunner var kameran är billigast. Cyberphoto är ett bra ställe att handla på tycker jag.

Tänkte du satsa massor med pengar kan jag rekommendera 50-200/2.8-3.5 zoomen, då lär du få fanastiskt fina naturbilder från din vandring.

En sak att komma ihåg: Åker du via USA till Peru så gör du en fin affär om du köper kameran på vägen, men då har du ju inte chans att lära känna kameran innan du åker. Men du lär spara nga tusen.

jag beställde en E-500 med 14-45/3,5-5,6 och 40-150/3,5-4,5 i natt!

Får den på måndag, hade gärna berättat hur den är då, men det kommer bli min försa DSLR och jag är inte rätt kille att avgöra hur den är.

Jag har bara hört positiva saker om denna kamera, förutom att ögonmusslan skulle va en aning liten, Olympus har dock kommit med en "ME-1", en ögonmussla som förstorar sökarbilden 1,2x , om den behövs eller ej får vi se efter ett par dagars användande.

Jag beställde genom www.cyberphoto.se ska kan ske tilläggas, eftersom du frågade efter billigaste stället att handla E-500 på. www.scandinavianphoto.se ligger på samma pris.

E-500 tyckte jag verkade vettigast när jag valde mellan D50, D5D och denna, E-500. jag säger, klipp till!

Jag har själv en E-500 med dubbelkitet. Jag är jättenöjd med kameran. Det enda minuset jag kan se är att den har lit ehögre brus vid höga ISO-tal än de andra systemkamerorna i samma klass, men det visste jag redan innan jag köpte den så. Men jag tycker den är användarvänlig, inte för stor, inte för liten, ger bra bilder, mycket kamera och objektiv för lite pengar.

Ang batteritid så räcker mitt orginalbatteri till mellan 700-800 kort. Jag har inte igång displayen så mycket vilket sparar batteriet.

Känner till problemet med brus på höga ISOn och tycker därför att det finns bättre köp. Den mindre sensorn gör också att man förlorar mycket i vidvinkel (2.0x förlängning mot 1.3-1.6x för de flesta andra).

Rekommenderar D50, mycket nöjd med den. KonicaMinolta Dynax 5D tycker jag också är värd att titta på. Det kan vara lättare att hitta objektiv till dessa två, eller har jag fel?

Alexander_222 skrev:
Känner till problemet med brus på höga ISOn och tycker därför att det finns bättre köp. Den mindre sensorn gör också att man förlorar mycket i vidvinkel (2.0x förlängning mot 1.3-1.6x för de flesta andra).

Rekommenderar D50, mycket nöjd med den. KonicaMinolta Dynax 5D tycker jag också är värd att titta på. Det kan vara lättare att hitta objektiv till dessa två, eller har jag fel?
Jag tycker "problemet" med brus på höga ISO:n är mycket överdrivet. E-500 presterar bra, men som vanligt finns det alltid de som är bättre.

2x crop kan ses som en nackdel på vidvinkelsidan, men det vinner du igen på telesidan. 14-54 2.8-3.5 är en mycket gedigen vidvinkelzoom!

Jag rekommenderar att du köper E-500 i kit med 14-45 och 40-150. Ett kanonpaket, som jag anser saknar motsvarighet hos de andra kameramärkena.

Lycka till i valet!

Håller med Jeroen. Problemet med brus är överdrivet. Det är definitivt inte något man skall ha som ursäkt för att välja bort E-500.

Jag hade tidigare en D70 och tycker inte att den hade mindre brus vid vanligt fototittande. Man märker skillnaden först när man förstorar bilden mycket och börjar hårdgranska den.

Idag finns många bra program eller plug-ins som fixar problemet med brus.

Alla kameror har sina svagheter. Men svagheterna måste ses i proportion till helheten.

Alexander_222 skrev:
Den mindre sensorn gör också att man förlorar mycket i vidvinkel (2.0x förlängning mot 1.3-1.6x för de flesta andra)
Till 4/3-systemets fördelar hör just de anpassade vidvinkelobjektiven, så därför är det inte tal om någon "crop" här. Bajonettten och bildcirkeln är nämligen anpassad till sensorstorleken. Du minskar dessutom problemen med vinjettering hos vidvinkelobjektiven, genom att dessa är just av typen "tele-centric design". Den enda nackdelen med vidvinkelobjektiv för digitala sensorer, är att de blir större än gamla vidvinklar konstruerade för 35mm film, t.ex. om jag jämför med OM-Zuiko 21mm/3.5 till min gamla OM-4. En annan fördel är att du kan använda en telekonverter till vidvinkelobjektiv som är av typen "telecentric design"!

Du har en funktion inbyggd i E-1/E-300/E-500, som heter "Shading Compensation", som gör att du för alla Olympus Digital Zuiko objektiv, kan kompensera för denna, även vid JPEG-fotande. Samma vinjetterings-kompensering finns även i programvaran Olympus Studio.

Till 4/3-systemet har du en raktecknande ED7-14mm/F4.0, en fisheye ED8mm/F3.5, samt en prismässigt mer överkomlig 11-22mm/F2.8-3.5. Bifogar två bildexempel med min vidvinkelzoom ZD11-22mm på en E-300, se Ref. nedan.

Ref:

Men om du tappar den i backen då?

Om du ändå är inne på Olympusspåret så kan jag varmt rekomendera E-1 som är deras gamla proffsmodell. Den har ett par år på nacken men tål oändligt mycket mer stryk än E-500 och är dessutom tätad så den tål ett ordentligt hällregn, även i Peru. Vad jag har förstått så brukar fuktiga miljöer i sydamerika vara rätt förödande för digitalkameror så nyttan av "weatherproofing" kan nog här vara värt det högre priset. Fick tag på min för ganska precis 10 papp med objektiv.

Får väl ta tillbaka min ganska lösa kritik mot Olympus mindre sensor, men D50 och Dynax 5D är det väl inget fel på som alternativ?

ANNONS
Götaplatsens Foto