Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ef 24/1,4 ii

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Mer nytt från Canon:
http://www.dpreview.com/news/0809/08091704canon_ef24mm.asp

"Canon has announced its latest addition to the EF lens family, the 24mm f/1.4 L II USM fast aperture wide angle prime. The new lens has undergone a complete redesign and now features 13 elements in 10 groups, including two high-precision glass-molded aspheric elements and two UD glass elements, plus a floating focus mechanism to maintain performance across the entire distance range. It also features Canon’s brand-new ‘Sub Wavelength structure Coating’ technology to minimize flare and ghosting, and is sealed against dust and inclement weather."

Oj vad kul. Har använt 35 som normal på 20D. Men tänkte testa nya 5d och har därför skaffat en 50 som ersättare. Gick i funderingar kring att byta 35an mot en 24 för att få en rolig vidvinkel till ffkameran, men har läst att 24an inte varit riktigt lika jämn och fin som 35an, och därför dragit mig lite för ett sådant byte, då jag är så otroligt nöjd med 35an. Bara invänta lite tester och se om den är något bättre då. Ska bli kul.

Grattis alla Canon användare, den godbiten är man ju inte lite avis på :)
Passar som en smäck på APS-C också, (38mm) perfekt som en gå på stan glugg, hoppas nu bara Nikon tänkt till likadant.

/kent

fast nyttan av 1,4 när man går på stan kan ju iofs diskuteras, visserligen inte L, men då funkar ju faktiskt den ljussvaga undervärderade 2,8:an väldigt bra.

fast nyttan av 1,4 när man går på stan kan ju iofs diskuteras, visserligen inte L, men då funkar ju faktiskt den ljussvaga undervärderade 2,8:an väldigt bra.

Faktiskt precis mina funderingar. Det normala användandet av en vidvinkel. Hur ofta har man eg någon större glädje av de riktigt stora bländarna? Jag menar, som du säger, utomhus, vill man troligen blända ner pga motivet och ljustillgängligheten samt givetvis för optimal skärpa. Inomhus vill man troligen blända ner för när man ska det där kortet på halva släkten så vill man ju att mer än en av personernas nästipp ska vara skarpa. Men iof så är ju inte skärpedjupet sååå kort när man är nere på 24 mm. Samtidigt kan man ställa det mot att det inte finns så många andra alternativ och de alternativ som erbjuds är inte direkt skarpa oavsett bländare.

Byggkänsla/kvalitet är en annan skillnad som kan vara värd några kronor också för min del. Tittat lite på canons 20 och den andra 24:an. Blir ju avsevärt billigare, men som sagt...
Jaja, det är inte panik i bygget och jag kommer såklart se vad jag tycker om 35 på FF innan jag på allvar överväger ett byte till något vidvinkligare...

Men kul med alternativ är det iallafall!!!

Kul med nya grejer! Fast jag nöjer mig nog med min 24/2.8 (tills vidare i alla fall - kan inte förneka att suget finns :)). 35L är så underbar på 5D att jag bara plockar fram 24:an när jag verkligen behöver mer vidvinkel.

24/2.8 är mitt sämsta fasta objektiv, men inte dåligt för det. Den är väldigt skarp på nära håll, även på f/2.8. När det gäller t.ex. landskap är den inte lika skarp som 24-105L i mitten, men har bättre kantskärpa. Däremot ger den kallare och tristare färger, och är som sagt betydligt mindre skarp än t.ex. 35L och 50/1.4, så vore den inte så liten och lätt är det tveksamt om jag skulle behålla den.

Hade jag råd skulle jag nog hellre välja 24L. Jag använder ofta bländare 1.4-2.8 även på vidvinklar, så jag saknar det ibland på min 24:a.

jag syftade på han som sa att ha ett 24mm som "gå på stan" objektiv på en APS-C. Jag har en 24/2,8 på en 40d, och den är superskarp och klår både min 17-40 och 24-105, men med kanske lite kallare färger. Men Helena har nog rätt att på en fullformatare så är den svag i kanterna, så då kan man ju bara slänga upp sina 15 tusen (minst antagligen) och köpa de rätta grejerna. Sen finns det nog variation mellan exemplaren, jag har en relativ ny från 2006 (UU kod, ett av de få icke-L som har datumkod tror jag) och även om de inte ändrat receptet så är det faktiskt fantastiskt, den klara favoriten med blixt på fester och sånt, slår alla andra objektiv jag har med hästlängder vad gäller skärpa, redan på full öppning. (återigen, på APS-C)

Efter att ha läst ditt inlägg så gick jag igenom mina foton, och måste hålla med. 24/2.8 är helt OK på 5D, men bättre på en crop. Även på 450D är mina andra fasta skarpare, men 24/2.8 vinner klart över zoomen.

Ditt inlägg har fått mig att uppskatta objektivet mer. :) Att gå ut på stan eller hem till kompisar med 450D och 24/2.8 är helt perfekt.

haha, vad bra Helena, men vi brukar ju tycka likadant, har för mig att vi pratat 24-105L förut också, som vi också gillar. Men vad gäller 24:an så är ju en väldigt stor fördel att den är så liten och nätt. Ibland vill man inte ha kameraväska med utan bara kameran dinglande runt halsen. Särskilt när jag smäller på en telezoom eller så för att ta bilder på stan, då slinker den så himla lätt ner i fickan som en extra säkerhet IFALL det dyker upp nåt som kräver lite mer vidvinkel. Det skulle aldrig funka med 24/1,4, vilket inte hindrar att den ändå ligger på min "vill ha"-lista. Men nog mest för att det är den, samma gäller ju 35/1,4, snarare än funktionalitet för min del. Vill jag köra med så stora öppningar är det oftast porträtt, och då har jag andra brännvidder.

Aha, tyckte väl att jag kände igen namnet. Kul att vi är överens igen. :) Jo, att den är så liten och lätt är verkligen ett plus, och att den är så skarp redan vid 2.8.

Faktiskt precis mina funderingar. Det normala användandet av en vidvinkel. Hur ofta har man eg någon större glädje av de riktigt stora bländarna?
Kort skärpedjup med vidvinkel är hur roligt som helst. Vem bryr sig om vad det "normala användandet" brukar vara? Två steg bättre ljusstyrka än vad vidvinklar brukar ha är heller inte helt fel om det är jäkligt mörkt.

Anledningen till att jag skulle vilja ha en FX-kamera är ju nästan enbart pga möjligheten till vidvinkel-bilder med kort skärpedjup. Telebilder med oskarp bakgrund klarar ju varenda superzoom, häftiga helkroppsporträtt med vidvinkel på bländare 1.4 är vad jag vill göra =)

Skulle jag bli sugen på att fixa en fin kameraväska igen skulle nog 5D + 24/1.4 II + 70-200 f/4 L IS vara en dröm-kombo.

Någon som har koll på när den börjar levereras? När kan man vänta sig de första testerna?

*bump*

(Lite lustigt att det är sån trafik i kameratrådarna alltid. Men goa glas är inte så intressant? Lr är lirare som spekulerar på såna här, normalt mindre snackiga och mer handlingskraftiga kanske?)

Kort skärpedjup med vidvinkel är hur roligt som helst. Vem bryr sig om vad det "normala användandet" brukar vara? Två steg bättre ljusstyrka än vad vidvinklar brukar ha är heller inte helt fel om det är jäkligt mörkt.

Det var så jag tänkte också, två steg bättre ljusstyrka är aldrig fel när det skymmer på stan, inte möjligheten att få kort skärpedjup heller, vid "normala" bilder går ju även den gluggen att blända ned.

/kent

Det kliar regält i fingrarna nu. Ingen som hört eller läst något om när vi kan få se de första exemplaren? Någon som sett något test någonstans än?

Eller kan det vara så att den inte finns än? Att de bara fixade till en mockupp som såg fin ut i mässmontern?

ANNONS
Götaplatsens Foto