Annons

Ef 100-400/4,5-5,6 Is Usm + X1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Har jag förstått det hela rätt att AF inte funkar med kombinationen 100-400 + x1,4 konverter på ett 40D-hus?

Har idag en kombination jag är mycket nöjd med (70-200/2,8 + X1,4) men ibland blir avståndet till motorsport lite för långt och jag skulle vilja komma lite närmare (trots att det inte fysiskt går pga. säkerheten) och har därför testat med X2 konvertern men är väl inte riktigt supernöjd med skärpan i bilderna (man vänjer sig snabbt, tyvärr).

Har därför börjat snegla lite på 100-400 med option på X1,4-konverter men är osäker på om det verkligen är rätt alternativ för mig!?

Vad jag tänker på här är inte i första hand att köra med konvertern, för det är stor skillnad i brännvidd mellan 200+X1,4=280mm och 400mm MEN om möjligt vill jag ha flexibiliteten att KUNNA använda konvertern (X1,4 räcker gott och väl misstänker jag).

Mvh!
// Niklas

Jag har själv 100-400 och Kenkos 1,4x-konverter. Om man tejpar tre stift på konvertern lurar man kamerahuset, och AF funkar. Den kan få lite svårt att fokusera och jagar ibland, men om det är någorlunda kontrastrika motiv och bra dagsljus är det inga problem.

Fast om jag var i din situation skulle jag nog fundera på ett fast 400 istället.

Billigare, lättare, ännu skarpare. Den stora nackdelen är väl att man inte får IS.

En bra (och tung) zoom har du ju redan.

ErlandH skrev:
Billigare, lättare, ännu skarpare. Den stora nackdelen är väl att man inte får IS.

En bra (och tung) zoom har du ju redan.

Prisskillnaden är inte SÅ stor. Speciellt inte om köpet sker i USA.

Tycker inte tyngden på mitt 70-200/2,8 är något problem och 100-400 väger väl ung. lika om jag minns rätt!

Antar att du tänker på 400/5,6:an, eller?

Verkar vara en fin glugg och visst har jag tänkt en tanke eller två på den också. Mycket objektiv för pengarna!

Sedan finns ju också Sigma!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto