Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EF 100-400L oskarpt med 450D.

Produkter
(logga in för att koppla)

MagNil777

Medlem
Hej!
Jag har precis fått mitt nya canon objektiv 100-400L och testar detta med mitt 450D hus. Har tagit några testbilder med stativ automatisk avtryckare och IS avstängd. Tycker att bilderna med mitt medföljande kit objektiv (EF-S 18-55 IS) ger skarpare bilder. Är detta möjligt?

Tar gärna emot era egna erfarenheter av detta objektiv.

/Magnus

Det blev faktiskt bättre när jag låste spegeln i kombination med självutlösare. Väldigt vad känsligt det är för skakningar vid 400 mm.

Märkte även att det billiga UV-filtret som jag hade monterat försämrade bilden en del.

Hej

Mitt är jag nöjd med, har haft det till D30, D60, 300D, 350D, 400D, 5D o 1Dmk2

Hur gör du då du trycker av bilden?
Med trådutlösare/timern eller trycker du manuellt?

Vad har du för värden? 400mm? Tid? bländare?

Roine

Nu testade jag med den inbyggda timern och valde att fälla upp spegeln. Då fälldes spegeln upp direkt då avtryckaren trycktes ned och 2 sekunder senare togs bilden. Märkte viss skillnad mot att inte fälla upp spegeln.

400 mm = brännvidd
ISO 100.
Bländare f/6.3
och slutar tiden så lång som 1/5 sekund.
Kortare tid minskar ju risken för oskärpa, men har ett stadigt stativ inomhus utan blåst...

MagNil777 skrev:
Det mesta är ju relativt, men stativet är ett velbon sherpa 250R som klarar upp till 4 kg.

Stadigt å stadigt. Kan du inte å testa å ligga på lite andra slutartider utan stativ, typ 1/800 sekund pressa ISO å testa med och utan bildstabilisering vid 400mm.

Hej
Då skakar det
För is mode 2 stänger av ena rikningen så du kan panorera.

DVS som föregående inlägg säger, så tung kombi med så lång tid är en utmaning värdig en beanbag, inte ett stativ på golvet.

Roine

Det är tydligen svårare än vad jag trodde med lite större brännvidder.

Dock lyckades jag få ganska hyffsade bilder på min 50 lapp på väggen när jag körde med spegel låsning och tog av filtret som sabbade kvaliten. Dock känns kitobjektivet något skarpare. Hade räknat med att canons L optik skulle ge mig något skarpare bilder.

Ovanstående är 100% croppar från bilderna.
Gjorde dock en liten resize på bägge bilderna efteråt för att komma under 400x400 pixels som krävs av fotosidan. Men skillnaden syns ändå ganska tydligt.

Att testa ett teleobjektiv på ett plant föremål är väldigt svårt särskilt om slutartiderna är lånsamma.

fokusdjupet är väldigt begränsatt vid 400mm vid 2m avstånd och bländare 6,3 är det +/-0,24cm
minsta lilla din kamera felfokuserar så blir bilden suddig.
med länken nedan kan du räkna ut fokusdjupet.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Bästa sättet att testa ditt objektiv är utomhus med god belysing och slutartider på minst 1/1000.
testa på olika motiv så att du kan se om din kamera/objektiv fokuserar rätt.

Efter gårdagens tester tror jag inte längre att det är något fel på mitt kära objektiv. Men jag drar slutsatsen att med en 50:lapp som motiv är kit-objektivet ef-s 18-55 is lite skapara än 100-400L IS. Men skillnaden är inte så stor.

MagNil777 skrev:
Efter gårdagens tester tror jag inte längre att det är något fel på mitt kära objektiv. Men jag drar slutsatsen att med en 50:lapp som motiv är kit-objektivet ef-s 18-55 is lite skapara än 100-400L IS. Men skillnaden är inte så stor.

Nej, men däremot är det betydligt lättare att få skarpa bilder med 55mm än med 400mm, speciellt om man använder en slutartid på 1/5 sekund.

MagNil777 skrev:
Det mesta är ju relativt, men stativet är ett velbon sherpa 250R som klarar upp till 4 kg.

Att det klarar upp till 4 Kg behöver inte nödvändigtvis betyda mer än att det inte går sönder när man fäster 4 Kg på det ;)

Medellånga slutartider (som t.ex. 1/5 sekund) är extremt känsligt för vibrationer, som märks mycket mer på ett teleobjektiv än på ett normalobjektiv. Vibrationerna från spegeln märks mest, men t.o.m. slutarrörelsen kan orsaka nog vibrationer för att göra att det inte blir helt skarpt (om man inte har ett riktigt bra stativ och kulled).

Gör som några andra föreslagit, och testa objektivet i dagsljus på slutartider som är tillräckligt korta för att du ska kunna handhålla utan problem (och utan IS).

ANNONS