Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF100/f2,8 MACRO vs mellanringar till 24-70/f2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Vill kunna ta mer MACRO bilder vilket verkar vara riktigt roligt.

Frågan är bra hur jag ska göra?

Ska jag köpa ett EF100/f2,8 MACRO, eller ska jag köpa mellanringar till i mitt tycke fantastiska EF24-70/f2,8L?

Bildkvalitèn då, jag själv har fått för mig att jag får minst lika bra kvalitè, eller kanske t.om bättre med mitt 24-70/f2,8L tillsammans med mellanringar jämfört med ett EF100/f2,8 MACRO.

Och så blir det mycket billigare om det räcker att köpa mellanringar.

Några råd hur jag ska göra?

Man tappar visst lite i ljusstyrka med mellanringar, men jag vet inte hur mycket.

MVH Julle.

Senast ändrad:
Jag tror inte du får lika bra skärpa med zoom + mellanringar, som med ett makroobjektiv. Zoomen är inte optimerad för ge bra skärpa på makroavstånd, till skillnad från makroobjektivet. Därmed inte sagt att du inte får "tillräckligt" bra skärpa även med mellanringar.

Fördelen med makroobjektiv är annars att du kan fokusera hela vägen från oändligt till närgränsen, avbildningsskala 1:1. Med mellanringar får du plocka av eller på en eller flera mellanringar när du vill göra större ändringar av fotoavståndet.

När det gäller ljusförlust så tappar du lika mycket med båda alternativen. 2 steg vid skala 1:1. Det enda närbildsalternativet utan ljusförlust är närbildslinser.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto