Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det finns väl en liten chans att britterna tar sitt förnuft tillfånga och lyckas komma överens med EU om ett frihandelsavtal, men det troliga är nog att förhandlingarna brakar samman med (bl.a.) tullar som resultat.

Vad avsaknaden av ett frihandelsavtal mellan UK och EU innebär för garantiärenden hos E-infinity kan man nog spekulera lite i också ...
 

Pippo

Aktiv medlem
Det finns väl en liten chans att britterna tar sitt förnuft tillfånga och lyckas komma överens med EU om ett frihandelsavtal, men det troliga är nog att förhandlingarna brakar samman med (bl.a.) tullar som resultat.

Vad avsaknaden av ett frihandelsavtal mellan UK och EU innebär för garantiärenden hos E-infinity kan man nog spekulera lite i också ...
Fast just garantibiten behöver inte vara så problematisk. Tidigare i tråden vill jag minnas att någon kunde lämna in för reparation i Sverige och att E-Infinity stod för denna kostnad, istället för att skicka prylar fram och tillbaka.
 

PMD

Aktiv medlem
Fast just garantibiten behöver inte vara så problematisk. Tidigare i tråden vill jag minnas att någon kunde lämna in för reparation i Sverige och att E-Infinity stod för denna kostnad, istället för att skicka prylar fram och tillbaka.
Aha. Det låter ju bra, men man kanske ska kolla upp det innan man köper nåt från E-infinty nu. Det är ju bara ungefär ett halvt år kvar tills det nya UK-EU-avtalet ska vara klart.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Aha. Det låter ju bra, men man kanske ska kolla upp det innan man köper nåt från E-infinty nu. Det är ju bara ungefär ett halvt år kvar tills det nya UK-EU-avtalet ska vara klart.
Själv är jag inte så orolig vad det avser garantibiten. Min D800E har jag haft i 8 år nu, och har ännu inte behövt åberopa garanti.

Dessutom borde väl garantianspråk inte vara något problem med avtal/köp som gjorts innan utträdet !? I o m att köp gjorts innan utträdet, borde det rimligtvis vara det avtal som gällde vid införskaffandet, som är det som gäller garantitiden ut !?
 

PMD

Aktiv medlem
Själv är jag inte så orolig vad det avser garantibiten. Min D800E har jag haft i 8 år nu, och har ännu inte behövt åberopa garanti.
Jag har bott i eget hus i över tjugo år och inte haft någon eldsvåda, men jag har ändå en villaförsäkring. :)
Dessutom borde väl garantianspråk inte vara något problem med avtal/köp som gjorts innan utträdet !? I o m att köp gjorts innan utträdet, borde det rimligtvis vara det avtal som gällde vid införskaffandet, som är det som gäller garantitiden ut !?
Inte för att jag vill måla fan på väggen, men E-infinity råder inte över om det blir tullar eller inte för handel mellan UK och EU. Om det blir tullar så är det minsta krånglet som man kan drabbas av att man behöver göra en del pappersarbete för att exportera sin kamera till UK och sen ska man importera den igen efter reparation. Detta gäller förstås om man inte kan få kameran reparerad här i Sverige.

Inget av det jag har skrivit ska tolkas som en avrådan från att handla av E-infinity nu, utan är bara en uppmaning om att ta reda på vad som gäller innan man köper något så man vet vad som kan hända.
 

Third eye

Aktiv medlem
Håller helt med om att man bör ha förutsättningarna klara för sig och avväga priset för och emot i relation vad som kan hända.

Så för egen del så är min första gambling och förhoppning att inget skall hända, testkör hyggligt hårt direkt vid leverans då sannolikheten att jag skulle behöva garanti här högst första tiden. Fick ett Tokina utbytt pga felslipat glas 2009 tror jag det är enda fotorelaterade garantianspråk jag gjort...ta i trä.

Min andra förhoppning är att om jag skulle behöva så kanske E-infinity ställer upp på att ta reparationskostnaden för rep här i Sverige, exempel på det finns.
Skulle inte det gå så får det bli ivägskick och sannolikt lååång väntan på lagad fotopryl.

Men här är en del av gråimport-kalkylen, faller det inom rimlig kostnad så skulle jag antagligen betala för rep hellre än skicka iväg...och skylla på karman :)
 

PMD

Aktiv medlem
Fast det lanske inte går att dra ett likhetstecken mellan en garanti och en försäkring rakt av, eller !?
Kanske inte rakt av, men en garanti är ju en slags försäkring. Säljaren försäkrar att varan är felfri och om den inte skulle vara det så lovar säljaren att åtgärda det.

Lika lite som jag skulle äga ett hus utan att ha en försäkring så skulle jag köpa en kapitalvara som saknade någon form av garanti.
 

PMD

Aktiv medlem
Fast nu ingår det 12 månaders garanti (står på hemsidan) 😉.
Det har vi nog vetat hela tiden. Frågan är väl snarare hur krångligt det kan komma att bli om man behöver använda sig av garantin. Om jag funderade på att köpa något från E-infinity idag så skulle jag försöka ta reda så mycket som möjligt om den saken.
 

Bokeh

Aktiv medlem
E-Infinity är ett EU företag som ger samma garantier som alla andra inom EU, dom är helt suveräna för alla utom den Svenska handeln, vill man spara pengar så är dom det bästa alternativet, punkt slut.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen sista januari 2020 verkar E-infinity formellt inte längre i EU eftersom Storbritannien lämnade EU då. Under en övergångsperiod fram till sista december 2020 gäller dock EU-reglerna i Storbritannien, så i praktiken är det som du skriver fram tills dess.

Jag uppmanar alla som funderar på att beställa något från E-infinity att ta reda på vilka garantivillkor som gäller efter detta års slut. Det är mindre än ett halvår tills dess.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad är problemet med garantin med utträdet ur EU egentligen?
E-infinity har aldrig haft EU-garanti. De själva stått för garantin. Sony har aldrig varit varit del av deras garanti.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är problemet med garantin med utträdet ur EU egentligen?
E-infinity har aldrig haft EU-garanti. De själva stått för garantin. Sony har aldrig varit varit del av deras garanti.
Om det inte blir ett avtal om frihandel mellan EU och UK så kommer varor som skeppas mellan EU och UK att bli tullbelagda. Det krånglar till hanteringen av returer för garantiåtgärd.

Om E-infinity skriver i garantivillkoren att de står för en reparation gjord av generalagentens verkstad i köparens hemland så blir det mindre krångel.
 
ANNONS