Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
EF 70-210/4, erfarenheter?
- Trådstartare jeskata
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Det första jag tänker på när jag tänker på den zoomen är att den har mkt trög AF enligt dagens mått mätt.
Byggkvaliteten är fin och den glider (enligt min erfarenhet) inte ut om den hänger nedåt.. behåller alltså inställd längd/mm.
Skärpan uppfattar jag som fin med aslr men jag vet inte hur den står sig med de du nämner.
MVH Niclas,
Byggkvaliteten är fin och den glider (enligt min erfarenhet) inte ut om den hänger nedåt.. behåller alltså inställd längd/mm.
Skärpan uppfattar jag som fin med aslr men jag vet inte hur den står sig med de du nämner.
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
jeskata skrev:
Hur trög är trög? Det är väl samma sorts fokusdrivning som i EF-S 18-55, och så länge den är så snabb är det väl OK.
Ja det är kanske samma motor men eftersom linserna är större och brännvidderna längre så upplevs nog fokusen i den zoomen som mkt trögare än 18-55.
Mvh Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
defiant skrev:
ett problem med den zoomen som jag upplevde var att när man hänger kameran på axeln så har zoomen en tendens att zooma ut pga sin egen vikt. inget som har med bildkvaliten att göra men ändå irriterande.. vad för pris har du på den?
Som sagt, det är inte min erfarenhet. Att den glider ut alltså..
Men jag tror det finns stora individuella diffar ute och går här..
MVH Niclas,
Carlos
Aktiv medlem
defiant skrev:
ett problem med den zoomen som jag upplevde var att när man hänger kameran på axeln så har zoomen en tendens att zooma ut pga sin egen vikt.
Det är möjligt att det är så, men tänker du på rätt objektiv nu Jan?
Det finns ett EF 70-210/3.5-4.5 som har stor benägenhet att glida ut, men de 70-210/4 (skjutzoom) jag känt på har inte visat några sådana tendenser alls.
Bjelkengren
Aktiv medlem
Hej!
Min 70-210 f4 gled ut. Inte hela vägen men lite. Själva optiska kvaliten var jag helnöjd med. Dock använde jag bara objektivet till ett analogt hus.
MVH Uffe
Min 70-210 f4 gled ut. Inte hela vägen men lite. Själva optiska kvaliten var jag helnöjd med. Dock använde jag bara objektivet till ett analogt hus.
MVH Uffe
abbebus
Aktiv medlem
Jag hade en 70-210 f/4 för rätt många år sedan, och den gled tyvärr ut så fort man hängde kameran på axeln.
AF:en var ganska långsam och mycket högljudd. Manuell skärpeinställning funkade inte heller så bra, trög och ganska svårt att ställa skärpan exakt där man ville ha den.
I övrigt tycker jag det var ett rätt ok objektiv, har tagit många bilder med det som jag är nöjd med.
En tusenlapp kan det nog vara värt om du hittar ett bra exemplar.
AF:en var ganska långsam och mycket högljudd. Manuell skärpeinställning funkade inte heller så bra, trög och ganska svårt att ställa skärpan exakt där man ville ha den.
I övrigt tycker jag det var ett rätt ok objektiv, har tagit många bilder med det som jag är nöjd med.
En tusenlapp kan det nog vara värt om du hittar ett bra exemplar.
defiant
Aktiv medlem
Carlos skrev:
Det är möjligt att det är så, men tänker du på rätt objektiv nu Jan?
Det finns ett EF 70-210/3.5-4.5 som har stor benägenhet att glida ut, men de 70-210/4 (skjutzoom) jag känt på har inte visat några sådana tendenser alls.
jo jag är ganska säker på att det är den med fast bländare 4. köpte den till min EOS 650 för många år sedan.. har tyckt om objektivet förrutom att den glider ut.. man hade inte så stora krav på hastighet på den tiden.
fick en ny bästa kompis som heter 70-200/2,8L för några år sedan och sen dess har den legat på hyllan.
Carlos
Aktiv medlem
defiant skrev:
jo jag är ganska säker på att det är den med fast bländare 4.
OK!
Aningens OT, men hur är det med den gamla
EF50-200mm f/3.5-4.5L (http://www.tanchung.com/canon/ef50200mmf3545x.htm)?
Får skapligt på photodo, och perfekt zoomomfång, men jag har aldrig sett någon till salu.
defiant
Aktiv medlem
Carlos skrev:
OK!
Aningens OT, men hur är det med den gamla
EF50-200mm f/3.5-4.5L (http://www.tanchung.com/canon/ef50200mmf3545x.htm)?
Får skapligt på photodo, och perfekt zoomomfång, men jag har aldrig sett någon till salu.
kände inte igen den, den e nog en mycket gammal modell som kankse inte gjordes i så många ex...(det var min personliga gissning) Men ett L objektiv är ju i regel skarpare (och tyngre) än dom andra ..