Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Editera inlägg.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag gjorde ett misstag som kunde misstolkas ganska grovt och jag märkte detta ganska långt efteråt. Men då fanns det ingen möjlighet att ändra på det.

Jag testade då att anmäla mitt eget inlägg, vilket gör mig emot, men misstaget kunde tolkas som ett personangrepp om detta stod kvar även om jag inte tror personen i fråga skulle tolka det så.

Men jag söker en funktion där man kan förfråga en extra chans att Editera inlägget om man senare märkt att nått blev galet. Inte för att korrigera felstavningar eller liknande utan för att korrigera fel som man senare inser kan misstolkas eller syftar fel. T.ex. kan en sådan sak som att blanda ihop höger och vänster leda till att man skriver nått olagligt utan att egentligen mena det och glömmer man ett ”inte”, ”ej” eller liknande kan man ligga risig till.

Att påpeka felen i efterföljande inlägg är inte alltid det bästa.

Jag tror inte att den funktionen behövs. Det är ytterst ytterst sällan vi får in mail om man att medlemmar vill ändra i inlägg. Dessutom är det bara bra att man inte kan ändra hur som helst i efterhand, eftersom det leder till eftertanke.

Skulle det vara något, så går det ju bra att anmäla sig själv, och så löser man det den vägen. Det har funkat bra hittills.

Och man har 15 minuter på sig att redigera inlägget efter att ha lagt in det, precis som med fotokommentarerna.

15 minuter räcker gått och väl för att ändra inlägg. Även den tiden kan bli ett problem ibland eftersom det förekommer att inlägg ändras efter att de besvarats. Då blir sammanhangen lite konstiga.

Nekomy skrev:
Men jag söker en funktion där man kan förfråga en extra chans att Editera inlägget om man senare märkt att nått blev galet.
En idé är att om man redigerar ett inlägg efter en begränsad tid, t ex 5 minuter så går ursprungstexten inte att ändra. Däremot kan man göra ett "tillägg" eller "förtydligande" till sina inlägg obegränsad tid.

Tillägg/Förtydligande: 2004-08-09 15:55
Exempel på hur det skulle kunna se ut med ett förtydligande.
Tillägg/Förtydligande: 2004-08-09 17:11
Ytterligare ett förtydligande eller tillägg här.

En bra idé, men jag undrar hur lätt det är att implementera liknande funktioner i ett forum?

Allt går, men jag ser faktiskt inte varför man vill ha det!? Jag har skrivit en hel del inlägg och aldrig känt det behovet.

elmfeldt skrev:
Allt går, men jag ser faktiskt inte varför man vill ha det!? Jag har skrivit en hel del inlägg och aldrig känt det behovet.
Jag håller nog med Jim lite. Det har hänt flera gånger att jag försent insett att mitt inlägg lätt kan missupfattas.
Möjligheten att lägga till förtydliganden kanske skulle minska risken att onödiga dispyter blossar upp pga otydliga eller klumpigt skrivna inlägg.

Flera gånger nyligen har någon startat en tråd med en lite otydlig fråga. Efter några svar i tråden inser trådstartaren att frågan missuppfattas och lägger ett förtydligande i ett senare inlägg. Det skulle onekligen varit snyggare om frågeställaren då kunde lägga förtydligandet i ursprungsinlägget istället så att man snabbt ser vad tråden egentligen handlar om.

I t ex det här inlägget skulle jag just nu vilja lägga ett förtydligande eftersom den jag diskuterade med av någon anledning har tagit bort den bild jag refererar till i inlägget.

Senast ändrad:
ANNONS