Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med inbyggd blixt???
- Trådstartare NiklasÖ
- Start datum
Rogerber
Aktiv medlem
NiklasÖ skrev:
Hej!
Någon som har erfarenhet av gluggen EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med den inbyggda blixten på ex. 30D?
Dvs. skuggar objektivet blixten (17 resp. 55mm)? Hur är det med motljusskyddet på resp. av?
Mvh!
// Niklas
Vid extremt sällsynta tillfällen har mitt Sigma skuggat blixten. Det är också 77mm front, så 17-55 tror jag inte blir något bekymmer. Interna blixten skjuter rätt högt ovanför. Å andra sidan kommer du inte behöva blixt med 2.8 heller... i alla fall inte ofta.
NiklasÖ
Aktiv medlem
Re: Re: EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med inbyggd blixt???
Har du då motljusskyddet påmonterat?
Skjuter ditt objektiv ut lika långt (tyvärr vet jag inte hur långt 17-55 blir som längst)?
Mvh!
// Niklas
Rogerber skrev:
Vid extremt sällsynta tillfällen har mitt Sigma skuggat blixten. Det är också 77mm front,
Skjuter ditt objektiv ut lika långt (tyvärr vet jag inte hur långt 17-55 blir som längst)?
Mvh!
// Niklas
NiklasÖ
Aktiv medlem
Ric skrev:
Jag har en 350D och med den ibyggda blixten så skuggar det ganska markant när jag kör 17mm. Någonstans 24-28 så upphör det, så vid 55 är det inte några problem.
Dock så tror jag att 30D har en blixt som är lite högre placerad.
OK! Tackar för snabbt och konkret svar!
Väntar med spänning på om någon har testat med 30D som är det hus som är mest likt 40D som siktet är inställt på!
Mvh!
// Niklas
Rogerber
Aktiv medlem
Re: Re: Re: EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med inbyggd blixt???
Ja, det brukar vara på. Jag kommer inte exakt ihåg när jag fått skugga... Kan vara på 24mm.
NiklasÖ skrev:
Mvh!
// Niklas
Ja, det brukar vara på. Jag kommer inte exakt ihåg när jag fått skugga... Kan vara på 24mm.
toblar
Ny medlem
Glöm fulblixten
Har 30D och kör 17-55 2.8 IS. Inbyggda blixten fungerar som upplättningsblix med andra objektiv, men med detta är det helt lönlöst eftersom det blir fula skuggor. Har inte kollat vi olika brännvidder och utan motljusskydd men har man en zoom vill man ju inte vara begrännsad. Kör en speedlite 430 och det är en helt annan liga. Köp!
Har 30D och kör 17-55 2.8 IS. Inbyggda blixten fungerar som upplättningsblix med andra objektiv, men med detta är det helt lönlöst eftersom det blir fula skuggor. Har inte kollat vi olika brännvidder och utan motljusskydd men har man en zoom vill man ju inte vara begrännsad. Kör en speedlite 430 och det är en helt annan liga. Köp!
apersson850
Aktiv medlem
Med motljusskyddet på skuggar i alla fall min 17-85 IS USM den inbyggda blixten. Min gamla Metz, på stag ute vid sidan, är det inga sådana problem med, förstås.
NiklasÖ
Aktiv medlem
hornavan skrev:
Inte menar ni väl att ni kör fulblixt med så fina grejer??
Nej Absolut inte! Bara nyfiken till ingen nytta! ;-)
Har inte ens köpt...än!
Mvh!
// Niklas