Annons

E-M5 eller E-M10

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Vad ska man välja av E-M5 och E-M10?

Focus peaking och wifi är för mig två stora plus för M10. Dock kan jag leva utan dem men tror att jag kommer att uppskatta båda om jag hade dem.

Finns det någon anledning att välja M5? Kanske om priset går ner kraftigt närmaste månaderna men annars ser inte jag någon större fördel. Gör ni?

5 eller 3 axlar IBIS upplever inte jag som en stor grej. Jag har en GX1 idag så allt är bättre än inget för mig :)

Det är mycket man vill ha just nu gällande M43. En GM1 skulle inte sitta fel heller.

Blir kanske att vänta ett år och köpa både E-M10 och GM1 när priserna gått ner.

De två saker som E_M5 är bättre på är väl bildstabiliseringen och vädertätning. (Vädertätning saknas helt i E-M10).

I övrigt är E-M10 bättre. Inbyggd blixt, lite fler pixlar på displayen, focus peaking, WiFi.

Jag skulle nog välja E-M10 om jag inte redan hade en E-M5.

Å andra sidan är det nog inte orimligt att vänta sig en ersättare till E-M5 under innevarande år. Den kameran fyller två år i dagarna och det är rätt gammalt för en digitalkamera.

Ersättaren till E-M5 lär nog bli rätt mycket dyrare än E-M10, dock.

E-M10 saknar expansionsporten AP2. Den kanske inte är så viktig när kameran redan har blixt och sökare, men det finns andra tillbehör, som till exempel anslutning för extern mikrofon.
Det är inte troligt att E-M10 har samma tystgående slutare som E-M5 heller.

Ni har väl sett att det kommit ny firmware till E-M5 (2.0)? Den ger bland annat de små fokuspunkterna som senare kameror har.

E-M10 har även automatisk justering av ljusstyrkan i sökaren. Kom väl i E-M1 först, tror jag.

Vad gäller avsaknad av AP2-port så är det väl just mikrofonadaptern man eventuellt skulle sakna (fast inte jag, tror jag; så ofta och avancerat videofilmar jag inte). LED-makrobelysningen och PenPal-grunkan är väl inte så mycket att sakna?

Läs gärna Dpreviews "first impressions"-artikel om E-M10. Den ger en del svar (men den säger inget om slutarljudet).

Verkar helt klart vara ett tänkbart alternativ till M5. Märkligt att man lägger sig så nära i prestanda med en ny kamera. Men vad är "focus peaking" för något?

Verkar helt klart vara ett tänkbart alternativ till M5. Märkligt att man lägger sig så nära i prestanda med en ny kamera. Men vad är "focus peaking" för något?

Med focus peaking ser du på skärmen vad som är skarp med den inställning du har för tillfället. Väldigt bra om man kör manuella objektiv.

Verkar helt klart vara ett tänkbart alternativ till M5. Märkligt att man lägger sig så nära i prestanda med en ny kamera.

inte ovanligt av olympus att lägga det senaste i sina kameror, dock inte allt i denna instegsmodell eller vad det kallas. E-M5:an kommer också, som jag förstår det, få en ny modell inom snart framtid.

Jo, fast det är inte riktig focus peaking. Man använder Art-läget "key line" så bilden ser lite konstig ut medan man fokuserar.
Men visst fungerar det hyfsat.

(Det finns en egen tråd för diskussion om E-M5. Här slåss vi om vilken av E-M5 och E-M10 som är bäst ...).

Å andra sidan är det nog inte orimligt att vänta sig en ersättare till E-M5 under innevarande år. Den kameran fyller två år i dagarna och det är rätt gammalt för en digitalkamera.

Canon 7D fyller 5 år i september....allt är relativt även på kameramarknaden..

Skillnaden mellan E-M5 och E-M10 är mycket mindre än mellan E-P5 och något av de enklare Pen-husen. Visst kan E-M5:s olika grepp, vädertätning, AP2-port med tillbehör, något större batteri eller den mer avancerade bildstabiliseringen vara avgörande. Men för mig vore den nya placeringen av knapparna vid tummen och den inbyggda KA-korrigeringen skäl nog att titta noga på E-M10.

Strängt taget behövs nog ingen ersättare till E-M5. Men om den kommer så lär förändringarna bli rätt små och det är lätt att förutse vilka de blir. Och något kommer man säkert att dra in på i en "E-M6" för att E-M1 ska stå ensam stark även för den som inte behöver fasdetekterande autofokus. Kanske vädertätningen eller den högre upplösningen i sökaren. Eller något annat.

Äntligen!

Nån som testat?

Jarå. De små fokuspunkterna är ännu mindre än de man kunde få fram tidigare med 14x förstoring. Väldigt bra tycker jag.

Dessutom får man ISO 100 med uppgraderingen. Egentligen är det nog en fusk-inställning. Kameran överexponerar ett steg och kompenserar detta sen. Men det ger lite större dynamiskt omfång, neråt i alla fall, Samma effekt får man om man kör med ett stegs exp komp och sen drar ner ett steg i LR eller vad man nu använder. Mindre brus i skuggorna som man slipper lyfta lika mycket, men kanske större risk för brända högdagrar. Jag har testat lite men hittills inte märkt någon större skillnad mellan 100 och 200 förutom att det blir en annan exponering förstås. Men enligt flera testare så blir det lite högre upplösning med ISO 100 på E-M1 och E-M10 så dår borde det väl vara så med E-M5 också.

fin en

Verkar vara ett fint köp nästan en em1 fast billigare o utan väderskydd men det får man ta..Köpte en nikon 5200 efter att min omd5 blev stulen men fotar knappt längre så olympus måste man bara ha

ANNONS
Götaplatsens Foto