Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ef-s60mm macro med extender

Produkter
(logga in för att koppla)

Jon Jakobsson

Aktiv medlem
Hej.
Går i funderingar kring införskaffandet av
en canon 1,4 extender till mitt 300mm /4l och undrar
om detta skulle passa på mitt ef-s 60mm macro med? och hur skulle det isåfall påverka närgränsen etc?
MvH Jon

Hej Jon,
Det går inte så vitt jag vet. EF-S objektiven sticker in djupare i kameran för att komma närmre bildplanet. Den skulle alltså krocka med linserna i extendern.

Jag rekommenderar dock extendern efter som den är mycket trevlig till andra objekiv.

Mattias

Flera objektiv går att använda med Canons extender om man dessutom monterar en mellanring mellan extendern och objektivet - även om detta naturligtvis får andra effekter. Objektiv med fattningen EF-S kräver dessutom att mellanringarna är av senaste snitt (EF12 II eller EF 25 II), om man inte vill modifiera dem själv.

Jag har inte testat själv, men du kan säkert få tag på flera medlemmar som har erfarenhet av denna, eller liknande, kombinationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto