Annons

EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med inbyggd blixt???

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har erfarenhet av gluggen EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med den inbyggda blixten på ex. 30D?

Dvs. skuggar objektivet blixten (17 resp. 55mm)? Hur är det med motljusskyddet på resp. av?

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Hej!

Någon som har erfarenhet av gluggen EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med den inbyggda blixten på ex. 30D?

Dvs. skuggar objektivet blixten (17 resp. 55mm)? Hur är det med motljusskyddet på resp. av?

Mvh!
// Niklas

Vid extremt sällsynta tillfällen har mitt Sigma skuggat blixten. Det är också 77mm front, så 17-55 tror jag inte blir något bekymmer. Interna blixten skjuter rätt högt ovanför. Å andra sidan kommer du inte behöva blixt med 2.8 heller... i alla fall inte ofta.

Re: Re: EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med inbyggd blixt???

Rogerber skrev:
Vid extremt sällsynta tillfällen har mitt Sigma skuggat blixten. Det är också 77mm front,

Har du då motljusskyddet påmonterat?

Skjuter ditt objektiv ut lika långt (tyvärr vet jag inte hur långt 17-55 blir som längst)?

Mvh!
// Niklas

Jag har en 350D och med den ibyggda blixten så skuggar det ganska markant när jag kör 17mm. Någonstans 24-28 så upphör det, så vid 55 är det inte några problem.

Dock så tror jag att 30D har en blixt som är lite högre placerad.

Ric skrev:
Jag har en 350D och med den ibyggda blixten så skuggar det ganska markant när jag kör 17mm. Någonstans 24-28 så upphör det, så vid 55 är det inte några problem.

Dock så tror jag att 30D har en blixt som är lite högre placerad.

OK! Tackar för snabbt och konkret svar!

Väntar med spänning på om någon har testat med 30D som är det hus som är mest likt 40D som siktet är inställt på!

Mvh!
// Niklas

Re: Re: Re: EF-S 17-55/2,8 IS USM i kombination med inbyggd blixt???

NiklasÖ skrev:
Har du då motljusskyddet påmonterat?

Skjuter ditt objektiv ut lika långt (tyvärr vet jag inte hur långt 17-55 blir som längst)?

Mvh!
// Niklas

Ja, det brukar vara på. Jag kommer inte exakt ihåg när jag fått skugga... Kan vara på 24mm.

Glöm fulblixten

Har 30D och kör 17-55 2.8 IS. Inbyggda blixten fungerar som upplättningsblix med andra objektiv, men med detta är det helt lönlöst eftersom det blir fula skuggor. Har inte kollat vi olika brännvidder och utan motljusskydd men har man en zoom vill man ju inte vara begrännsad. Kör en speedlite 430 och det är en helt annan liga. Köp!

Med motljusskyddet på skuggar i alla fall min 17-85 IS USM den inbyggda blixten. Min gamla Metz, på stag ute vid sidan, är det inga sådana problem med, förstås.

ANNONS
Götaplatsens Foto