Annons

EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Hej.

Jag undrar lite hur EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS är vid svagt ljus ? Har läst lite på olika ställen om att ett av objektivets svaga sidor är just ljusstyrkan.

När dessa tester utförs vad har dom då för ISO ?
det framgår inte i dom tester jag läst.

Min förhoppning är väl att man kanske kan kompensera denna svaghet genom att öka ISO till 800-1600 vid behov.

Någon som har erfarenhet av Canon 40D och ovanstående objektiv i ljussvaga foto situationer t.ex bröllopsbilder inne i kyrkan.

//Peter Olsson

Tja

Jag tycker att det är helt ok även till detta ändamål, då det (vanligen :-D ) inte springs så mycket i kyrkan, utan det är snarare fråga om långsamma rörelser där det inte behövs så korta slutartider

Dessutom kompenserar IS:en bristen på ljusstyrka ganska bra just när det inte rör sig om snabba rörelser hos motivet

Mao om du får det som del av tex ett kit eller på annat sätt får det billigt, så är mitt råd köp det - det är ett bra allroundobjektiv, men om du tänker betala fullpris så titta på 17-55 IS eller 24-105 IS istället de är kanske värda den lilla extra utgiften, vilket av dessa jag skulle välja, svårt att säga det beroende dels på vilket omfång du använder mest och dels på om du har nära förestående fullformatsplaner

Jag använder själv ett 17-85

MVH

Ola G

Jag förstår inte riktigt frågan. Nackdelen med gluggen är att den är ljussvag, dvs att största bländaren bara är 4.0 reps 5.6. Det har inte så mycket med tester att göra.

Visst kan man vrida upp ISO för att få kortare slutartider men det ökar bruset. På en så "känslig" bild som bröllopsbilder är det inte så skoj med massa brus.

Dessutom innebär den relativt lilla bländaren att du inte kan få det där absolut korta skärpedjupet som man ibland önskar sig vid t ex porträttfotografering.

Jag fick med just den här gluggen när jag köpte min 40D och jag måste säga att jag tycker det är ett utmärkt objektiv, men inte optimalt om det är just brölllopsbilder du tänker dig.

Mvh
Anders

Hej.

Nej någon fullformat lär det nog inte bli på många år än som det verkar .
Canon kommer efter vad jag förstått använda sig av fullformatsensorer endast i toppmodellerna EOS 1 och 5 .
så för den delen är det inget hinder att köpa ett EF-s objektiv.

//Peter Olsson

Hej.

Ett 50 f 1.8 kanske går att använda i ljussvaga situationer tex.i en kyrka.
Då borde man kunna få kort skärpedjup men en faktisk brännvid på ca 80mm om jag förstått allt rätt.

Men som nämts i tråden så hjälper ju is till när slutartiderna kryper neråt.

//Peter Olsson

"What you pay is what you get" med vissa undantag.
ef 50 1.8 tex. Där får man mycket ljusstyrka för en liten peng.

ANNONS
Götaplatsens Foto