De kanske svarar:
"Det behöver du inte oroa dig för. Nästa gång får du ett objektiv som tidigare returnerats av annan orsak."
Nej, så svarar de nog inte, även om det skulle vara så.
Du ger själv svaret på hur du kan/ska/bör agera.
Jag tänker på en gammal hedersman, som upptäckte en båt i en vass-samling i en sjö. Det visade sig att båtägaren var en miljonär som fått ut försäkringsersättning utan att leta. Varken båtägare, polis eller försäkringsbolag brydde sig. Det gjorde däremot hedersmannen. Han la ner ett väldans arbete.
Hur orkade du, frågade jag.
"Jag tyckte det var intressant, roligt att se var det kunde sluta. Hade jag inte tyckt det var roligt, hade det aldrig gått."
(Den historien slutade med att han till slut fick betalt för bärgningen av båten, betalt för att den fått stå hemma hos honom, och dessutom fick han behålla båten och en rolig historia att berätta.)
Som sagt, man måste få sig att tycka att det är intressant och roligt.
Jag tycker att du gjort/gör helt rätt.
Returnerar en vara som ska vara ny men är behäftad med ett fel (detta alldeles oavsett hur allvarligt felet är).
Och så har du lite glimt i ögat.
Snyggt jobbat, stå på dig.
(erbjudandet om portostöd kvarstår, oavsett antalet frakter i ärendet

)