Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 28-105/3,5-4,5 Usm

Produkter
(logga in för att koppla)

Justus

Avslutat medlemskap
Får snart min EOS 30 och tänkte först och främst inskaffa ett ef 50/1.8 (mk I beg eller mk II nytt?). Så långt vet jag (nästan) hur jag ska göra.

Tänkte sedan inskaffa en allround-zoom, och som rubriken antyder har jag kollat en del på EF 28-105/3,5-4,5 USM.

Tycker det verkar vara ett bra objektiv (har inte råd med bättre typ L eller IS el. likn.) till ett sjysst pris beg. Ska man kolla på mk I eller II här?

Hade tänkt inhandla ev beg köp på tyska e-bay, eftersom många (seriösa??) säljare även skickar till resten av europa. Rimligt pris? Tips, vad ska man se upp för osv? (Har aldrig handlat på tradera/e-bay förut).

/ Justus

Skillnaden mellan Mk I och Mk II på EF 28-105/3.5-4.5 är rent kosmetisk (ny gummiring), samt ett "nytt" motljusskydd.

De brukar hamna för en 200€ Det brukar finnas några stycken...

Objektiv som det här:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2976501739&category=4687
Skulle jag inte köpa då det har ett märke på bakre linsen. Säljaren är iofs ärlig att tala om det..

http://search.ebay.de/search/search...&lotr=1&from=R10&sacategory=4687&BasicSearch=

Auktioner där motljusskydd är med är att föredra, då det kostar typ 300:- att köpa ett sådant..

Satsa på att hitta ett fint EF 50/1.8 Mk I.. det kan kosta upp mot 90-100€ i bra skick.

Säljare med många poäng (utan allt för många negativa) är att föredra. Auktioner med bilder (naturligtvis)

Okej.. 200 euro låter ju ganska överkomligt. Har du några erfarenheter av objektivet (jaja jag har läst igenom cirka hundra recensioner nu men vill veta mer :) )??

Har kollat igenom alla på e-bay men det är inte aktuellt förrän om en månad eller två.

Tror nog att jag satsar på ett Mk I vad gäller 50mm eftersom det har bättre konstruktion (???).

Ja.. vad vill du veta?

Ja - det ändrar längd när man zoomar
Nej - filtergängan roterar inte
Ja - det är den riktiga USM motorn som tillåter FTM

Det är bäst vid teleänden. Vill du ha ett objektiv som är bättre vid vidvinkeländen så är det ett EF 24-85/3.5-4.5, den är däremot inte lika bra vid teleänden.

Det är ju inte MYCKET bättre än Canons budgetoptik (typ 28-80) men byggkvalitén och AF'en ger en skönare känsla.

Kolla att varan skickas från europa annars blir det tull och moms också.

Det finns ett antal säljare som skeppar från asien.

Ger den hyfsade optiska resultat?
Hur pass dålig är den vid vidvinkelläget?

Finns det något bättre köp om man vill ha en zoom i samma (beg.)prisklass?

Tack för tipset Daniel!

Jeppe skrev:
Skillnaden mellan Mk I och Mk II på EF 28-105/3.5-4.5 är rent kosmetisk (ny gummiring), samt ett "nytt" motljusskydd.

Enligt vad jag har hört så ska mk II ha fler bländarlameller. Fördelen med det är att reflexer och oskarpa ljuspunkter blir snyggare och inte så kantiga när man plåtar på annat än största bländaren.

Detta är givetvis inte en så särskilt viktig förändring.

/magnus (som bara använder sin 28-105:a på fjällvandringar)

Justus skrev:
Magnus; vad tycker du om optiken då?

Det är en prisvärd och smidig glugg, särskilt begagnad. Den klarar mycket och är bra som allround. Kompletterad med en 50/1,8 har man en slagkraftig kombination för små pengar. De var mina första Eos-gluggar som jag köpte 1994.

28-105 är betydligt bättre än många andra billiga standardzoomar som Canons 28-90:eek:r.

Idag har jag ganska hårda krav på optisk prestanda och ljusstyrka. Därför är det bara när jag måste prioritera vikt som jag använder gluggen, annars har jag den utlånad till min syster. Jag använder annars en 28-70/2,8 som normalzoom.

Måste säga att jag är mkt nöjd med min 28-105 mkII. Den är skarp och hyfsat välbyggd trots att den är byggd i plast (metallbajonett).
Har faktiskt blivit förvånad över prestandan i skärpan vid flera tillfällen! Tycker det är en suverän all-round glugg.

Ett litet förtydligande till mitt något krypiska uttalande ovan..

EF 28-105/3.5-4.5 är inte MYCKET bättre än t.ex. 28-80 i 28mm-läget.. Övriga brännvidder är den klart bättre. Rätt ska vara rätt :)

Jag har ett 28-105 II och är ganska nöjd med det. Jag tycker dock inte att teleläget är dess starka sida. Det är e.m.m. skarpare och mer kontrastrikt på kortare brännvidder. Men räkna inte med raka linjer i tele- eller vidvinkelläget. Överväg f.ö. att istället skaffa EF 28/2,8, som är billig och mycket fin och kompletterar 50 mm på ett perfekt sätt.
MVH /JK

ANNONS
Götaplatsens Foto