fotozombie
Medlem
Ny på spegellös, hade inte råd att köpa ett nytt objektiv, så jag köpte ett begagnat EF. Är det någon skillnad på ett 24-105 L EF vs RF? Det jag köpte begagnat är sladdrigt och blir såklart längre, men bilderna känns bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr ett ganska vanligt fel på äldre EF 24-105 mm f/4L IS USM. Mitt råkade ut för samma problem. Jag ersatte det med ett EF 24-105 mm f/4L IS II USM.Skaffade EF 24-105/4 IS tillsammans med Canon 5D. < ... > Det var något med bländarstyrningen.
Det är korrekt. Canons målsättning med de objektiven var att de inte skulle bli dyrare än att de gick att skicka med som någorlunda ambitiösa paketobjektiv tillsammans med kamerahus typ 5D i någon variant. Då fick de inte bli för bra, för det betydde också att de blev för dyra.Varken Canon EF 25-105/4 L version I eller II var något vidare optiskt.
Hur fungerar stabilisering (IS) med en kamera i R-serien med IBIS med ett EF objektiv med IS ? T.ex en R7 med EF 24-105 /4 L version 1. Används objektivets IS, IBIS eller jobbar de ihop ?Optik är inte bara glas.
Det är framförallt stabilisering och autofokusen som är bättre med RF-objektiven. Men gamla EF 24-205/4 är fortfarande ett kompetent objektiv.
Intressant, om det stämmer, då finns det ändå en poäng med ett RF om man ofta fotograferar i mörker? Tänker slutartid och stabilisering. Hoppas i alla fall att ett EF f4 L var bättre än det mörka RF f4-7.1.Om man har stabiliserade EF-objektiv på en R-kamera med IBIS tar objektivet hand om yaw och pitch, kameran roll, X och Y.
Om man har stabiliserade RF-objektiv på en R-kamera med IBIS samarbetar kameran och objektivet när det gäller yaw och pitch medan kameran ensam tar hand om roll, X och Y.
EF-kommunikationen är inte snabb nog för att hantera samarbetande stabilisering.
Om du sätter på ett objektiv utan stabilisering (IS) hanterar kamerans IBIS alla fem axlarna. Detta gör den i olika hög grad beroende på objektivet. Ofta får man lägre kapacitet med EF än med RF, kanske fyra steg med EF och sju med RF. Det beror på att flera RF-objektiv som saknar inbyggd stabilisering är förberedda för stabilisering i huset. Ett exempel är RF 28-70 mm f/2L USM. Det har en större bildcirkel än det egentligen behöver för att på så sätt tillåta kamerans IBIS att flytta sensorn en längre sträcka utan att "simma ur bild".
Menade inte att ifrågasätta dig. Jag tänker inte först på bländaren utan mer på L jämfört med de andra. Såklart är 4 enklare i mörker än 7.1. Men Canons billigare linser tenderar/de att bli litet suddiga i kanterna och då kommer jag från EF där det var litet svårare (eller kanske bara tog litet längre tid) att använda AF i mörker.Vadå "om det stämmer"?
Det finns en del andra finesser med att använda RF på R-kameror också, men om de är värda vad det kostar får var och en avgöra.
Att bländare 4 är ljusare än bländare 7,1 torde inte vara någon alltför äventyrlig slutsats.
Objektiv med ett L i typbeteckningen är bättre, men de kan vara bättre på flera olika sätt. Det behöver inte bara vara bildkvalité. Det kan vara tålighet, tätningar, materialval och sånt också.