Annons

Ef 16-35/2,8 L Usm Ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
För FF-sensorer så är den nuvarande 16-35:an lite svag i kanterna. Är det någon som hört eller sett något om den nya II:an med de större linselementen?
U

Jag har hört att den ska vara betydligt bättre än sin föregångare på 16mm, men lite svagare på 35. Jag har själv beställt en och hoppas att den kommer snart eftersom mitt exemplar av den "gamla" 16-35:an inte är särskilt bra -speciellt inte i hörnen.

Det ska finnas en mtf-kurva nånstans, antingen här på fotosidan eller på fredmiranda.com.

Hakar på här ocj frågar om nån vet hur det ligger till med kvalitetsskillanden mellan 16-35 och det äldre 17-35? Antar att det sistnämnda kunde gå att hitta lite billigare än de nya varianterna, men har ett svagt minne av att 17-35 fått ganska mycket kritik...?

/Andreas

Highweiss skrev:
Hakar på här ocj frågar om nån vet hur det ligger till med kvalitetsskillanden mellan 16-35 och det äldre 17-35? Antar att det sistnämnda kunde gå att hitta lite billigare än de nya varianterna, men har ett svagt minne av att 17-35 fått ganska mycket kritik...?

/Andreas
Jag tror att det var photozone som sa att det var vart att uppgradera fran 17-35 till 16-35, och eftersom 16-35 ska vara annu battre, sa borde det ju stamma annu mer.

Har en 17-35: 2.8 L som jag pröjsade 6.5" för för ett par år sedan.

Till min 20D fungerar den utmärkt som allround-vidvinkelzoom (kanske inte såååå skarp i 17-läget men vilka är det minus 16-35:an som kostar skjortan). Jag tycker 17-35:an spöar 17-40:an iallfall - men ett par polare håller inte med, så det är snarast en smaksak.

Däremot håller jag med att 17-35 är oanvändbar på fullformat som 5D, räcker helt enkelt inte till. Har inte sett bilder på 16-35:an från 5Dn, men misstänker att den kommer till korta även den (någon anledning till MK2 av 16-35 måste det ju finnas).

Så, ska du inte köra FF misstänker jag att du klarar dig fint med 17-35. Är du i stockholm o bjuder på en kaffe kan du få testa :D

BAW

ANNONS