Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ef-h?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag menade i mitt inlägg är att aps-h borde ha större fördelar mot aps-c när det gäller framtida upplösning och brushantering.
Därför tyckte jag att det är synd att Canon satsat på en objektivfattning som bara fungerar på 1,6 crop och inte även på 1,3.
Utan de begränsningar som ef-s skapar så hade det ju varit troligare att kunna utrusta Canons semiproffsmodell med apc-h sensor.

En 50D med aps-h sensor, 12 megapixlar och ISO upp till 6400 med bra brusegenskaper hade ju varit fint.

Jag vädrade bara en tanke. :)

Robin Gyllander skrev:
En 24X24mm sensor vore najs.

Då skulle jag hellre vilja ha 31x31mm som fyller ut objektivets bildcirkel bättre.

Eller varför inte använda TS-objektiven som har större bildcirkel. Där har Canon idag 24, 45 och 90mm. Ganska heltäckande iallafall. Skulle då gärna vilja ha något mellanting mellan förhållandet på DSLR och kompaktkamerorna (2:3 vs 4:3).

Tittar man på fotopapper passar förhållandet 5:7 ganska bra. Fyller ut pappret bra på 9x13, 13x18 och 15x21.

Med TS-objektiven skulle Canon kunna göra en sensor på:
44x62mm (eller 54x54 om man vill ha fyrkantigt format).

Om den skulle ha samma pixeltäthet som Nikons D3 som väl får anses vara den brusfriaste kameran idag med relativt stora pixlar, skulle vi få en upplösning på 7380x5240, 38,7MP.

Kanske komplettera med ett eller två till fasta objektiv, tex 200mm och 400mm för att vara mer heltäckande.

sundis73 skrev:
Jo EF-s är ju en väldigt bra marknad för instegsmodeller.
Samtidigt när tillverkningskostnaderna för sensorerna sjunker och tekniken går framåt hade det varit trevligt med sensorer i aps-h istället för aps-c som standard i instegssegmentet.
En stor sensor kommer alltid att vara dyrare att tillverka än en liten, så APS-C lär inte försvinna i första taget. Dessutom duger den ju alldeles utmärkt för en stor majoritet av amatörfotografer. APS-C duger även alldeles utmärkt för pressfoto, men pressfotografer vill väl ha snabbare och robustare kameror än vad APS-C-kameror i allmänhet är.

Henrik L Jonsson skrev:
Det är klart att de kan köra vidare på tre olika storlekar, fast jag tror att en av dem kommer ryka på sikt. Om den dagen kommer så ligger nog 1,3 sämst till.
Ja, det är väl Canons officiella linje?

sundis73 skrev:
Det är synd att Canon "målat in sig i ett hörn" med sina ef-s objektiv.
Men så agerar väl alla kamwera- och objektivtillverkare? Nikon, Pentax, Sigma, Sony, Tamron, Tokina, ja till och med Carl Zeiss tillverkar ju objektiv som inte funkar på kameror med större sensor än aps-c.

Lars Johnsson skrev:
""det är trist för den som sitter med utrustning som blir omodern""

vilken utrustning är på väg att bli omodern, och vem sitter med den ??
Du vet tydligen vilka kameror och sensorer som kommer att finnas i framtiden eller??

Ja, jösses! Ett tag trodde jag att jag helt hade förlorat förmågan att göra mig förstådd, men tack för att du tog ifrån mig det.

Jag skrev att format kommer och går och att det gjort så i HUNDRA ÅR. Du tolkade det som att jag menar att DU ska bli sittande med DIN 1D III. Du verkar tycka att du har en rätt stor plats i fotohistorien.

De senaste hundra åren har det sålts en massa kameror med filmformat som 110, 126, 135, 120, 620. Vissa fanns länge och andra kortare. Just Canon hade en väldig framgång med 18*24 där de tog i princip hela marknaden. Efter ett antal år fanns det goda skäl att överge formatet, vilket Canon gjorde. De hade tjänat pengar, folk hade fått sina bilder och alla var glada.

Om du fortfarande tror att jag vill 1,3-formatet något ont kan du väl få göra det.

PMD skrev:
På vad sätt har de gjort det?

Ja eftersom ef-s fysiskt inte fungerar med en större sensor så är de ju låsta vid 1,6-sensorn.
Ef-s fattningen har ju inte gjort objektiven så extremt mycket smidigare heller.

Nikons DX-objektiv som är gjorda för deras 1,5-sensor fungerar ju även på D3.
Även om bilderna blir beskurna.

ErlandH skrev:
Men så agerar väl alla kamwera- och objektivtillverkare? Nikon, Pentax, Sigma, Sony, Tamron, Tokina, ja till och med Carl Zeiss tillverkar ju objektiv som inte funkar på kameror med större sensor än aps-c.

Jo det är sant.
Sen är man ju inte bunden av ef-s om man inte vill.
Brännvidderna finns ju även som ef-fattning förutom ef-s 10-22 och den är väl inte direkt svårsåld som begagnad om man skaffar en kamera med större sensor.

sundis73 skrev:
Ja eftersom ef-s fysiskt inte fungerar med en större sensor så är de ju låsta vid 1,6-sensorn.
Ef-s fattningen har ju inte gjort objektiven så extremt mycket smidigare heller.

Nikons DX-objektiv som är gjorda för deras 1,5-sensor fungerar ju även på D3.
Även om bilderna blir beskurna.

Du verkar utgå från att APS-C-formatet kommer att försvinna inom överskådlig framtid. Det tror inte jag att det kommer att göra.

Robin Gyllander skrev:
Avstånd mellan objjektiv och sensorn blir ju för långt då.

Inte alls. Du behöver inte flytta objektivet, utan klarar dig med samma avstånd som idag.

Försöker visa det med bilden nedan. Bilden på pojken är på 24x36mm. För att täcka upp bilden med objektivet är naturligtvis bildcirkeln större vilket jag visar med den inritade cirkeln. Om man då istället tar ett kvadratiskt format kan man faktiskt få lite mer höjd än 24mm utan att komma utanför objektivets bildcirkeln (se bild).

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    52.5 KB · Visningar: 133
PMD skrev:
Du verkar utgå från att APS-C-formatet kommer att försvinna inom överskådlig framtid. Det tror inte jag att det kommer att göra.

Nej det gör jag inte.

Men jag tycker det är synd att ef-s är låst till aps-c och inte även fungerar med aps-h.
Det hade ju gett Canon större möjligheter att satsa på den sistnämnda sensorn även i semiproffsmodeller i större utsträckning.

Just eftersom som jag skrev tidigare tror att den sensorn har större potential när det gäller tillverkarnas pixel- och ISO-race.

Hur mycket måste ef-s gluggarna ändras för att de ska passa på vanlig ef fattning?

Robin Gyllander skrev:
Hur mycket måste ef-s gluggarna ändras för att de ska passa på vanlig ef fattning?

Tror att det är den där gummipluggen längst bak som måste tas bort.
Det ska finnas instruktioner på nätet hur man gör.

Sen vet jag inte hur ett ef-s objektiv beter sig på en något större sensor.
Dvs hur mycket marginal det finns på bildcirkeln.

ANNONS
Götaplatsens Foto