Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EF-s brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvitung

Aktiv medlem
Jag har inte några ef-s objektiv kvar men en fundering kvar någon som kan svara på vid vilken brännvidd ändrar bländaren sig till f4? är det vid 24 mm Gäller kitojbektiven 18-55 och 17-85 ?

Canons 17-85 har ju inte större bländare än 4 på någon brännvidd. 18-55 har f/3,5 vid 18 mm och f/4,0 vid 24-28 mm enligt den här webbsajten.

Hoppas jag inte har missförstått ovanstående skribenter men enligt objektiv beteckningen ,eget ägande, samt hänvisad länk har 17 -85 f/5,6
vid längsta brännvidden 85mm.
Ber om ursäkt ifall jag missförstått det hela, vill bara att det blir rätt :)

Hoppas jag inte har missförstått ovanstående skribenter men enligt objektiv beteckningen ,eget ägande, samt hänvisad länk har 17 -85 f/5,6
vid längsta brännvidden 85mm.
Ber om ursäkt ifall jag missförstått det hela, vill bara att det blir rätt :)

Du behöver inte alls be om ursäkt, men f/5,6 är en mindre bländare än f/4, så det som ErlandH skriver är rätt.

Jag tror att han menar vid vilken brännvidd man inte längre kan välja f/4.
Detta är alltså något som ändrar sig så fort du börjar zooma från 17 mm, men då bländaren inte visas av kameran i mindre steg än 1/3, så det märks inte förrän vid ca 24 mm. Då blir största bländaren (som visas) f/4,5. Vid runt 35 mm blir det sen f/5,0.

ANNONS
Götaplatsens Foto