StudioG
Aktiv medlem
http://www.canonrumors.com/2009/01/ef-300-f28l-is-ii-cr2/ Canon verkar ha på gång med ett nytt 300mm objektiv. Skall bli intressant och se hur mycket bättre ett redan superbra objektiv kan bli.
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låter iofs inte omöjligt.
Redan en av Canons skarpaste gluggar, så tveksamt om det går att göra så mycket där.
Däremot är väl IS på 300/2.8 ganska gammal och enligt Canon ger den bara 2 stegs förbättrad stabilitet. Till skillnad mot tex nya 200/2L som har hela 5 steg.
Sen kanske dom kan göra något på vikten.
Trist annars att dom lägger så mycket krut på ett redan bra objektiv, och som få av oss kommer att ha råd att införskaffa.
Här är annars min egen önskelista (i ungefärlig turordning):
- 24-70/2.8 IS (och med jämnare kvalité)
- 70-200/2.8L II IS (skärpa i klass med 70-200/4L och med bättre motljusegenskaper)
- 28/1.8 II (gamla alltför soft på 1.8)
- 50/1.4 II (tycker den gamla är lite soft, och så skulle jag vilja att dom gjorde den lite hållbarare och varför inte med IS)
- 135/2L IS (mitt eget favoritobjektiv skulle jag gärna vilja ha IS i)
- 20/2.8 II (ett SKARPT vidvinkel skulle inte sitta fel)
- 16-35/2.8L III (Skulle vara kul om Canon kunde få till en SKARP 16-35:a)
- 14-24/2.8L IS (gärna identiskt, borsett från IS och fattningen naturligtvis, som Nikons, bra komplement till 24-70/2.8L)
Sen vore det trevligt om Canon kunde få till lite fasta, billigare och lättare, objektiv med EF-S fattning. Tex 30/1.4, 18/1.8 mfl.
Eller ett 55-200/2.8 IS som komplement till 17-55/2.8 IS, då kanske man skulle bli sugen att gå tillbaks från FF til APS-C formatet igen
En uppgradering av 300/2.8L IS kommer nog långt ner på min lista...
Det enda man kan säga med säkerhet när det gäller Canons objektivlanseringar är att det alltid är en överraskning vad som dyker upp. Tag alla rykten med en stor nypa salt.http://www.canonrumors.com/2009/01/ef-300-f28l-is-ii-cr2/ Canon verkar ha på gång med ett nytt 300mm objektiv. Skall bli intressant och se hur mycket bättre ett redan superbra objektiv kan bli.
Man får väl hoppas att Canon koncentrerar sina resurser på att uppgradera objektiv som verkligen behöver det istället, och inte på ett av dom bästa objektiven i hela deras sortiment. Jag tror inte jag har hört ett enda klagomål på 300/2.8. Men vad vet man, dom har ju gjort konstiga prioriteringar förr.
För övrigt så skulle jag inte satsa en spänn på ett rykte från canonrumours eller andra liknande webplatser som jag tror hittar på så smakliga påhitt som möjligt för att öka sin webtrafik.