Annons

ef 16-35/2,8L II eller 17-40/4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Måste först nämna att jag läst samtliga trådar om dessa objektiv men ännu inte fått tillräcklig kunskap. En del inlägg behandlar Mark I av 16-35, vilket är helt ointressant för mig.
Min undran gäller vilket objektiv som är bäst optiskt sett. Jag bryr mig inte om zoomomfång, ljusstyrka eller pris.
Gärna egna erfarenheter eller länkar till jämförande tester.
/Tommy

Jag har provat bägge två, och det enda jag tyckte att förstnämnda vinner på är ljuskänsligheten. Skärpan är bättre i 17-40 (såklart, pga. F4 jämfört med F2,8) men även med bägge två på F4 så vinner 17-40.

16 respektive 17mm är inget att ens snacka om. Och de känns likadana.

Köp 17-40, tycker jag. Den är mer prisvärd!

Jag har ägt 17-40 tidigare och har nu 16-35 MKII. Bytet är pga ljuskänsligheten då jag ibland plåtar väldigt mycket inomhus. Uppleva skillnaden är mindre än vad man tror och helst om man inte nytta hela ljusstyrkan. 17-40 har lite mer chroma fel men amtidigt så har båda det och troligtvis som flesta vidvinkelzoomar. Det blir en kompromiss som är svår att undgå om ens möjlig.

Har lite mätningar på det från nån sajt och ska se om jag hittar dom. Precis installerat om datorn och inte gjort klart saker osm bokmärken etc.

Kräver du så perfekt bild som möjligt så kan det vara värt att kolla fasta vidvinklar.

Vet att 17-40 vinjetterar något på fullformat, inget problem på en crop kamera som jag ser att du har.
Så min rekommendation är att köpa 17-40 som är oerhört prisvärt, speciellt som begagnad. Har blivit mitt favorit/orginal objektiv på min 40D. Det är en riktig stridsvagn!

Jag är lite kluven över mitt egna ex av 17-40 visst presterar det bra när man inte behöver ljusstyrkan osv. Men det är först när man monterar det på en fullformatare som man förstår vad objektivet egentligen är gjort för. Blir väl ett komplement med lite mer vidvinkel eftersom jag har 1.6 crop "/, å behålla detta tills man kanske skaffar en FF ngn gång, hoppas Canon lanserar en billig variant av en sådan snart:)

Vid F/8-11 har man även riktigt bra kantskärpa tycker jag iallafall på småbild...

ANNONS
Götaplatsens Foto