fredtiger
Aktiv medlem
Har en 40D med ett Tamron 17-50 2.8 objektiv som jag är mycket nöjd med. Ska införskaffa ett teleobjektiv till kameran och inleder med en telezoom. Kommer mestadels fota utomhus med objektivet - även om ett och annat altare vid bröllop kan tänkas hamna på bild med detta objektiv.
Vill definitivt ha IS då jag ser en stor fördel i att kunna ta bilder utan stativ. Valet står mellan:
* EF-S 55-250 IS 4-5.6
* EF 70-300 IS 4-5.6
Båda verkar få ok omdömmen i tester men funderar kring vilket som "i genomsnitt över hela brännvidsområdet" kan tänkas ge skarpast bilder???
Steget upp skulle såklart vara 70-200L IS 1:4 men det ligger utanför min prisklass och IS känns mycket intressant för min del. Mina frågor är:
* Är dessa båda objektiv tillräckligt vassa (optiskt) för min 40D
* Vilket är i så fall "bäst" (ger skarpast bilder i genomsnitt över hela brännvidsområdet)?
* Vad innebär beteckningarna EF och EF-S?
Tacksam för svar och synpunkter!!!
Vill definitivt ha IS då jag ser en stor fördel i att kunna ta bilder utan stativ. Valet står mellan:
* EF-S 55-250 IS 4-5.6
* EF 70-300 IS 4-5.6
Båda verkar få ok omdömmen i tester men funderar kring vilket som "i genomsnitt över hela brännvidsområdet" kan tänkas ge skarpast bilder???
Steget upp skulle såklart vara 70-200L IS 1:4 men det ligger utanför min prisklass och IS känns mycket intressant för min del. Mina frågor är:
* Är dessa båda objektiv tillräckligt vassa (optiskt) för min 40D
* Vilket är i så fall "bäst" (ger skarpast bilder i genomsnitt över hela brännvidsområdet)?
* Vad innebär beteckningarna EF och EF-S?
Tacksam för svar och synpunkter!!!